• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Liten bensinflaska

Jag har aldrig behövt så lite bensin ... men alkohol för förvärmning (av köket!) har jag haft i en liten fickplunta. Finns billiga av både aluminium och stål. Borde fungera för bensin också. Lättpackad till formen :) och oöm.

Gripens kemiskt rena bensin kommer i en liten flaska. Skulle den bensinen funka? Sedan när den är slut kan du säkert fylla flaskan igen på något sätt.
flaskan är utmärkt för mindre mängder (150 ml?) och det är samma kemiska rena bensin (läs heptan) som man köper på enliterflaska i målarbodar/gubbdagis.

tror det inte är någon bekymmer att förvara akylatbensin (aka gräsklipparbensin) i dessa heller.

Nu har trådskaparen inte varit inloggad på 12 år-
Jag köper heptan på 1-literflaska på Bauhaus. Mycket billigare (samma fabrikat) mot färgaffären som ligger granne med Bauhaus.

Bauhaus har 125 ml
https://www.bauhaus.se/bensin-gripen-kemisk-ren-125-ml.html
Fast literpriset på den lilla flaska är drygt 4 ggr större än då man köper 1 liter. Men vill man ha flaskan, som nog är påfyllbar så skulle jag inte tveka.

Men man ska inte ha för långt till affären. Idag och i går skulle sista kilometern till Bauhaus där jag bor nog ta 30-50 minuter med bil/buss. Cykel (dubbdäck) är lämplig när så många ska handa samtidigt.

Per

Glasflaskor finns från 2 ml och uppåt. För veckoändsbruk har jag en 1/3 l metallflaska som omväxlande haft bensin, fotogen och sprit i sig.

Små Gripenflaskor tappar med åren sitt mjukmedel och blir hårda och sköra.

Bränslet köper jag på dunk.

Invärtesbruket sköter jag med andra flaskor.

go Jul

Till Tenol och förvärmning använder jag flaska från biltema, låsolja 50 ml (19:90). Precisionsdoseringstut, dryg att dosera. Räcker till säkert 10 förvärmningar. Och tack vare den långa tuten upplever jag att den inte kan brinna in i flaskan. Och 100% tät skruvkork som man kan lita på.

Bilagor

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
fuchs Liten vindsäker oljelampa Kök och brännare 6
a00n Otimus Crux LIte - Måndagsexemplar? Kök och brännare 8
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
zebulah Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
avslutatmedlemskap160620 Lite för er som gillar gamla kök Kök och brännare 1
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 2
freno Hur många liter vatten kan man koka med Primus 2206 100g? Kök och brännare 20
angerheim crux vs crux lite-gasolkök Kök och brännare 6
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
Collin Kan man lita på specarna??? Kök och brännare 22
carpe.diem Ikeas termos / thermos - en liten varning Kök och brännare 6
brigas liten kaffepanna Kök och brännare 1
Macke27 Lite hjälp...! Kök och brännare 13
LeadHead Liten (30 cl) säkerhetsflaska? Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
srpp Vattensäck på cirka 10 liter Kök och brännare 6
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
dr_ljungberg Primus Alpine Micro, Lite Trail och Techno Trail Kök och brännare 1

Liknande trådar