Ljungris till Kläppen

Hur ser det ut att ta sig mellan Ljungris och Kläppen om man går av leden mellan Vålåstugorna-helags? Blir det problem att ta sig över Ljungan där i krokarna och kan det sluta med att man får gå på väg den sista biten?

Enligt lilla kartbilden hos STF så går det en led mellan Ljungris-Kläppen men jag har ingen erfarenhet av denna. Ingen stor karta tillgänglig...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den (på länkens karta) prickade leden strax (800m) söder om Ljungris funkar fint. Har tagit den några gånger på våra varv runt Kläppen-Helags-Sylarna-Gåsen-Kläppen, senast förra sommaren. Det är en, ganska rostig, hängbro över Ljungan. Sen går det en rätt okej stig genom skogen. Vissa delar går över myrar och kan dock vara lite blöta.

Kan säkert leta upp en bild på bron.

När jag gick där för 2 år sen missade jag bron strax söder om renslakten. Det blev till att följa grusvägen ner till Nyvallen. Var sådär kul när det regnade och man bara ville vara framme....

/Peter

När jag gick där för 2 år sen missade jag bron strax söder om renslakten. Det blev till att följa grusvägen ner till Nyvallen. Var sådär kul när det regnade och man bara ville vara framme....

/Peter
Håller med, den är rätt dåligt utmärkt. Däremot tror jag vägen var roligare att gå på än regn-tyngda myrar.

Jag gick den sträckan i höstas och det tyckte gick bra, bättre än att gå längs en grusväg. Jag vadade aldrig över Ljungan utan höll mig väster om den hela vägen och slapp då gå tillbaka över den slitna bron, det fanns en stig längs Ljungan som gick att följa trots att den inte var utmärkt på kartan. Det var något blött men inte värre än vad man brukar råka ut för på fjället.

Bilagor

• IMG_0502.jpg
    IMG_0502.jpg
    82.4 KB · Visningar: 1,117

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips