Lundhags Professional eller Syncro?

Hej, jag tänkte köpa antingen Lundhags Syncro High eller deras Professional Opti, båda har samma läst men det är ju olika kängor. Vilken bör jag välja? Kängorna ska användas till långa vandringar med tung packning där de garanterat kommer bli blöta invändigt då och då. Så vilken av dessa är lättast att torka i fält och bäst allmänt? Professionalen väger ju en aning mindre.

Någon som testat båda? Vilken torkar bäst och hur stor är skillnaden i stabilitet?

Jag har tidigare haft vanliga professional high, och nu syncro high senast 4-5 åren. Tycker skillnaden är marginell, men jag har upplevt syncro som lite torrare när de var nyare skick. Nu börjar de bli slitna så jag vet inte vad det blir nästa gång... Ta dem som känns bäst, slutar ändå alltid med att man går med fuktiga fötter :)

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Det kan vara så att det i materialspecen skiljer sig något men i grund och botten är det kängor som är väldigt lika i sin konstruktion. Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad på de olika modeller avseende stabilitet och torkning, om det är någon skillnad så tror jag att den är ytterst marginell.

Syncron har "Heel fit-någonting som ska ge bättre hälgrepp, jag tror inte att Pro:n har det.

Nu spekulerar jag men jag tror att när Syncron introducerades så fanns Professional endast med normallästen så då var det en stor skillnad. Jag tror dock att många köpare undvek Syncron på grund av utseendet med de gula fälten osv. och ville ha det rena, svarta utseendet hos Pro:n. Skärskilt de militära användarna föredrar nog helsvarta kängor.

Många kanske också ville ha Optilästen så Lundhags fick nog en del specialbeställningar på Pro-kängor med optilästen bl.a. Coldskills i Karlsborg har haft en stående beställning på den konfigurationen.

Så småningom så har nog därför Lundhags infört Professionalmodellen med optiläst i sitt ordinarie sortiment trots att den då kanske kanabiliserar på försäljningen av Syncron.

Som sagt så tror jag att den funktionella skillnaden mellan de olika modellerna är väldigt liten så du kan nog köpa den du tycker är snyggast (eller så ringer du och pratar med Lundhags själva, de brukar vara hjälpsamma).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips