Ljungris till Kläppen

Hur ser det ut att ta sig mellan Ljungris och Kläppen om man går av leden mellan Vålåstugorna-helags? Blir det problem att ta sig över Ljungan där i krokarna och kan det sluta med att man får gå på väg den sista biten?

Enligt lilla kartbilden hos STF så går det en led mellan Ljungris-Kläppen men jag har ingen erfarenhet av denna. Ingen stor karta tillgänglig...

Den (på länkens karta) prickade leden strax (800m) söder om Ljungris funkar fint. Har tagit den några gånger på våra varv runt Kläppen-Helags-Sylarna-Gåsen-Kläppen, senast förra sommaren. Det är en, ganska rostig, hängbro över Ljungan. Sen går det en rätt okej stig genom skogen. Vissa delar går över myrar och kan dock vara lite blöta.

Kan säkert leta upp en bild på bron.

När jag gick där för 2 år sen missade jag bron strax söder om renslakten. Det blev till att följa grusvägen ner till Nyvallen. Var sådär kul när det regnade och man bara ville vara framme....

/Peter

När jag gick där för 2 år sen missade jag bron strax söder om renslakten. Det blev till att följa grusvägen ner till Nyvallen. Var sådär kul när det regnade och man bara ville vara framme....

/Peter
Håller med, den är rätt dåligt utmärkt. Däremot tror jag vägen var roligare att gå på än regn-tyngda myrar.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag gick den sträckan i höstas och det tyckte gick bra, bättre än att gå längs en grusväg. Jag vadade aldrig över Ljungan utan höll mig väster om den hela vägen och slapp då gå tillbaka över den slitna bron, det fanns en stig längs Ljungan som gick att följa trots att den inte var utmärkt på kartan. Det var något blött men inte värre än vad man brukar råka ut för på fjället.

Bilagor

• IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    82.4 KB · Visningar: 1,125

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips