Luta kajaken vid svängar

Funderar lite på relationen mellan lutning på kajaken och svängande.

1. Jag har fått lära mig att kajaken svänger snabbt om jag lutar mig bort från cirkels centrum, dvs om jag lutar åt höger så svänger kajaken åt vänster.

Detta stämmer om jag paddlar samtidigt - min gissning är att detta delvis beror på att jag får paddlen längre bort från kajaken då jag tar styrtag vilket gör dem effektivare och gör att kajaken svänger mer. Finns det någon mer förklaring till att kajaken svänger som den åt höger då jag lutar vänster?



2. Jag upplever, vilket inte riktigt stämmer med ovanstående, att då jag svänger med hjälp av roder så vill kajaken luta in mot cirkelns mitt. Jag upplever också att om jag bara låter kajaken glida och lutar mig åt höger så svänger kajaken åt höger. Upplever jag fel?

/Henrik
 
Beror på kajakens form mm.

Om du lutar åt höger blir ofta vattenlinjen på höger sida mera krökt än den på vänster sida vilket kan styra åt vänster.

När du svänger med roder så gör roderverkan och en uppbromsning att kanoten lutar inåt i svängen. Men lutar du samtidigt åt "fel håll" dvs utåt så svänger kajaken snabbare om ovanstående vattenlinjeform gäller.

Engelska " havskajaker" har ofta en form som gör att lutning åt "fel håll" är klart användbar.

Men det skulle kunna vara annorlunda på din kajak. Om du får dramatiskt ökat motstånd längs höger vattenlinje om du lutar åt höger kommer lutningen att bromsa och vrida kajaken åt höger.

Thure
 
Kortare köllinje dominerar möjligen

Jag har funderat endel på vad som är den dominerande effekten. Jag tror (just nu) att det här med att man får en vänstersvängd köllinje om man lutar till höger inte är så betydelsefullt. Det varierar nog från kajak till kajak förvisso.

Jag tror att det är mer betydelsefullt att köllinjenn blir kortare då kajaken lutar. Det måste ju vara samma volym under vattenytan hela tiden (Arkimedes princip), så när man lutar kajaken går den djupare på en kortare köllinje jämfört med det olutande normalfallet. Kajaken blir i någon mening alltså kortare då den lutas, vilket gör den mer lättsvängd.

Du kan också använda effekten att en lutning gör kajaken kortare för att få surf (eller i alla fall lite hjälp av vågorna) då kajaken är precis lite för lång för den aktuella våglängden.

Man kan testa vilken effekt som dominerar genom att luta åt det håll man vill svänga. En lutad kajak borde vara lättsvängd åt båda hållen. Som sagt kan detta nog variera från kajak till kajak. Helt klart blir det däremot en ganska onaturlig och ineffektiv rörelse, så det är lättare att luta ut från kurvan.

Det som offras med denna design (med engelka banan-kajaker som en ytterlighet, men även Skim, Tiderace etc) av kajaker är att den blöta ytan ökar, vilket ökar friktionen. En väl designad roderkajak (med VKV som en bra representant) kan istället oprimeras för att få så liten blöt yta som möjligt. Det som offras då är man behöver ett roder för att svänga och paddelupplevelsen :).

Om någon skulle kunna argumentera mer detaljerat för det här med att en ökad friktion på någon sida skulle förorsaka en sväng vore jag tacksam. En kajak är mycket smalare än den är lång, så jag undrar om det lilla vridmoment som kan tänkas uppstå kan ha så stor effekt.

Johan
 
Kul inlägg Johan

effekten att kajaken blir lättsvängd när den lutas är ofta mycket tydlig.

Jag har märkt det både på min hustrus Nordkapp och min VKV Lisa med underliggande roder. Om man gör ett sveptag med paddeln bör man i bägge fallen luta kajaken för att lättare få runt den. Det är då naturligt att använda paddeln som en låg stöttning samtidigt och luta sig ut ordentligt för att få bra effekt.

Bägge kajakerna ovan är rätt kursstabila, Lisan med sitt underliggande roder och Nordkappen men en stor fast skädda. Lateralmotsåndet minskar när dessa lutas och närmar sig vattenytan.

Kontring är också ett väsentligt paddeldrag om man vill svänga effektivt.

Ökad friktion skulle kunna bero på t ex däckslast och turbulens i övergången bordläggning däck.

Thure
 
Förutom vad som redan sagts så är det ju också så att om du lutar kajaken, kantar som man säger så släpper ofta aktern, själva köllinjen ur vattnet vilket gör kajaken betydligt mer "lös" i aktern. Sen är det ju som så ofta betydligt mer komplicerat än vad vanlig paddlare som jag förmår redogöra för eller ens förstår. Man mer konstaterar faktum.

Och, ett sådant faktum är ju att så länge du paddlar på som vanligt så gäller det som du skrivit, kajaken svänger ut från det håll du kantar åt, d.v.s kanta höger = sväng vänster. Men... Om du t.ex. surfar, när fören släpper och du börjar plana då sitter vi plötsligt inte längre i ett deplacementskrov, då har vi ett planande skrov under oss och då beter sig kajaken tvärtom. Förutsatt att du har lite kant på kajaken som kan få grepp så svänger den då in i svängen d.v.s. åt samma håll som du lutar.
 
Klart är att kajaken svänger bättre om man kortar köllinjen oavsett om man lutar in eller ut. Men kajakens form (rockerkajak) gör att den svänger lite bättre om man kantar utåt (hårdare slag ger mer utslag).
Det finns däremot fler faktorer som inverkar tex

-Ytterdragssvep
-Kanta kajaken utåt
-Förflytta kroppsvikten
-Hög fart
-Förliga/akterliga styrtag

Dessa manövrar gan göras enskilt eller fler tillsammans. Desto fler "komandon" som ger samma signal desto mer lyder båten. Initsierar man däremot med ett svepdrag på höger sida och kantar kajaken till vänster så kommer kajaken i de absolut flesta fallen att svänga till vänster (ja ja babord då ;o)) pga den korta köllinjen... Därtill kommer även vind och vågor som också vill styra kajaken upp i vind.
 
Rija hann skriva lite samma sak som jag var inne på före mej...blev lite tårta på tårta men sånt händer...
 
Enklast är att tänka sig hur skrovets vattenplan ändrar form. På bilden nedan syns att att undervattenskroppen vid lutning blir assymetrisk runt centerlinjen och alltså svänger när skrovet gör fart genom vattnet. Det syns också att ett skrov som lutas åt höger svänger åt vänster – det krävs mycket egensinniga skrovformer för ett annat beteende.

Olika skrovformer påverkas olika mycket. Stor kursstabilitet innebär normalt att skrovet girar relativt lite vid lutning. Kajaker ritade för roder brukar vara tämligen kursstabila (för att rodret skall ha en definierad girpunkt att jobba mot) och svänger därför lite mindre. Skäddakajaker brukar vara mera lättmanövrerade och reagerar mer.

En kuriositet i sammanhanget är att den vanliga roderstyrningen är ologisk i två avseenden: dels fungerar den tvärtom mot bilar, båtar, flygplan och cyklar – i kajaker för man fram högersidan av roderoket (med pedaler eller pinne) för att svänga höger, i alla andra farkoster/fordon drar man högersidan åt sig för att svänga höger. Tänk på styrpinnen som en rorkult eller roderoket/pedalerna som ett styre så är inkonsekvensen uppenbar. Folk med seglarvana brukar trampa fel i början. Den andra underligheten är att om man trampar på höger pedal för att svänga höger, rätar man ut högerbenet en aning, varvid kajaken lutar en aning åt höger och därför vill svänga vänster. Roderverkan är naturligtvis betydligt större än effekten av lutning, men två motverkande krafter kan ge lite oväntat beteende i vissa kajaker.

lutning.jpg
 
Fin beskrivning Björn.

Jag har en lite följd fråga.
För att svänga snabbare/skarpare vid kantning så lutar man överkroppen framåt.
Vad är det som gör att kajaken svänger snabbare?
Är det för att tyngdpunkten flyttas längre fram som gör att aktern kommer upp mer ur vattnet.
Eller ändra man bara assymetrisk mer genom att luta framåt.
 
De flesta kajaker är framtunga och vid kantning åker aktern upp mer än fören. Pga virvelbildningen utmed skrovet minskar greppet akteröver. Vid fart genom vattnet och kantning brukar många kajaker sladda med aktern. Samma sak händer med en framtung roddbåt. Försök ro rakt med en snurrebåt utan snurra. Det krävs ständig passning av roddaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.