M90 kängor å lite andra frågor

Kängor å' gå i

Jag har både Meindl Island Pro och Lundhags Sc. Hiking.
Meindl är ju bra om det är stenigt och hårt. Men om man ska varna för något är det Meindls ojämna kvalitet. Du kan ju få ett par kängor med diverse skavanker, ex. gummikanter som lossnar från lädret eller skor som börjar läcka, foder som lossnar o.s.v. Bekväma är dom visst, men nog chansar man lite när man köper dom.
Om Lundhags kan man konstatera att i Sveriges risiga och blöta, leriga skogar hör dom verkligen hemma. Alltid torrt och varmt. Jag använder dom även i fjällen. Inte vintertid är det väl inte så torrt där heller.

b.j.
 
Lundhags SC Hiking

Hej
Jag har ett par SC Hiking som jag har haft i tre år och använt dessa mycket var av sista året väldigt mycket. Jag kan bara konstatera att de blir väldigt mjuka i skaftet och de ger dåligt stöd för anklen, samt att sömen mellan lädret och cellgummit gick upp så jag har fått limma med olika sortes lim (polyester fungera bäst).

När du väljer så tänk på hur mycket kommer att använda dem och hur mycket vill du lägga.

Man kanske inte behöver kängor för 2500 kr om man ska gå fem dagar i fjällen......

/Jocke
 
Köp Meindel!

M90 kängan är inte någon dålig känga om man bara skall vara ute lite nu och då, men ska man vara ute lite mera så tycker jag att man skall gå på en mer rejäl känga som tex Meindel Island som är en mycket bra sko, men kanske lite dyr. Men om man jämnför men m90 kängan så får man mycket mera känga för pengarna!
/Stefan
 
Rockport

Att vandra mycket i m90 kängorna är inte för skönt, har många hemska minnen av dem från lumpen.
De är kanonkänger att ha för slitgöra, annars rekomenderar jag Rockport Xenobia, i min mening de bästa vandrarkängor som gjorts!
 
var köpa kängor?

Military Shop i Malmö har nog ett av Södra Sveriges
störst utbud av kängor, butiken ligger på
Bergsgatan 13 i Malmö 040-122949
hälsn
 
Håller med köp ej M90 kängor

Hej!

Ett tips köp ej ett par M90 kängor.
Jag gjorde värnplikten i kiruna, med ett par M90 kängor.
Vill bara säga att jag nu i mitt civila vandrande andvänder ett par meindle island och skillnaden är enorm.
 
Meindel kängorna är helt suveräna. Enda nackdelen är att man andvänder dom för ofta. Dom känns självgående.
 
Hur bra som helst

Beror helt pa dina fotter..... personligen har jag ett par 90 kangor som jag har haft i flera ar nu..... har anvant dom fran oken till 6500 merters hojd pa Cho-Oyu.... just nu sitter jag med dom pa mej i Quito, Ecuador dar jag har anvant dom till att Trekka runt i landet..... Jag har valdigt breda och hoga fotter vilket gor att kangan passar som gjuten pa foten.... alla som sprider skit om kangan kan sluta nu... urbra dojja.

Pese
 
Skön men för mjuk.

Rubriken säger det viktigaste. Förutom stenskravel så är kängorna jobbiga på brant snö eftersom sulan inte kantar särskilt bra.

Jörnkängan mod. 96 har precis samma läst men högre häl och mycket stabilare sula till ett bra pris. Rekommenderas!

/J.
 
M90 endast budget

Har du pengar och vilja så investera i annat än M90. Harvänt M90 i bådde det militära och på fritiden. Jag använder mina M90 mest som arbetsskor nu. Jag köpte ett par Rockport Zenobia för några år sen för fjällvandringar och de är mycket skönare och bättre än M90. Det hänger självklart på dina fötter och dig. Jag har kompisar som har Meindl(Island och Mkalu Pro) och Lundhags (Venture) och de är väldigt nöjda med dem.
 
Duger i krig...

Jag har ett par M90-kängor (sommar) från lumpen. Man kan väl säga att dom duger i krig, och även på kortare turer och marscher, eh, vandringar med lätt packning. Framförallt är det sulan som är lite för klen och lätt lossnar. Jag skulle nog inte lägga 1000 spänn på ett par M90, utan hellre lägga till 500 och få ett par betydligt skapligare kängor. Kolla in tex Boreal Fuji, som faktiskt är riktigt bra för det priset.
Sen kan ju tilläggas att när jag var i Karlsborg och hälsade på FJS, så hade många köpt egna kängor, ofta Lundhags eller Meindl för att ha i fält. På kaserngården gällde förstås M90.
/Sarvi (som inte gjorde lumpen på FJS)
 
PROVA !!!

Det verkar vara ett intressant ämne och jag kan inte annat än att uppmana dig att prova ! Pröva ett par meindl, ett par lundhags ett par rockport...whatever det spelar ingen roll hur andras fötter mår av meindel eller arbesko...dina fötter kanske hatar gore-tex så då är ett skinnfoder att föredra. M90 kängsen är dock lätta att ha och köra med och går även att ha på sommaren. På sommaren så kan ett par kängs med foder bli ganska så varmt....Tänk dig bara nog för innan du köper ett par... PROVA DIG FRAM !!! Var en plåga för butiksbiträdena det är deras jobb att se till så att du kan njuta av din semester/fritid
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Napoleon m90-storlekar? Fjällvandring 2
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
mrTelemark Om m90 Fjällvandring 0
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.