Jag har provat det och ja det gick och ja det blev nästan pulver av sig självt. Mosade med gaffel först och när det var torrt vara det bara att smula sönder.
Det finns ju färdigt kikärtsmjöl och man kan mixa mindre linser till mjöl
Jag har provat det och ja det gick och ja det blev nästan pulver av sig självt. Mosade med gaffel först och när det var torrt vara det bara att smula sönder.
Det finns ju färdigt kikärtsmjöl och man kan mixa mindre linser till mjöl
Visst tar det litet längre tid att tillaga egentorkad mat, men som nämndes tidigare så har det ju kanske inte så stor betydelse om det tar 10 eller 30 minuter när man ändå har lunchrast.
Gör man rätt typ av hemtorkad mat så går det dessutom att tillreda den väldigt fort.
Knorr har ju en ganska ny produkt som heter Snackpot. De är ganska billiga och blir snabbt klara.
Finfördelad hemtorkad mat med pulvermosbas går också väldigt fort.
Mina "basrecept" som jag brukar ha med mig på tur:
Renskav med purjolök, mos och tranbär.
Om du kör ingredienserna ett varv i mixern så är denna rätt mycket snabb att tillaga.
Linssoppa med vitkål och tomatpuré.
Klar på 10-15 minuter.
Dessa tar litet längre tid. Jag brukar koka upp "såsen" och sen låter jag kastrullen stå inlindad i en tröja eller nåt medan jag kokar pastan. Sen kokar jag upp den igen, och då är den klar.
Fiskpasta på tonfisk och musslor
Köttfärssås med pasta
Chili con carne med snabbris.
Som ovan, fast man slipper koka pasta. Riset tillsätts när resten har svällt klart.
Klarar man sig på vegetariskt så blir torkade bönor återfuktade väldigt fort.
Plus, så klart, om ni äter pulversoppa ändå vid något tillfälle, glöm inte att tillsätta alla möjliga grejer, men framförallt en stor klick smör!
Bara fantasin sätter gränser, man kan ju i princip laga vad som helst på egentorkad mat. Jag känner inte igen mig i att egentorkad mat tar så mycket längre tid att tillaga än påsmat, bortsett från just varma koppen som ju är extremt snabb. Pratar man om "riktig" frystorkad mat så ska den blötläggas 10 minuter, en egentorkad soppa brukar ta 15 minuter att få färdig. Och någon gång måste man ju ändå sitta ner och vila, så varför inte göra det vid lunchpausen?
Jag har kört mycket på soppor på lunchen. Strimlar man tunt innan torkning så förkortar man tillagningen ganska mycket (samt förvälla innan torkning i mån av behov). Går även sjukt fort att äta tex potatismos med tillbehör, tortellini eller något annat. Häller man på en fet sås så får man upp kalorierna en hel del också.
Jag har slutat använda pulvermjölk på fjället, och kör nu uteslutande på pulvergrädde istället (30% Nido). Sjukt mycket godare i morgongröten eller till matlagningen, och gör att jag enklare kan täcka mitt kaloribehov. Är man ute en vecka utan vansinnes-sol så är även ett paket smör att rekommendera, vansinnigt gott till allt! Även nötter är bra grejer, och torkat ägg kan användas till att reda en gryta med och öka energiinnehållet.