Lunch på vinter turer?

När jag käkar lunch på mina vinterturer vill jag göra det så enkelt som möjligt med så mycket energi som det går. Tänkte om man kunde få lite tips på vad ni har med på era vinterturer.
Mian erfarenheter:
Förr körde jag med smörgås och varma koppen. Men tycker det är lite omständigt att breda smörgås på morgonen med stenhårt smör. Eller frysen kaviar. Så det la jag av med.
Sedan gick jag över på choklad till lunch ala Monsen lunch. Men det bara gjorde att jag drabbades av sockerfall på e.m. Synd för det var lätt att få i sig.
En termos det har jag alltid med mig, och varma koppen. Men vad till? Är inne på att baka kanelbullar. Det torde väl vara hyfsat med energi i. Eller vad tror ni?

En lätt och enkel lunch som man kan få i sig fast vädret är uselt. Låt höra era erfarenheter.
Hasse
 
I alla lägen ligger karavanfika, nötter, fikon, dadlar och varm dryck the bra till. Funkar ner till låga temp men i riktigt låga och vid blåst gräv vindgrop och luncha i säcken. Klä på dig värmeplagg och tjocka mössa. Var go vid dig.
 
Senast körde vi rejäla luncher, vilket kan rekommenderas. Hemtorkade grytor o pastasåser mm. Ner med allt i mattermos på morgonen och slå på kokande vatten. Sen är det bara att äta vid lunch. Det tål att prövas vilken pasta man ska ha. Vissa lättkokade varianter blir rätt grötiga på det här sättet. Men ris och potatis blir perfekt!
 
Jag tycker att lunchen på en tur ska vara en måltid som iaf är varm.. men utan att behöva ta fram köket så det ska gå att fixa från thermos.
Och äter man alldeles för mycket är det svårt att komma till skott efter lunchen.. :)

Ett alternativ är ju frystorkat, bara att hälla i vatten, röra om och äta ur påsen, men det blir ju lätt dyrt osv.

Andra alternativ är couscous med buljong eller för den delen varma koppen. Dvs lös en halv buljongtärning i ett par dl vatten, släng i en näve couscous och låt dra några minuter, det ska vara blött annars äre inge gott.
Rör man ut riktligt med mjukost i couscousen innan den drar så får man nått betydlgit krämigare som kanske kan liknas med risotto.

Pulvermos med ölkorv eller torkat renkött eller salami funkar, går även att smaksätta moset med exempelvis pesto eller varma koppen.
Vissa påstår att man kan göra nudlar med thermosvatten, jag har aldrig fått det bra dock.

Sen föredrar jag ett mellanmål eller två före och efter lunch, bara en maktkaka eller för den delen snickers eller nötter russin och torkad frukt och en slurk vatten på stående fot så orkar man jobba lite extra. Man sparar inte tid på att härda ut och endast äta frukost lunch och middag, och det blir lätt lite dåligt humör när blodsockret är lågt..

Sen riktigt lagade middagar!

Och kom ihåg att saker som behöver stå och dra lätt blir kalla under tiden på vintern, och mesta kylan kommer från snön.
Go tur!
 
De där med mat snabbt är svårt, själv tillhör jag skaran som gärna har med mig mellanmål, nötter eller liknanade o äter under tiden, och planerar turerna så jag kan ta fram köket och värma upp mat. Tycker det är fruktansvärt smidigt och ha med sig frysta grytor/soppor och bara slänga i och röra ut.

De gånger jag inte har med det, utan gör kortare turer så är en termos med soppa standard.
 
Lunch på vinterfjället

Jag brukar köra med REAL-turmat som jag blandar med thermosvatten. Till efterrätt tar jag en söt varma koppen soppa. Det mättar mycket bättre än varmakoppen och Digestivekex som jag körde med innan.

Enkelt att göra iordning, helt ok smak och funkar att äta i vindsäcken om vädret är lite vresigt.

För mig är det inget alternativ att plocka fram köket mitt på dagen.

Uffe
 
Färdiga knäckemackor

Det finns knäckebröd med pålägg, färdigt i förpackningen. Lätt att ta fram, snabbt att äta, gott. Men det blir dyrt, för man nöjer sig inte med en enda...
 
Efter att ha fått frystorkat under värnplikten var man ju ganska van vid att mat gick snabbt att tillreda, och kanske i synnerhet att den lagades på termosvatten, så att man kunde äta samtidigt som köket gick, istället för att köra köket först och sedan äta.

Jag har funderat mycket på saken, men inte kommit på så himla mycket. Men, en variant som jag provat med stor framgång är nudlar, ölkorv och rostad lök. Nudlar finns med olika kryddning, och ölkorv finns med olika smak, så det går hyffsat enkelt att skapa ett par olika varianter så att man inte tröttnar.

Om man är lagom stor i maten går det att ta med oöppnad förpackning ut i naturen, men annars är det ju klart genomförbart att krossa nudlarna, blanda i kryddor, hacka ölkorven och blanda alltsammans hemma, i portionspåsar.

Jag har bara testat med ett märke av nudlar (kommer inte ihåg vilket), men med det märket blir nudlarna "genomkokta" på ca 2 min med det varmaste kranvatten jag kan få hemma.
 
Om jag får säga en enda sak...

Couscous + buljong + ölkorv!

Tar ca 3 minuter att fixa från termosvatten. Släng gärna i en näve nötter också, eller något annat. Olja och chili som tillbehör har provats med framgång.

Förutom ölkorv finns ofta andra torkade korvsorter, bl.a. Willys har prisvärda varianter, brukar ligga i smörgåspåläggs-disken. Men de är inte lika kryddstarka som ölkorv dock, om det är bra eller dåligt låter jag vara upp till en själv... :)
 
Körde min snabbvariant på en tur jag var på över helgen. Den är snabb och den fungerar om man kör halvdagar. Men "bensinen" tog slut för mig vid 14 tiden...........
 

Bilagor

  • DSC_0068.jpg
    DSC_0068.jpg
    57.7 KB · Visningar: 1,464
Nudlarna på termos viss

I med nudlarna i termosen, efter du tagit ditt tevatten... på med korken och skaka lite då och då, volla... klart!
 
Soldatmys

Ta bullens pilsnerkorv eller egen favorit bland varmkorv och för ned i thermosen, fyll sedan med kokande vatten. Om man vill ha tunnbröd eller korvbröd är en smaksak men det funkar också utan. En matpincett kan vara praktisk att "fiska" upp korvarna med om man har liten öppning på Thermosen eller begåvats med prinskorvsfingrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Lunch på dagstur Friluftsmat 19
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
mathias Lunch - Dagstur Friluftsmat 13
Kalle E Norsk lunch Friluftsmat 14
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...