Höftproblem efter långpaddling

Hej!
Under 3 månaders tid genomförde jag i somras min planerade HBB-paddling. Allt gick enligt plan men med en del krämpor längs vägen såklart. Höfterna hade jag inga problem med alls under själva paddlingen trots att jag många dagar satt 10-12h non-stop i kajaken. Det var först efteråt som höger höft började strejka och första tecknet på det var när jag kunde använda vanlig toalett igen. När stödet kommer mer på baksida lår uppstår en intensiv smärta i höften som tonar bort så fort jag ställer mig upp. Vissa stolar framkallar samma smärta. Har besökt sjukgymnast flertalet gånger och fått olika stretchövningar samt tryckt triggerpunkter med boll. Känslan är att det sitter inuti höften men "vandrar" ut till musklerna på sidan. Sjukgymnasten tror inte på någon ledskada eller liknande för då borde jag få huggande smärtor i de tester han gjort. Tränar mycket rullskidor, skidor, cykel, simning och löpning. Kanske lite för mycket för att höften ska kunna återhämta sig. Smärtan brukar komma krypandes i slutet vid längre träningspass och sitter sen i en stund efteråt. Den är aldrig så intensiv att jag tvingats avbryta träningen dock. Vissa pass gör mer ont än andra. Skate på rullskidor eller vanliga skidor är ett sådant. Ibland känner jag ingenting under dagen men vaknar ofta upp på natten av att det gör ont. Gissar att jag i sömnen hamnar i en position som höften inte gillar.

Någon paddlade här som upplevt liknande problem och som fått ordning på det?
 
Har haft liknande problem senaste året och kopplade det till ny kajak först. Sedan återkom det vid fler "sporter" bl.a långa inlines/stav turer samt långa vandringar med tung packning. Jag hade en rejält molande smärta i höft och baksida lår som var riktigt jobbig. Sov dåligt och sovpositionen gynnade inget som sagt.

Har nu utretts och det är en "lymfa" som stasar (blodflödet har ej fritt flöde) i vänster vad samt ländrygg. Kortisonkur avhjälpte det och hitils allt ok.

Har sedan varit noga med stretchning i alla situationer framförallt efter paddling längre pass.
 
Små ändringar i sittställning kan påverka överraskande mycket.

Förra senhösten lånade jag ut min kajak och fotstöden (Yakima) flyttades ett steg längre fram från var jag "alltid" har placerat dem själv. Naturligtvis glömde jag att flytta dem tillbaka efter vintern. Jag märkte nog på våren att jag sitter lite löst men brydde mig inte om saken, men en lite längre veckoslutstur räckte till att jag på höger sida fick motsvarande symptom som du beskriver. Jag flyttade naturligtvis stöden tillbaka men trots salvor, stretchande, massage och triggerpunktspress så led jag tidvis av problemet nästan hela sommaren oavsett om jag paddlade eller inte. Paddlingspassen fick inte bli längre än två timmar utan strandhugg för då blev det nästan olidligt, men kunde ändå inte låta bli att paddla och korta pass verkade inte göra saken värre då fotstöden satt rätt.

Effektivaste behandlingen verkade vara då jag masserade mig själv med en ganska hård taggboll så att stora delar av kroppsvikten låg på bollen. Då jag hittade rätt punkt kunde jag ligga stilla på soffan på rygg eller sida med bollen under mig, eller sittande på en golfboll på hårt underlag med en bok under vänster sida fungerade också.
 
Har haft liknande problem senaste året och kopplade det till ny kajak först. Sedan återkom det vid fler "sporter" bl.a långa inlines/stav turer samt långa vandringar med tung packning. Jag hade en rejält molande smärta i höft och baksida lår som var riktigt jobbig. Sov dåligt och sovpositionen gynnade inget som sagt.

Har nu utretts och det är en "lymfa" som stasar (blodflödet har ej fritt flöde) i vänster vad samt ländrygg. Kortisonkur avhjälpte det och hitils allt ok.

Har sedan varit noga med stretchning i alla situationer framförallt efter paddling längre pass.

Tack för svaret! Problem med lymfan var en ny infallsvinkel. Det ska jag kolla vidare på. Jag kan uppleva att min smärta kommer och går lite, den behöver inte alltid ligga konstant. Stretch av höftböjaren samt piriformis brukar dämpa smärtan. Vissa stunder känns det riktigt bra, men jag vaknar som sagt oftast på nätterna av att det gör ont. Efter träningspass får jag nästan alltid lite mer smärta från området, speciellt om jag ska sätta mig och köra bil. 2h längdåkning med en efterföljande bilkörning framkallar nästan alltid en jobbig smärta, som klingar av efter någon timme. Upplevde du samma problem?
 
Små ändringar i sittställning kan påverka överraskande mycket.

Förra senhösten lånade jag ut min kajak och fotstöden (Yakima) flyttades ett steg längre fram från var jag "alltid" har placerat dem själv. Naturligtvis glömde jag att flytta dem tillbaka efter vintern. Jag märkte nog på våren att jag sitter lite löst men brydde mig inte om saken, men en lite längre veckoslutstur räckte till att jag på höger sida fick motsvarande symptom som du beskriver. Jag flyttade naturligtvis stöden tillbaka men trots salvor, stretchande, massage och triggerpunktspress så led jag tidvis av problemet nästan hela sommaren oavsett om jag paddlade eller inte. Paddlingspassen fick inte bli längre än två timmar utan strandhugg för då blev det nästan olidligt, men kunde ändå inte låta bli att paddla och korta pass verkade inte göra saken värre då fotstöden satt rätt.

Effektivaste behandlingen verkade vara då jag masserade mig själv med en ganska hård taggboll så att stora delar av kroppsvikten låg på bollen. Då jag hittade rätt punkt kunde jag ligga stilla på soffan på rygg eller sida med bollen under mig, eller sittande på en golfboll på hårt underlag med en bok under vänster sida fungerade också.

Låter som något liknande. Har också kört en hel del med triggerpunktsbehandling (hård boll) och trodde ett tag att jag skulle få ordning på problemen. Det blev något bättre men aldrig riktigt bra, trots att jag höll på i flera veckor. Smärtan sitter på utsidan av höften och klingar oftast av efter att jag knådat med hård boll men återkommer tämligen fort igen. Har ett kontorsjobb och sitter mycket på stol, vilket jag gissar inte är helt optimalt för höften då allt sittande i kajak var orsaken till att jag fick problemen från början. Har även upptäckt att jag får ordenltigt ont när jag sover i tält på ett hårdare underlag. Min sjukgymnas misstänker CAM/pincer-inklämning (el vad den rätta benämningen nu är?), men att skelettet skulle ha hunnit ändrats såpass mycket under 3 månaders paddling låter lite märkligt, men vad vet jag?
Tack för tipset om sittställningen. Ska testa att flytta fotstödet något nästa gång jag paddlar, även om den nuvarande positionen känns helt rätt och den jag hade längs hela kusten.
 
Min sjukgymnas misstänker CAM/pincer-inklämning (el vad den rätta benämningen nu är?), men att skelettet skulle ha hunnit ändrats såpass mycket under 3 månaders paddling låter lite märkligt, men vad vet jag?

Har du prövat på "medeltida tortyrmetoder"? Min sambo med diagnoserad höftartros upplever att det hjälper om någon drar ordentligt i benet på den sjuka sidan och lämnar draget på en stund. Jag får ta i ordentligt och hon får greppa sängkanten, dörrkarmen eller nåt motsvarande för att inte glida med. En medeltida tortyrmaskin som användes till att stretcha ut folk ordentligt skulle komma till nytta.
 
Har du prövat på "medeltida tortyrmetoder"? Min sambo med diagnoserad höftartros upplever att det hjälper om någon drar ordentligt i benet på den sjuka sidan och lämnar draget på en stund. Jag får ta i ordentligt och hon får greppa sängkanten, dörrkarmen eller nåt motsvarande för att inte glida med. En medeltida tortyrmaskin som användes till att stretcha ut folk ordentligt skulle komma till nytta.

Tack! Jo, har testat detta några gånger men inget som jag tycker hjälper mig, tyvärr.
 
Då ska vi se! Här kommer en liten uppdatering med vad som hänt senaste tiden. Har varit i kontakt med Ortho Center IFK-kliniken här i Göteborg och tagit några röntgenbilder. Min läkare gissar att problemen beror på att jag har CAM-förändring på lårbenshalsen, dvs att min kula saknar hals i ett visst läge. Resultatet blir en så kallad impingement i höften. Jag upplever dock ingen begränsad rörlighet och får inga plötsliga smärtor i ytterlägen, vilket karaktäriserar denna typ av problem.

I tisdags fick jag en kortisoninjektion blandat med tandläkarbedövning och efter detta var det sagt att jag skulle träna för att se om smärtan försvann. Det gjorde den inte utan ungefär som förut, när väl kortisonen började kicka in fick jag ordentligt ont på ett ställe där jag normalt inte brukar ha ont. Min slutsats av detta är att läkaren tror mina problem sitter på ett stället där jag förmodligen inte har problem.

Nu på tisdag skall jag göra en magnetkameraundersökning så hoppas väl att det kommer fram till något bra. Om mina problem är muskulära så syns väl dock inget på magnetkameran?

Har på senare tid börjat leta en del själv, på nätet. Har ordentligt ömma triggerpunkter i gluteus medius, som jag upptäckte den senaste tiden. När jag läser på en del om detta stämmer många av symptomen in på mig. Jag får ont när jag går, löper eller annan kardioträning där muskeln används, men smärtan är diffus och upplevs komma inifrån höften. Får ont när jag sover på sidan, oavsett höger eller vänster. Det gör ont i höften när jag stretchar denna muskel, men en muskel med triggerpunkter skall väl egentligen inte stretchas utan istället knådas? Vidare har jag haft problem med löparknän under längre tid vilket tydligen ofta hänger ihop med för svaga gluteus medius-muskler. Problem med gluteus medius kan mycket väl uppstå om man sitter för länge och belastar muskeln statiskt, vilket jag ju gjorde under min paddling längs Sveriges kust, där det blev många dagar med över 10h paddling non-stop. Tänk om jag lyckats diagnostisera mig själv!:)

En vanlig orsak till höftsmärta:
http://www.howardluksmd.com/orthopedic-social-media/a-common-cause-of-hip-pain/

Återkommer när jag vet mer!
 
Här kommer en uppdatering som lovat. Min läkare ringde idag och ställde lite frågor kring kortisoninjektionen. Han uteslöt ganska snabbt höften utan tror istället problemen är kopplade till psoas (höftböjaren). Efter magnetkameraundersökningen har röntgenläkaren upptäckt vätska i området där psoas fäster mot lårbenet och de har även sett på vanlig röntgen att mitt lårben är betydligt tjockare i samma område. Om det senare är en effekt av de första är lite oklart. Min mammas högra lårben är också tjockare så det skulle rent teoretiskt kunna vara något ärftligt, men han spånade även kring stressfraktur och att det i sig skulle vara förklaringen till benets förtjockning. Men en stressfraktur av att paddla?
När jag har som ondast brukar jag stretcha höftböjaren vilket ger en kraftigt tilltagande smärta som senare klingar av efter ca 30s.
Kan en långpaddling ge problem med höftböjaren, dvs skulle det kunna vara så att jag överansträngt muskeln? Min spontana tanke är att den muskeln är relativt inaktiv vid kajakpaddling men kanske används mer än vad man tror vid busväder och där man måste spjärna emot med knäna mot skrovet? Någon här som upplevt liknande problem i höftböjaren?

Läkaren ville skicka mig på skiktröntgen för att kunna se området mer i detalj så det blir väl nästa steg i utredningen.
 
Sådär ja, då har man fläskat på med 20mSv-stråldos rätt upp i skrevet (CT-röntgen) och igår kom så beskedet över telefon.
"Du har något som kallas osteoid osteoma, vilket är en bentumör", säger läkaren.
Jag får inte fram ett ord, blir helt stel och tänker bara cancer.
"Men du behöver inte vara orolig, för den är godartad", fortsätter han.
"...och den går att ta bort relativt enkelt med en ny effektiv teknik".

Trots att jag är orolig över diagnosen är det ändå skönt att efter nästan två års detektivarbete äntligen ha ett svar. Långpaddlingen har egentligen inget med saken att göra utan är väl snarare bara ett olyckligt/lyckligt sammanträffande.
I vissa fall löser kroppen själv upp tumören, men det tar i snitt 33 månader, så jag tror läkarna kommer vilja ta bort den. Det görs i första hand med radiofrekvensablation där man för in el elektrod och dödar tumören med värme. För den nyfikne kan jag lämna rapport hur det gått längre fram!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...