Livslängd på hjälm?

När blir en alpinhjälm gammal? Jag har en Jofa som har tio år på nacken. Har använt den två-tre veckor om året plus en hel alpsäsong. Den har inte tagit några stora smällar, då hade jag självklart bytt ut den.

Tack på förhand.

Jag tror det är jäkligt svårt att säga. Det beror helt på vad den har utsatts för men jag skulle gissa att allt solljus, vardagligt bruk, småstötar och dyl. har sänkt styrkan alternativt gjort plasten sprödare.
10 år säger du? Jag skulle nog bytt den... men mest för att man blir sugen på en ny hjälm lite då och då...
/Samme

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
abelmann; sa:
När blir en alpinhjälm gammal? Jag har en Jofa som har tio år på nacken. Har använt den två-tre veckor om året plus en hel alpsäsong. Den har inte tagit några stora smällar, då hade jag självklart bytt ut den.

Tack på förhand.

Tja, man brukar ju säga om andra saker att om man undrar om man borde byta ut dem så ska man göra det därför. Jag vet iofs inte hur det är med just hjälmar och hållbarhet, men skyddutrustning är väl bland det bästa att lägga för mycket pengar på. :)

Jag skulle ha skaffat ny, med tanke på att den (i mina ögon) är välanvänd, om än inte skadad.

MvH

Hjälmen är viktig. Känner du att du inte litar fullt ut på den så byt. Jag tycker inte kostnaden för ny hjälm är hela världen då den är en mycket bra säkerhetsgrej som har en viktig funktion. Vid hårda smällar skulle jag direkt byta ut den precis som du.

bytt hjäm

Har ingen koll på vilket material det är i din hjälm, men i en mc tidning läste jag en artikel där de rekomenderade att man bytte ut glasfiberhjälmar efter 5-6 år oavsett skick pga ålder. De påpekade också att om man tappade en glasfiberhjälm ner i marken var den nog att anse som förstörd. Nu är det givetvis lite andra hastigheter det handlar om när man klotar med hojen i 100 knyck. Men en sten i huvudet från lite höjd är ingen höjdare det heller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips