Magellan Meridian GPS hjälp önskas!!

Hehe... Selektiv varseblivning kallas det va? Man ser det man vill se...

Nåja. Meningen efter det lyder:

"If you are using your Magellan GPS receiver in other parts of the world these updates will not be necessary."

'Not necessary' alltså. De skriver så eftersom att huvudsaken med denna version är funktionerna för DirectRoute som endast finns i Amerika än så länge (förutom som bundled i vissa länder i Europa. Där följer det med en CD-skiva med firmware v5.12), och de vill väl slippa massa support-mail från folk som har klantat till det med uppgraderingen.

Hur som helst så rekommenderar jag 5.12. för Gold/Platinum/Marine (snabbare satelitlåsning bland annat). Om man inte kör med BlueNav förstås, då T4.51 är bättre (tidvattenfunktion).

Version 5.xx finns tyvärr inte till Meridian Basic (2MB basminne) eftersom DirectRoute inte stöder denna mottagare. Senaste till denna är 4.05 som finns på gruppen jag nämnde tidigare. Firmwaren där är tagen från en "Firmware update disk" som levererats med en Mapsend-produkt. Där finns också v4.03.
På Magellans sida finns bara version 4.02.

Ett rykte gör gällande att det även finns en version 5.22 för Meridian Color. Denna firmware skall visst levereras med DirectRoute, men ännu har den inte dykit upp på gruppen. Där brukar man annars hitta de allra senaste versionerna.

Magellan lägger inte upp alla versioner de släpper på sin websida, utan skickar bara ut dem till de som har något speciellt problem. Eller så skickar de med dem i program som behöver en viss firmware.

Till sist en liten inofficiell lista på vad som ändrats i v5.12. OBS! Den behöver inte vara fullständig eller 100% korrekt.

-49 waypoints possible for each route (it was 30 before)
-waypoints can be marked visible/unvisible
-there is a new parameter for showing the total distance to end of route
-proxomitry alarms ( alarm when you near a waypoint)
-light turns on, when an alarm rings
-goto line changed
-user maps will be shown first in the database/goto-list
-goto-setting will not be lost, if unit is turned off
-browsing streets will now show the city in a different line, too (this was pretty unusable before, I am still missing the search for street AND town)
-tracks will be moved to routes in a different manor
-Rechargable Battery will be monitored better
-scroll speed on maps was increased
-tracking fixed, when you tried to track with 0.01 km, it happened, that you got time skips, which resulted in date hops in mapsend.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Undran...

PR; sa:
Har den "närhetslarm" (proximity waypoint alarm) och i så fall på hur många landmärken kan man sätta ett sådant larm?

Jag har inte använt larmfunktionerna till mer än till att jaga enstaka geocaches så någon annan får nog utveckla/rätta vad jag säger.

Det finns ett larm för GPS fix (On/Off). Övriga larm är Anchor, Arrival, XTE och Proximity. De sistnämnda går att ställa in i intervallen 30m, 75m, 150m, 300m, 1km och 2km.

Manualen säger inget om hur många närhetslarm man kan ställa in eller om det gäller alla waypoints man närmar sig. Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa nu heller. Någon annan kanske vet?

Re: Re: Undran...

Tack Anders!

Ja, det vore trevligt om någon har möjlighet att kolla hur många proximity alarm som stöds.

proximity alarm är till direct route

Jag fick det inte till att fungera som jag ville igår kväll så jag kastade ut en fråga i alt.satellite.gps.magellan. Detta är svaret jag fick:

Unfortunately, Magellan's parlance for this alarm doesn't match that of industry practice. It doesn't trigger on every waypoint as one might want to, say, avoid rocks in a boat or to know when you're within 1 mile of a geocache while driving or such.
It sets a trigger to beep slowly when you're kinda sorta near the single target of the next goto and beep more more excitedly when you're closer to it. It works on only the active goto.

Det är synd. :(

Re: proximity alarm är till direct route

Jaha, något liknande det som fanns i äldre Magellan-enheter alltså. Tråkigt att de envisas med att kalla det proximity alarm när det mer liknar ett avancerat arrival alarm. Stort tack för ditt upplysande svar Anders!

För de som till äventyrs är intresserade av den speciella funktionen proximity alarm kan jag upplysa att så vitt jag vet har det fåtal Garmin-enheter som har stödet tyvärr den betydande begränsningen att maximalt 10 landmärken kan konfigureras för larm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips