• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Lunch till lång Sarektur

Plus, så klart, om ni äter pulversoppa ändå vid något tillfälle, glöm inte att tillsätta alla möjliga grejer, men framförallt en stor klick smör!
 
Blötläggning

Jag lägger min middag i blöt ca 3-4 h innan jag ska äta den. Då har ingredienserna i stort sett återfått sin form om jag inte smulat dem innan. En 1 liters Nalgeneflaska med stor öppning är perfekt för blötläggning.
Jag torkar alltså min mat själv, gör färdiga rätter som blötläggs i god tid innan jag ska äta min middag.
Sedan kan man ha i extra av något om man vill ha mer energi. Jag brukar ha i olja, vilket mättar bra.
Ska i år endast ha vegetarisk mat på mina vandringar.
Har ingen färdig rätt ännu, men det blir troligen havregrynsgröt med musli och torrmjölk till frukost. Luncherna blir ngn soppa med pasta till. Middagarna blir roligast att planera.
Som energi under dagen, mellan målen, kör jag med Runekaka. Googla på det för att se recept. Jag har jordnötter i mina.
//Thomas

Bara fantasin sätter gränser, man kan ju i princip laga vad som helst på egentorkad mat. Jag känner inte igen mig i att egentorkad mat tar så mycket längre tid att tillaga än påsmat, bortsett från just varma koppen som ju är extremt snabb. Pratar man om "riktig" frystorkad mat så ska den blötläggas 10 minuter, en egentorkad soppa brukar ta 15 minuter att få färdig. Och någon gång måste man ju ändå sitta ner och vila, så varför inte göra det vid lunchpausen?
Jag har kört mycket på soppor på lunchen. Strimlar man tunt innan torkning så förkortar man tillagningen ganska mycket (samt förvälla innan torkning i mån av behov). Går även sjukt fort att äta tex potatismos med tillbehör, tortellini eller något annat. Häller man på en fet sås så får man upp kalorierna en hel del också.
Jag har slutat använda pulvermjölk på fjället, och kör nu uteslutande på pulvergrädde istället (30% Nido). Sjukt mycket godare i morgongröten eller till matlagningen, och gör att jag enklare kan täcka mitt kaloribehov. Är man ute en vecka utan vansinnes-sol så är även ett paket smör att rekommendera, vansinnigt gott till allt! Även nötter är bra grejer, och torkat ägg kan användas till att reda en gryta med och öka energiinnehållet.
 
Såg receptet svamppulversoppa + snabbris här på utsidan (kred till skaparen, men minns inte var jag såg det) och det funkar bra och blir typ risotto. Det är inte det godaste men billigt och väldigt enkelt. Med olivolja och parmesan i får man upp både kalorier och smak.

Pasta + Veggie Bolognesemix (EU soja, 363 kcal/100g och 38,5g protein/100g) + Smör/olja+vitlök

Är också helt ok, sojan ska svälla i kallt vatten men sen är koktiden kort.


Båda ovan rätter kan man köpa i vanliga butiker, är relativt billiga och gassnåla.

/G
 

Logga in

Tips!