Liten sovsäck

Jag funderar på att köpa en sovsäck för sommar och innomhusbruk, alltså temper på 7-10 pluss och uppåt. För kallare tillfällen har jag annan säck. Efter som jag ofta reser "lätt" med liten ryggsäck, så är storlleken packad är betydelsefull. Tittat lite på haglöfs ultrapro. Finns bättre mindre, för nackldelar med säckar och matreal??
Kom gärna med egna erfarenheter.

Ajungilak

Ett klassiskt tips när det gäller sovsäckar....

Jag vet att de har några riktigt små......jag var nära att köpa en utgående modell av....jag tror det var ultrapro från Haglöfs och kollade då på ajungilak också och då var de både mindre och lättare för samma temperaturer....men antagligen aningens dyrare....

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
små sovsäckar

Små sovsäckar är trevliga saker som man alltid kan ha med sig.
Själv har jag en Ajungilak kompakt ultra som är helt suverän, kanske lite dyr dock men med suverän kvalitet.
Skulle jag köpe en sovsäck i den här klassen idag skulle jag nog köpa från postorderföretaget Wildo. De har sovsäckar från Wynster (tror jag) som väger runt 600g och har komforttemperatur från +5 (0?) och uppåt. Den har något bättre loft än Ajungilaken och blir dessutom mindre i komprimerat skick än min. Dessutom är priset riktigt bra (5-600 pix).
Haglöfs saknar i mitt tycke riktigt lätta och bra syntetsäckar (för tunga och bylsiga material) men om man inte har något emot att skiljas från 2000 kr är nog den minsta LIM säcken rätt skön.
Hoppas du hittar din säck

-utenicke-

Mountain Equipment Dewline

Jättedyr och jättebra. Under 700g, jätteliten och med Dri-lite (ungefär som Dryloft) ytterskikt. Klarar - 5, det har jag testat. Oftast stämmer inte gränserna, men på denna sovsäck stämmer det bra. Mountain Equipment har även syntetsäckar. kolla på http://www.highsport.se

Western mountainering

Kolla på Western mountainerings säckar.
Jag har en Ultralite -5 800 gram och är fruktansvärt nöjd med den. I samma serie finns en lättre säck som går till +5.
Till skillnad fråm Mountain Equipements lätta säckar har Western Mountainering blixtlås, vilket jag ser som en stor fördel.
Det enda negativa med säckarna är att de är mycket dyra.
Lycka till
Jonathan
[Ändrat av Jonathan 2000-10-13 kl 22:05]

Haglöfs

Detta blir väl ett lite sent inlägg men det är värt att kolla upp haglöfs nya Lim 5+ om du vill ha en relativt billig liten lätt säck!!

när finns den i butik

Jag har också läst om den i utemagasinet, frågan är om den går att få tag på än. Jag har inte letat jättemycket, men haglöfs har t ex inte info på sin hemsida.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips