• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Lunndörrsfjällen på tvären?

Jag funderar på en tur som kommer att gå genom Lunndörrsfjällen från öst till väst. Bland annat skulle jag vilja ta mig från Lunndörren till Lillådörren, och den snabbaste vägen ser ut att vara passet med högsta punkt X400300 Y6987900 (SWEREF99 TM, ungefär mitt i den här kartvyn). Vägen upp från Lunndörren ser dock ut att vara rätt brant och stenig. Är det någon som har gått där och kan säga hur svårt eller farligt det var?

Kommer ihåg väggarna i Lunndörren som ganska branta (var ett tag sen jag var där..) och själv gick jag vidare söderut nästan hela dalen ut, innan jag gick över. Men intentionen jag hade var ju att se Lillådörren från södra sidan, så funderade inte ens på att gå upp där.

Annars kan du ju bestämma dig på plats. Ta med dig en kikare, och spana lite innan du börjar gå upp. Ser det svårt (eller bara råkar vara regnigt, halt och låga moln) ut är det ju bara att gå runt. Givet att du har några extra dagar just för sånt.

//Peter

Jag funderar på en tur som kommer att gå genom Lunndörrsfjällen från öst till väst. Bland annat skulle jag vilja ta mig från Lunndörren till Lillådörren, och den snabbaste vägen ser ut att vara passet med högsta punkt X400300 Y6987900 (SWEREF99 TM, ungefär mitt i den här kartvyn). Vägen upp från Lunndörren ser dock ut att vara rätt brant och stenig. Är det någon som har gått där och kan säga hur svårt eller farligt det var?
Hej!

Jag gick över det mellersta passet från Lunndörren till Lillådörren i höstas, dvs precis norr om Gruvfjället. Jag hade tjänat på att gå rakt upp i fallinjen istället för att skråa i den första stigningen upp till en liten platå ungefär halvvägs upp. Den övre halvan blev successivt brantare. Tidigare på säsongen kanske man kan gå upp över snöfältet men jag gick i september och fick ta mig upp i löst stenskravel till vänster om snöfältet. Stenlagret var väldigt tunt på sina ställen och det var svårt att få fäste, började kana på ett par ställen. Hade säkert varit väldigt besvärligt att gå åt andra hållet. Så fort det börjar plana ut blir det mycket lättare. Enkel nedgång i Lillådörren med vacker utsikt.

Med vänlig hälsning, Filiokus

Det är alltså passet söder om det som jag tänkte på. Det ser ut att vara ungefär lika brant och exakt lika högt, men betydligt smalare. Bra att veta att det finns alternativ som åtminstone är möjliga.

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
Crimper Tälttur i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
KarolinaI Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
DDeninger Massor av skräptält lämnade på fjället Fjällvandring 16
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
kjpil Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället? Fjällvandring 31
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16

Liknande trådar

Logga in

Tips!