M90 kängor å lite andra frågor

Ren skit?! Skitfötter!!!

En sko kan ju inte vara bra för alla fötter.
M90 kängan må vara vek, men kedjan sko + fot är ju inte svagare än sin svagaste länk. I Ert fall Era fötter.
Jag skulle själv valt att marsha i ett par stabilare skor än M90 då den medför stor risk för ledskador vid feltramp. mm.

Det finns många tips och tricks att få M90 till en fullgod marschkänga. Hoppas Ni slipper problem med Era skor Ni går i idag.

Med vänliga hälsningar

Henrik (AMF 99)
 
fatta att alla är olika!

Det är ju ganska intresant att det finns så många som vet exakt vilken känga man ska ha och vilken man inte ska ha. Något som alla de kängexperterna glömmer är att ALLAS fötter ser olika ut och nästan alla använder kängorna olika. Någn säger att M90 är för sladdriga, beror inte det på var man använder kängan? hur mkt packning man bär eller hur starka fötter man har? Någon säger att cellgummikängor ger blödande skavsår, har aldrig haft ett endaste litet skavsår i mina.

Det finns bara ett råd man kan ge till ALLA som skall köpa kängor och känner sig osäkra, PROVA! Ska du använda kängan mkt så är det mkt viktigt att du får en som sitter bra. Testa massor av olika märken och modeller för bara du själv kan säga vilken som sitter bäst, det kan ingen annan bestämma åt dig.

Och till sist något om Gore-Tex i kängor. Gore-Tex membranet måste vara rent från salt och smuts för att fungera som det ska. Hur lätt tror du att det är att tvätta rent membranet i en känga som är uppbyggd av läder-membran-vaddering-tyg. I stort sett omöjligt. Kanske att det fungerar halvbra till en början, men efter ett tag så har du ingen "andning" alls = man kan bli mkt svettig om fötterna. Detta är såklart oxå individuellt, alla svettas ju inte lika mkt om fötterna men ha det i åtanke när du köper kängor.

/Einar Vading
 
Re: fatta att alla är olika!

refuser; sa:
Det finns bara ett råd man kan ge till ALLA som skall köpa kängor och känner sig osäkra, PROVA! Ska du använda kängan mkt så är det mkt viktigt att du får en som sitter bra. Testa massor av olika märken och modeller för bara du själv kan säga vilken som sitter bäst, det kan ingen annan bestämma åt dig.

Och till sist något om Gore-Tex i kängor. Gore-Tex membranet måste vara rent från salt och smuts för att fungera som det ska. Hur lätt tror du att det är att tvätta rent membranet i en känga som är uppbyggd av läder-membran-vaddering-tyg. I stort sett omöjligt. Kanske att det fungerar halvbra till en början, men efter ett tag så har du ingen "andning" alls = man kan bli mkt svettig om fötterna. Detta är såklart oxå individuellt, alla svettas ju inte lika mkt om fötterna men ha det i åtanke när du köper kängor.

/Einar Vading

Hàller helt med i första delen av ditt resonomang, Einar. Det finns lika mànga âsikter som det finns fötter om vilken känga som är bást.

Dock, vad gäller del tvâ av samma inlágg, ett tema som starkt intresserar mig, och eftersom du verkar sà sáker pâ din sak, sâ skulle jag vara mycket intresserad av att fràn din sida fà ta del av en empiriskt belagd studie eller annat bevisstycke som tydligt pàvisar att Gore-Tex MEMBRANET sätter igen efter en tids anvándning. Frân Gores sida hávdas ju att detta ár omöjligt. Det som enligt dem kan sätta igen över tid är OVANLÄDRET. Detta kan ju dock bàde undvikas och àtgärdas, varför det inte torde vara ett fullgott motiv fór att inte köpa kängor med just Gore-Tex (áven om du och mànga andra med all rätt i världen föredrar andra lösningar för att inte bli blöt om fossingarna).

Ser alltsâ med stort intresse fram emot din kommentar.


MVH /Mats
 
Re: Ren skit?! Skitfötter!!!

Henrik79; sa:
En sko kan ju inte vara bra för alla fötter.
M90 kängan må vara vek, men kedjan sko + fot är ju inte svagare än sin svagaste länk. I Ert fall Era fötter.
Jag skulle själv valt att marsha i ett par stabilare skor än M90 då den medför stor risk för ledskador vid feltramp. mm.

Det finns många tips och tricks att få M90 till en fullgod marschkänga. Hoppas Ni slipper problem med Era skor Ni går i idag.

Med vänliga hälsningar

Henrik (AMF 99)


AMF 99? Misstänker att den militära doktrinen "det som inte dödar härdar" har slagit igenom. Må så vara att man skall anpassa kängan efter foten men problemet med m90 är att den är dålig för alla fötter, om inte så av det skälet du själv påpekat-ledskador
 
Re: Re: Ren skit?! Skitfötter!!!

Xavier; sa:
AMF 99? Misstänker att den militära doktrinen "det som inte dödar härdar" har slagit igenom. Må så vara att man skall anpassa kängan efter foten men problemet med m90 är att den är dålig för alla fötter, om inte så av det skälet du själv påpekat-ledskador

Hmm. Är inte säker på att jag kan ställa upp på det du skriver. Jag gjorde lumpen på ett "gå mycket, bär tungt-förband" i början av 90-talet och vi fick ut m90-kängan. För mig, och flera på min pluton (och, vill jag minnas, alla på min grupp) funkade den utmärkt. Hade vi konstiga fötter? Jajamensan. Vi hade olika fötter allihop! Använde vi dem i olika terräng? Jajamensan, vi gick, hoppade, sprang, och klättrade med våra kängor. De var givetvis inte bra till allt, och visst hade någon skavsår ibland, liksom någon hade ont i skenbenens framsida (benhinnor?), någon trampade snett och vrickade till foten etc.

Vad jag vill ha sagt är. Skon är bra/dålig framförallt i förhållande till vem som använder den och till vad.

Har själv använt ett par M90 civilt till "vandring på platten". Till fjällvandring/klättring/vadning/grottkrypning etc. använder jag idag, när jag måste betala själv, andra skodon, som funkar bättre för MINA fötter under just de aktiviteterna.

I övrigt tycker jag att M90 funkar/har funkat bra.

För mig.

Typ.
 
Re: Re: fatta att alla är olika!

malindo; sa:
refuser; sa:
Det finns bara ett råd man kan ge till ALLA som skall köpa kängor och känner sig osäkra, PROVA! Ska du använda kängan mkt så är det mkt viktigt att du får en som sitter bra. Testa massor av olika märken och modeller för bara du själv kan säga vilken som sitter bäst, det kan ingen annan bestämma åt dig.

Och till sist något om Gore-Tex i kängor. Gore-Tex membranet måste vara rent från salt och smuts för att fungera som det ska. Hur lätt tror du att det är att tvätta rent membranet i en känga som är uppbyggd av läder-membran-vaddering-tyg. I stort sett omöjligt. Kanske att det fungerar halvbra till en början, men efter ett tag så har du ingen "andning" alls = man kan bli mkt svettig om fötterna. Detta är såklart oxå individuellt, alla svettas ju inte lika mkt om fötterna men ha det i åtanke när du köper kängor.

/Einar Vading

Hàller helt med i första delen av ditt resonomang, Einar. Det finns lika mànga âsikter som det finns fötter om vilken känga som är bást.

Dock, vad gäller del tvâ av samma inlágg, ett tema som starkt intresserar mig, och eftersom du verkar sà sáker pâ din sak, sâ skulle jag vara mycket intresserad av att fràn din sida fà ta del av en empiriskt belagd studie eller annat bevisstycke som tydligt pàvisar att Gore-Tex MEMBRANET sätter igen efter en tids anvándning. Frân Gores sida hávdas ju att detta ár omöjligt. Det som enligt dem kan sätta igen över tid är OVANLÄDRET. Detta kan ju dock bàde undvikas och àtgärdas, varför det inte torde vara ett fullgott motiv fór att inte köpa kängor med just Gore-Tex (áven om du och mànga andra med all rätt i världen föredrar andra lösningar för att inte bli blöt om fossingarna).

Ser alltsâ med stort intresse fram emot din kommentar.


MVH /Mats

På GoreTex hemsida kan man läsa "The cleaner the garment, the better it will breathe". Sen får man ju tolka det som man vill! Vill man tolka det som att en jacka som ser smutsig ut andas sämre så visst. Jag tolkar det som att de salter och den smutts som följer med svetten när man svettas lätt sätter igen de porer som är 700 ggr en vattenmolekyls storlek (vi snackar 700 ggr större än tre atomer, det är INTE stort).
vidare så resonerar jag som så att om GorTex vill sälja svindyra produkter till mig så kräver jag snarare att få "ta del av en empiriskt belagd studie eller annat bevisstycke som tydligt pàvisar" att Gore-Tex fungerar bra i skor, I PRAKTIKEN, snarare än tvärt om.

- Hej jag vill köpa skor.
0 Okej, tyvärr kan jag inte rekomendera dessa!
- Jag kräver att du bevisar att de inte funkar, annars köper jag dem!

Man gör det ganska lätt för försäljaren/producenten eller vad säger du?

Kan inte göra annat än att rekmondera alla som vägrar inse att GoreTex inte fungerar överallt att köpa GoreTex-skor. Alla ni som är osäkra och kanske vill få det bevisat ATT DET FUNGERAR, i stället för tvärt om, vänta tills ni har fått det bevisat, men medan ni väntar så kan ni köpa och slita ut ett par riktiga skor.

/einar
 
GoreTex i skor

GoreTex är enligt mina praktiska erfarenheter ingen höjdare i skor. Jag har ett par merrell kängor mer GT membran som jag köpte för 3 år sedan. Den första tiden var jag jätte nöjd med dom men jag har uppleft att allt efter att tiden gått har andnigsförmågan minskat med allt tätare strump byten som följd (till GTs försvar måste jag väl tillägga att jag har ganska kraftig fotsvett). Så min rekomendation är att försöka hitta ett par kängor utan GT membran. M-90 funkar så länge man tar det lungt.
 
Re: Re: Re: fatta att alla är olika!

refuser; sa:
(---)
På GoreTex hemsida kan man läsa "The cleaner the garment, the better it will breathe". Sen får man ju tolka det som man vill! Vill man tolka det som att en jacka som ser smutsig ut andas sämre så visst. (---)
/einar

Einar: min enda invändning mot ditt tidigare inlágg var ditt tvärsäkra fastslâende att GTX-MEMBRANET sätter igen efter ett tag. Jag menade pâ att det snarare är OVANLÄDRET (skor) alternativt YTTERTYGET (kläder) som eventuellt kan sätta igen i högre eller lägre grad; dels av smuts, salter etc.och dels av felaktiga vàrdprodukter, och pà sà vis kan obstruera transpirationen. Det är ju även detta som Gore menar pà i ovan uttalande. Detta ár inte att tolka att en jacka som SER SMUTSIG UT andas sámre, som du ságer, utan är snarare som sâ att en jacka som ÄR smutsig inte kan släppa ut lika mycket ânga som en ren jacka.

Just detta problem kan ju dock ganska lätt bâde förebyggas och âtgärdas, och ár därför enligt MIN mening ingen orsak att förkasta Gore-Tex som funktion i kläder eller skor.

Eftersom du uppenbarligen är av annan àsikt sâ ár det vál inte sà mycket mer att tillägga. Gillar man inte GTX ska man naturligtvis inte köpa det, men man bör enligt min mening vara nâgorlunda saklig och korrekt i sin kritik.

Mvh /Mats
 
Lundhags

Jag använder ett par Lundhags Professional 2000 som jag haft i två år nu.
De är grymt stabila, de har räddat mig från åtskilliga vrickningar och stukningar.
Kängan är lite overkill för de flesta vill jag dock påstå, men för mig som dels är överviktig och dels går mycket i fjällen så är de helt oumbärliga.

Vinterkängor, då kan jag rekommendera Jörnkängan. Stor med filtinnersko, den har även näbb som gör den väldigt bra om man bara har tårem att tillgå.
/nisse
 
har haft gtx i diverse skor och kan bara säga att det fungerar oerhört bra i början men efter ett tag så slits liksom funktionen ner.. helt plötsligt är skon inte längre helt vattentät och helt plötsligt "andas" den inte längre.

om man ändå föredrar gtx som trots allt är bra på vissa punkter så finns ett litet trick att ta till när skorna inte längre är lika roliga..

gtx har en väldigt lång garanti på sina produkter :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Napoleon m90-storlekar? Fjällvandring 2
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
mrTelemark Om m90 Fjällvandring 0
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.