Malaysia, Borneo

Kan någon rekommendera en skön tropisk ö i Malaysias närhet eller andra sköna områden på Borneo (Malaysia)?

Skall dit i Februari!
Monsunregn?

Andra bra tips?

MVH
Jmlove
 
Hej!

Jag och min flickvän var 4 veckor på Borneo i februari förra året, det var en kanonresa. Mount Kinabalu, Turtle island och Sukau. Sukau var en riktig hördare, vi bokade turerna genom wildlife expeditions som var väldigt bra. (säkert inte något fel på andra arrangörer heller)

Maila gärna om mer info!

nyman.hakan@telia.com

hälsningar

Håkan
 
Så,
nu har vi bestämmt oss. Vi vill åka till Borneo för tre veckor i oktober-november. Vi vill klättra upp på mt Kinabalu, ha minst en vecka i Mulu nationalpark (vandringar/ grottoar och annat) och sen en knapp vecka sola/bada/snorkla.

Jag har sökt lite här på utsidan och fått lite tips och ideer. Finns det mer tips att få?
Någon som varit där och kan berätta vad vi absolut inte få missa? Vad som är bra att undvika? Var solar/badar/snorklar man bäst? Helst i närheten av Kinabalu kanske?
Någon som vet hur man på bästa sätt tar sig emellan Kinabalu och Mulu?
Alla tips är välkommna!

/isa
 
Jag har varit på Borneo (Sabah + Sarawak) 3 ggr, inkl Mt Kinabalu, Mulu, Kinabatangan, Sipadan, Sepilok, Poring, Danum Valley mm. Kanske åker igen i dec-jan.

Allmänna tips: 3 veckor är lite kort tid tycker jag. Höjdpunkterna är väl beroende på intresse, men för mig var det dykningen på Sipadan, Mt Kinabalu där man bör vara några dagar inte bara upp på toppen och sen ner, Danum Valley och Mulu. Ska inte glömma Kinabatangan river heller och närobs på näsapor och annat. En annan höjdare är Bako park utanför Kuching där man kan göra egna vandringar och bara ta det lugnt.

Det går väl att flyga från KK direkt till Mulu nuförtiden?

Hinner inte skriva mer nu, maila gärna på Olle.Hyden@home.se
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.