Lunndörrsfjällen på tvären?

Jag funderar på en tur som kommer att gå genom Lunndörrsfjällen från öst till väst. Bland annat skulle jag vilja ta mig från Lunndörren till Lillådörren, och den snabbaste vägen ser ut att vara passet med högsta punkt X400300 Y6987900 (SWEREF99 TM, ungefär mitt i den här kartvyn). Vägen upp från Lunndörren ser dock ut att vara rätt brant och stenig. Är det någon som har gått där och kan säga hur svårt eller farligt det var?
 
Kommer ihåg väggarna i Lunndörren som ganska branta (var ett tag sen jag var där..) och själv gick jag vidare söderut nästan hela dalen ut, innan jag gick över. Men intentionen jag hade var ju att se Lillådörren från södra sidan, så funderade inte ens på att gå upp där.

Annars kan du ju bestämma dig på plats. Ta med dig en kikare, och spana lite innan du börjar gå upp. Ser det svårt (eller bara råkar vara regnigt, halt och låga moln) ut är det ju bara att gå runt. Givet att du har några extra dagar just för sånt.

//Peter
 
Jag funderar på en tur som kommer att gå genom Lunndörrsfjällen från öst till väst. Bland annat skulle jag vilja ta mig från Lunndörren till Lillådörren, och den snabbaste vägen ser ut att vara passet med högsta punkt X400300 Y6987900 (SWEREF99 TM, ungefär mitt i den här kartvyn). Vägen upp från Lunndörren ser dock ut att vara rätt brant och stenig. Är det någon som har gått där och kan säga hur svårt eller farligt det var?

Hej!

Jag gick över det mellersta passet från Lunndörren till Lillådörren i höstas, dvs precis norr om Gruvfjället. Jag hade tjänat på att gå rakt upp i fallinjen istället för att skråa i den första stigningen upp till en liten platå ungefär halvvägs upp. Den övre halvan blev successivt brantare. Tidigare på säsongen kanske man kan gå upp över snöfältet men jag gick i september och fick ta mig upp i löst stenskravel till vänster om snöfältet. Stenlagret var väldigt tunt på sina ställen och det var svårt att få fäste, började kana på ett par ställen. Hade säkert varit väldigt besvärligt att gå åt andra hållet. Så fort det börjar plana ut blir det mycket lättare. Enkel nedgång i Lillådörren med vacker utsikt.

Med vänlig hälsning, Filiokus
 
Det är alltså passet söder om det som jag tänkte på. Det ser ut att vara ungefär lika brant och exakt lika högt, men betydligt smalare. Bra att veta att det finns alternativ som åtminstone är möjliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
viro Vänster Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
Crimper Tälttur i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
KarolinaI Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.