M90 kängor å lite andra frågor

M90...blääh!

Köp inte M90!!! Det är mitt enda råd till dig.Jag
har gått i ett par i 9 månader nu och det är verkligen
som mina befäl säger: "M90 kängan är försvarets
acilles-häl".Dom är verkligen värdelösa om du inte
regelbundet öser skofett över dem.Köp kvalitéts-
produkter istället.
 
Lundhags

Hej!
Ja, m90 kängan är inget vidare, satsa hellre på ett par alaska som är varma om du stoppar i rejält med sockor jakt jubileum är också omtyckt av många
//Nyman
 
Lundhags Alaska är kalla

Köp inte lundhags Alaska om det är varma skor du vill ha, jag har fusit mycket i dom. Jag vet att andra har dom till vinterskor i fjällen osv, men jag fryser i dom.
 
ALLA kängor är kalla!

ALLA kängor är kalla om man klär sig FEL. Man bör helt enkelt ha lite större kängor vintertid i riktigt kallt väder. Lite tjockare sockor men framför allt behöver man ite extra utrymme för att varm luft skall stanna kvar. Sedan är i princip alla kängor varma bara de har rimligt tjock sula
 
M90-En säker investering för de flesta fötter

Hejsan,
Gjorde lumpen i Waxholm och gick en HEL del. Under Baskerprovet var jag, fattiglappen, den enda som hade M90. Övriga soldater i plutonen hade Maindl.
Vem hade torrast och helast fötter?
Jo jag hade det. Bytte strumpor och väl infettade under 7 månader och kanske lite väl tåliga fötter, enl. systern, gjorde detta till min favorit.

Skulle jag köpa ett par billiga kängor skulle mitt val lätt bli M-90n

MVH/Henrik
 
Alla har Meindl?

Låg som Mindykare i Waxholm. Samtliga i plutonen använde m90 såväl under baskern som alla andra övningar. Så länge det inte är alltför blött funkar den hyfsat, med undantag för stenig terräng. Håller dock med om att den är rejält underlägsen civila kängor såsom Lundhags, främst med avseende på stabiliteten. I en m90 vrickas foten lätt...
/Mindyk 00/01
 
Kängor för sommarfjäll

Måste vara ofodrade för du kommer att bli blöt. S k Bondeförbundare, d v s gummiklädd fotdel är att föredra.
Kängan måste vara stabil över vristen eftersom du kommer att bära ryggsäck.
Om du trivs med Lundhags, Jörn eller Högakusten spelar inte så stor roll. Se till att du har plats för tunna syntetiska innerstumpor, yllestrumor och yllesockar. Tänk på att foten blir en 1/2 storlek större när du går med ryggsäck.
Blir du verkligt biten och vill på riktig vintertur så får du nog skaffa kängor av filt eller sådana med päls utanpå. Det är en helt annan historia.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-07-03 kl 08:52]
 
Känga + inlägg

Efter att ha läst igenom alla inlägg kan man konstatera att det är väldigt olika vad folk tycker. En del vill ha stabila kängor, andra lite mjukare. Somliga tycker att vissa kängor sitter bättre på foten än andra.

Själv har jag ett par Meindl och tycker de funkar hur bra som helst. Visst jag känner också av värk i fötterna efter långa vandringar, speciellt i min högra stortå. I mina gamla kängor somnade tån så ordentligt att jag inte återfick känseln i den förrän ett par månader senare!

Oavsett sko så har jag alltid samma problem egentligen. Det skiljer bara i grad så att säga. Därför hostade jag idag upp 1080 kr för mina splirrans nya gjutna inlägg. Efter ha gått till jobbet med dessa i mina Meindl så måste jag säga att det känns riktigt bra.

I augusti ska jag till Sarek i 10 dagar. Återkommer senare med en rapport om inläggen gjorde kängan.

/Jon
 
Allround

M90 Kängan har sedan den började levereras till försvaret, i slutet av 80-talet, tillverkats i många olika upplagor. Självfallet har detta medfört varierande kvalitét. I början var lädret bl.a mycket blankare än de senare. Har själv använt M90 i olika militära sammanhang, under kanske totalt 2,5 års tid och använder dem fortfarande ibland, för civila äventyr. Jag tycker dock att det klagas alltför mycket på dessa trotjänare. Visst har även jag fått rejält ont i fötter och benhinnor, samt duktiga skavsår emellanåt. Men de huvudsakliga brister jag ser är att sulan är ganska platt uppbygd, vilket får till följd att hålfoten inte får tillräckligt stöd. Detta kan givetvis avhjälpas med en anpassad sula. Vidare är som tidigare nämnts vattentätheten inte den bästa, när de väl blivit genomblöta. Fram tills dess tycker jag de är hyggliga. Tilläggas bör att jag har ganska stor erfarenhet av olika kängor, för militärt och civilt bruk.
Totalt sett tycker jag de är helt ok, om man nu inte har extrema krav på vikt, komfort, användningsområden, mm. Framför allt så är de ju ganska okänsliga. När man får skit på tån, eller rispar lädret på sina dyra specialkängor är det ju ofta mindre roligt för många...
 
Ren skit!

Jag gör just nu lumpen på K4 i Arvidsjaur och kan bara säga att m90 kängan är den värsta skit som finns. Trots dubbla strumpor så har jag fått skavsår efter några kilomters marsch. Ska du dessutom bära tung packning kan du inte förvänta dig något stöd för foten/vristen då kängan är mindre stabil än en normal löpsko. Sedan var det ju det här med vatten....första dygnet går bra men sedan så läcker den som ett såll. Efter någon vecka hade jag dubbelsidig benhinneinflammation. För oss som nu har "problemfötter", ca halva bataljonen, så har Meindl perfomance föreskrivits av läkare. Nu ska jag inte rekommendera dig att köpa just Meindl, men vad du än gör så köp inte en m90. Till och med en gummistövel är bätre om du kör med dubbelsocka.
 
Ska du vandra så ta vad som helst som passar din fot. Ska du upp i bergen så släng Meindlskiten och köp ett par riktiga kängor typ La Sportiva, Scarpa, Lowa eller liknande.

$0.02
/M
 
svar M90

M90 kängan är en ganska bra känga så länge man inte ska ut på riktiga fjällvandringar. Jag anser att känga är prisvärd. Men vill du få ut det mesta av turerna, speciellt om du ska gå i fjällterräng skulle jag föreslå ett par känger som har en kraftigare sula och kanske lite pålitligare vad det gäller att hålla fötterna torra.

mvh Pontus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarenemil Vikt på m90 tröjor? Fjällvandring 21
Napoleon m90-storlekar? Fjällvandring 2
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
cjonsson Angående M90 Fjällvandring 0
mrTelemark Om m90 Fjällvandring 0
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.