Lossa pedal på cykel

Har köpt en cykel och försökte byta pedaler på den men har bara lyckats Lossa den högra. Om jag inte får loss den vänstra har ni tips vad jag kan göra.
De verkar ha limmat på de ursprungliga pedalerna :(.

Den högra fick vi loss genom att dra neråt moturs. Den högra bör då vara medurs iom att det är omvänt.

Tacksam för alla tips.
 
Pedalnycklar brukar vara långa min är 30 cm. Höger är normalgängad och vänster är vänstergängad så att de skall dra åt sig vid trampning.
Vad har cykeln för vevarmar?

Rätt verktyg brukar hjäpa mycket.
go tur
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har läst lite på Google. En del som har stora problem. Jag har använt fel verktyg.
Tydligen en 15 nyckel och en rejäl hävarm och mycket våld. Och spruta på 5 56 över natten.

Helt sjukt att de skruvar åt skitpedaler så hårt, tjänstefel enligt mig.


Jag har köpt en bianchi impulso 105 2016. Shimano vevarm.
 
Värma hjälper. T ex med varmluftpistol. Att det sitter åt beror på smuts och att det ärgar fast. Kan bli galvaniskt element. Veven är ju oftast i aluminium och pedalaxeln av stål.

Thurd
 
Campingkök...

Jag har haft samma problem med en igenrostad/ärgad och kallsvetsad trampa som till synes var omöjlig att ta av. Jag värmde lite med flamman från mitt gaseldade kök och vips gick det lätt att skruva av trampan.
Man får trixa lite för att få till en bra vinkel så att vevarmen värms från insidan (man vill inte elda upp eventuella gummidetaljer på trampan). Tänk också på att metallytorna blir varma (det är ju så att säga själva idén) och det är lätt att bränna fingrarna om man är oförsiktig.
 
Har läst lite på Google. En del som har stora problem. Jag har använt fel verktyg.

Helt sjukt att de skruvar åt skitpedaler så hårt, tjänstefel enligt mig.


Det är du själv som har skruvat åt denna - genom att använda cykeln och trampat på tramporna!!! Det drar åt hela tiden för varje tramptag som görs med mikroskopisk krypning i gängförbandet i varje tramptag tills det inte kan röra sig mer, därav att de sitter så djävulusiskt.

En liknande effekt är att rulla en trumma med upplindand kabel - åt ena hållet löser det upp lindningsvarven - åt andra håller så dras det till allt fastare.

Hade du kunnat göra en arrangemang där man kunde trampa baklänges med ganska hög belastning en stund så kommer det trilla av ganska fort - därav anledningen att ena trampan är vänstergängad då om den var högergängad så hade det inte spelat någon roll hur hårt den varit dragen då denna hade lossnat förr eller senare ändå under användningen.
 
Det finns gängvändare för cykeltrampor som gör att man kan sätta en högertrampa där det ska sitta en vänstergängad så om den sitter som berget - prova att lossa den åt andra hållet.

Men om vi antar att den sitter rättgängat så handlar det ju annars om gymnasiefysik : vridmoment = kraften gånger vägen. Längre verktyg blir bättre vridmoment - hitta ett bra metallrör att trä över ditt tramplossarverktyg och med långt rör nog kan du med försumbar handkraft lossa trampan.

/Patrik, som i helgen jobbat med 70cm kofot och imponerats av hur rejäla spik man kan lossa med en sådan
 
Tack för alla svar!

Fick rätt verktyg av en cykelkompis och då var det lättare. Du skruvar ur åt motsatt håll som du trampar. Bra att veta.
 
Jag har haft samma problem med en igenrostad/ärgad och kallsvetsad trampa som till synes var omöjlig att ta av. Jag värmde lite med flamman från mitt gaseldade kök och vips gick det lätt att skruva av trampan.
Man får trixa lite för att få till en bra vinkel så att vevarmen värms från insidan (man vill inte elda upp eventuella gummidetaljer på trampan). Tänk också på att metallytorna blir varma (det är ju så att säga själva idén) och det är lätt att bränna fingrarna om man är oförsiktig.

Halaj!

Det är också lätt att bränna hela vevarmen med gaslåga. Alu har smältpunkt 660 gr. En bra värmepistol presterar ca 600 gr. Perfekt.

Ett gammalt djungeltrick, när man värmer alu, är att dra ett streck med tuschpenna på alut.
Väldigt nära smältpunkten bleknar tuschpennestrecket. Det kan tyckas vara nåt påhitt, men funkar skitbra, bara man lyckas att undvika att ”elda”just på pennstrecket.

//T/ gammal verkstadsmekaniker
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips