Livslängd på dry bags?

Då har du en bättre upplevelse än jag! Har du testat att fylla dem med vatten för att se om de håller tätt eller saknar de bara synliga hål?
Yepp, de är täta. Har kläder och sovsäckar i mina. Skulle aldrig få för mig att stoppa i några föremål med hårda/vassa kanter i dem eller ha dom i något annat en en väska. Är nog inte gjorda för det. Håller med Pellepelikan nedan:

Att klaga på att en sts ultra-sil inte tål att användas i kajak är lite som att klaga på att en volvo v70 inte kan plöja en åker trots dubbla motorstyrkan mot en traktor... Lite känsla för produktens andvändningsområde tycker jag allt att man kan begära att folk får ha.

Nu har jag testat laga alla läckage med synliga skador med Tear-Aid typ A, både på PU (Exped-påse) och silnylon (Sea to Summit). Det fungerar väl. Enkelt att använda och håller tätt. Däremot är det dyrt, men räcker å andra sidan till ganska många lagningar. Ett paket (200 kr) innehåller ca 30 x 8 cm lagningstejp. Spinnakertejpen kanske har lika bra funktion till ett bättre pris.

En annan slutsats är att jag avråder från svarta påsar. Det är nämligen svårt att hitta tillbaka till läckagen om man inte kan märka ut dem med tuschpenna eller liknande!

Efteråt ser silnylonpåsen ut ungefär som denna bild från Vinloos länk när den fylls med vatten:
http://www.jwbasecamp.com/Articles/DryGear/Images/Leak1_Large_0109.jpg

Oklart om detta beror på slitage eller otillräckligt vattenmotstånd från början, som skribenten där hävdar är ett problem. Tyvärr testade jag den inte när den var ny. Angående användningen av den så vill jag förtydliga att den legat en (1) dag i godisluckan på en kajak och sen åtta dagar i en ryggsäck på vandring. Bok och kamera har varit inlindat i kläder, fast de kan ha slunkit ut någon gång. Jag tror att min och Huml3s skiljer sig åt på något sätt, antingen i modellen eller i förändrad produktion genom åren.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Själv använder jag i huvudsak torrsäckar från Clas Ohlson, de är täta och slitstarka så länge inte temperaturen går under 0 grader. Materialet blir hårt och svårt att vika tillräckligt för att få det tätt. Har nyttjat min äldsta säck i ca 90 utedygn och den håller fortfarande tätt.

När det är kallt och jag måste ha vattentätt använder jag säckar från XXL´s egna märke (osäker på namnet). De har ett hyggligt pris och håller ca två säsonger, och kanske 20 riktiga utomhusdygn. Går att reparera i värme med liquidsole och silverttejp.

Har även erfarenhet av Ortlieb när det gäller större packsäckar. Inget jag provat håller samma goda kvalitet.

Nu har jag testat laga alla läckage med synliga skador med Tear-Aid typ A, både på PU (Exped-påse) och silnylon (Sea to Summit). Det fungerar väl. Enkelt att använda och håller tätt. Däremot är det dyrt, men räcker å andra sidan till ganska många lagningar. Ett paket (200 kr) innehåller ca 30 x 8 cm lagningstejp. Spinnakertejpen kanske har lika bra funktion till ett bättre pris.
Ja spinnakertejpen är billigare och funkar tillräckligt bra på drybags enligt min erfarenhet. På ett sönderbitet tält gjorde jag en fältreparation med spinnakertejp men har just nu reparerat mer permanent med Tear-Aid som verkar riktigt bra. Men dyrt. På tältbotten är det nog värt det.

En annan slutsats är att jag avråder från svarta påsar.
Finns andra skäl att undvika svarta drybags, det blir onödigt varmt i dessa när dom hamnar i solen. Fick coatingen på ett par glasögon förstörd i somras och det var förmodligen pga för hög värme. Garanterat att det hände när glasögonen låg i fel påse/väska/fodral i solen. DET blev dyrt!

mvh thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips