Lunndörrsfjällen på tvären?

Jag funderar på en tur som kommer att gå genom Lunndörrsfjällen från öst till väst. Bland annat skulle jag vilja ta mig från Lunndörren till Lillådörren, och den snabbaste vägen ser ut att vara passet med högsta punkt X400300 Y6987900 (SWEREF99 TM, ungefär mitt i den här kartvyn). Vägen upp från Lunndörren ser dock ut att vara rätt brant och stenig. Är det någon som har gått där och kan säga hur svårt eller farligt det var?

Kommer ihåg väggarna i Lunndörren som ganska branta (var ett tag sen jag var där..) och själv gick jag vidare söderut nästan hela dalen ut, innan jag gick över. Men intentionen jag hade var ju att se Lillådörren från södra sidan, så funderade inte ens på att gå upp där.

Annars kan du ju bestämma dig på plats. Ta med dig en kikare, och spana lite innan du börjar gå upp. Ser det svårt (eller bara råkar vara regnigt, halt och låga moln) ut är det ju bara att gå runt. Givet att du har några extra dagar just för sånt.

//Peter

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag funderar på en tur som kommer att gå genom Lunndörrsfjällen från öst till väst. Bland annat skulle jag vilja ta mig från Lunndörren till Lillådörren, och den snabbaste vägen ser ut att vara passet med högsta punkt X400300 Y6987900 (SWEREF99 TM, ungefär mitt i den här kartvyn). Vägen upp från Lunndörren ser dock ut att vara rätt brant och stenig. Är det någon som har gått där och kan säga hur svårt eller farligt det var?

Hej!

Jag gick över det mellersta passet från Lunndörren till Lillådörren i höstas, dvs precis norr om Gruvfjället. Jag hade tjänat på att gå rakt upp i fallinjen istället för att skråa i den första stigningen upp till en liten platå ungefär halvvägs upp. Den övre halvan blev successivt brantare. Tidigare på säsongen kanske man kan gå upp över snöfältet men jag gick i september och fick ta mig upp i löst stenskravel till vänster om snöfältet. Stenlagret var väldigt tunt på sina ställen och det var svårt att få fäste, började kana på ett par ställen. Hade säkert varit väldigt besvärligt att gå åt andra hållet. Så fort det börjar plana ut blir det mycket lättare. Enkel nedgång i Lillådörren med vacker utsikt.

Med vänlig hälsning, Filiokus

Det är alltså passet söder om det som jag tänkte på. Det ser ut att vara ungefär lika brant och exakt lika högt, men betydligt smalare. Bra att veta att det finns alternativ som åtminstone är möjliga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips