Limma på snölås i byxor?

Hej!

Är det någon som har testat att limma på snölås på ett par gore-tex pro byxor? Jag har fått ett par Alpha LT 1/2 Bibs från Arcteryx till ett väldigt bra pris, men de saknar tyvärr snölås vilket jag gillar att ha när jag åker skidor. Vad tror ni om att klippa ut gamla snölås från ett par andra skidbyxor och limma på de i de nya byxorna?

Vilket typ av lim bör jag använda? Liquisole?
Finns det någon risk att membranet skadas?
Är det ens något jag ska ge mig i kast till att göra? :)
Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

Ha de fint!
/Andreas

Hurvida det går att limma så det håller vet jag inte, men därimot kan jag tipsa om att ha lite stretchigt typ "högst upp" på snölåset så blir det väldigt mycket smidigare att dra ner över skon och röra sig med.. När man ändå har chansen menar jag :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag skulle ha sytt fast istället. O sen tätat sömmarna med Liqiusole.

Om du absolut vill limma skulle jag först testlimma o se hur stor påfrestningen limmet tål innan det lossnar. Testa på nåt annat än byxan.

Längs ner på ett snölås är det ju trevligt med ett gummiband med lite klister på insidan. Om du vill ha det så är vanliga bh-resårband bra att köpa.

Klistra där låter fel, men jag vet att rymddräkterna är klistrade, förhoppningsvis vet de tillverkar dem vad de gör och hur de får det att hålla.
Söm och senare tätningsklistring låter bra. Det duger inte att fästa snölås i vara fodret även om det försökts. Pga krafterna när du böjer både knäet och höften kan draget i infästningen bli stort. Därav rekommenderas flera sömmar med följande tätning.
Berätta gärna hur det blev.

Hej!

Tack för svaren! Ska abolsut kolla upp det där limmet från Tyskland, det var något sådant som jag sökte efter. Känner mig väldigt osäker inför att sy i mina byxor och jag tror inte att det blir så hårt tryck på snölåset att limmet lossnar.

Om det är någon annan som har tips och trix fyll gärna på!

Ha de fint!
/Andreas

Medveten om att detta är en gammal tråd. Är dock nyfiken på hur du gick till väga till slut.

Kanske inte är relevant i dagsläget men ett ytterligare sätt vore att tejpa snölåset på plats med tejp för trelagers GTX från extremtextil.

Jag har tejpat ihop saker med förvånansvärt gott resultat. Har experimenterat med att tejpa både in och utsida utan att sy med förvånansvärt bra hållbarhet. Ett utseende som kanske inte alla gillar. Jag säger bara att det är möjligt.

Har sett att vissa tillverkare börjat att enbart tejpa fast vissa detaljer på insidan runt luva och dylikt på lättare plagg.

Mvh
//Joel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips