Lullihavagge-passage

När jag bestämde mig för att ta mig ner den passagen ställde jag en fråga här på Utsidan. Kolla in det tredje inlägget i denna tråd...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30852

HåkanF
Tack för länken! Jag håller med Lucas Hellerman, när han säger att osäkra branter går jag gärna upp för, men ogärna nerför!
Jag blir nu bara mer säker på att denna passage är helt klart möjliga att gå uppifrån och ned bara man tar sig tid att vara lite försiktig!

Tackar! Lars
 
Visst är det hyfsat brant och oftast när man passerar såna ställen så går man snett över och varje gång inser man att ramlar man så får man börja om från början eftersom man lär åka ner en bit. Går man snett över är nog känslan värre än själva risken att ramla men att gå rakt ner skulle inte jag försöka.
Jag har gått nerför branta passager tidigare, men jag kan aldrig tycka om avsaknaden av den överblick av passagen som man har när klämmer en brant brant nerifrån!

Hälsningar Lars
 
Tack för länken! Jag håller med Lucas Hellerman, när han säger att osäkra branter går jag gärna upp för, men ogärna nerför!
Jag blir nu bara mer säker på att denna passage är helt klart möjliga att gå uppifrån och ned bara man tar sig tid att vara lite försiktig!

I detta fall har man ju ingen överblick över den sista biten när man kommer uppifrån. Men nu vet du vad som väntar! Jag är övertygad om att du gått värre passager åtskilliga gånger, Lars! Och skriv gärna om hur du upplevde den när du är tillbaka.

Det är ju intressant att denna passage hittills varit så pass okänd. Men dessa diskussioner på Utsidan ändrar säkert på den saken. Däremot är det väl en bit kvar tills den får status av att vara s k "beprövad färdväg". Och det är ju sådana välkända vägar man vill hänvisa till när man t ex ger råd till sarekvandrare som inte är så vana eller som man inte känner personligen. Det finns ju också de som lider av stark rädsla för höjder och branter och man vill ju inte lura dem att gå någonstans där de upplever att det blir för obehagligt.
 
I detta fall har man ju ingen överblick över den sista biten när man kommer uppifrån. Men nu vet du vad som väntar! Jag är övertygad om att du gått värre passager åtskilliga gånger, Lars! Och skriv gärna om hur du upplevde den när du är tillbaka.

Det är ju intressant att denna passage hittills varit så pass okänd. Men dessa diskussioner på Utsidan ändrar säkert på den saken. Däremot är det väl en bit kvar tills den får status av att vara s k "beprövad färdväg". Och det är ju sådana välkända vägar man vill hänvisa till när man t ex ger råd till sarekvandrare som inte är så vana eller som man inte känner personligen. Det finns ju också de som lider av stark rädsla för höjder och branter och man vill ju inte lura dem att gå någonstans där de upplever att det blir för obehagligt.
Lovar att försöka återge hur jag upplevde passagen, efter att jag återvänt, någon gång i augusti.

God tur!
 
Frisk igen

Lyfter tråden för att informera eventuellt intresserade att jag ännu ej vandrat den rutt som denna tråd handlar om. Fick tyvärr knäproblem och ville då inte äventyra något med ensamvandring i Sarek.
Det fick bli en kortare tur runt Måskonåiveområdet i Vindelfjällen istället. Man kan ju inte avstå fjällen helt trots lite problem;-)
Mina knän har nu slutat ömma och jag avser att vandra denna tur iår om inget oväntat händer.
Den utlovade beskrivningen av passagen från fjället 1544 och vidare ner i Lullihavagge, kommer i denna tråd, någon gång efter sommaren 2011.

God tur på er alla!

Lars Östlin
 
Hej! Bumpar tråden då jag är intresserad av hur kommande tur gick och om det funkade att gå upp från Lullihavagge till Luohttolahko.

Mvh / Enstöring
 
Hej! Bumpar tråden då jag är intresserad av hur kommande tur gick och om det funkade att gå upp från Lullihavagge till Luohttolahko.

Mvh / Enstöring
Jag har gått uppför den branten för 10-talet år sedan. Jag minns den mycket riktigt som rätt brant, på gränsen till lite äventyrlig, men fullt görbar. Jag skulle nog inte gå samma sträckning nedför däremot.
 
Jag har gått uppför den branten för 10-talet år sedan. Jag minns den mycket riktigt som rätt brant, på gränsen till lite äventyrlig, men fullt görbar. Jag skulle nog inte gå samma sträckning nedför däremot.
Tack för informationen. Jag får se hur jag gör i sommar, om jag försöker mig på detta kraftprov, eller om jag tar mig upp på Luohttolahko via Noajdevagge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.