Liggunderlag sommar/vinter

Hej!

Har planer på att köpa ett nytt liggunderlag. Sover ute året runt men dock inte under några extrema vinterförhållanden utan max ca -10 grader. Min fundering är om man kan köpa ett vinteranpassat liggunderlag och använda det året runt? Tänker då inte på vikt och volym i första hand utan vill mer veta om det blir för varmt att använda ett vinteranpassat liggunderlag på vintern eller om det bara ger extra komfort vilket är positiv?

Ett liggunderlag blir knappast för varmt. Största nackdelen med ett vinterliggunderlag på sommaren är vikten, om du valt uppblåsbart.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, det kan absolut bli för varmt med ett anpassat för vinter. Jag sålde min Exped synmat winterlite av den anledningen.

Håller med Packåsna. Jag upplever inte att det blir för varmt. Man kan ju alltid öppna sovsäcken helt och använda den som täcke.

/ Stefan

Okej tack för svar! Då jag inte ska köpa någon för extrema temperaturer utan endast behöver en som klarar av mildare vintertempraturer så borde det således inte vara något problem

Nu råkar jag ha ett isolerat uppblåsbart liggunderlag men skulle jag köpa ett nytt skulle jag köpa ett utan isolering och vid vinterbruk använda mig av ett vanligt "closed cell foam" liggunderlag som jag lägger ovanpå.

Har för övrigt ett Nemo Astro som har fungerat bra till -10 men som varit för varmt i tropiskt klimat men aldrig varit för varmt i Sverige.

Nu råkar jag ha ett isolerat uppblåsbart liggunderlag men skulle jag köpa ett nytt skulle jag köpa ett utan isolering och vid vinterbruk använda mig av ett vanligt "closed cell foam" liggunderlag som jag lägger ovanpå.
När jag inte behöver bära packningen på ryggen använder jag en vanlig luftmadrass och ett "closed cell foam" liggunderlag. Fördel på morgonen om man vill ligga och dra sig när det blir för varmt i tältet. Ta bort liggunderlaget. Markkylan kyler då underifrån. Åtminstone i Norrland.
/John

Det lät ju rätt smart. Om man är orolig för vikten tror jag att man klarar sig väldigt långt på dom tunnaste vanliga (close cell foam) liggunderlagen om man kombinerar det med ett uppblåsbart.

i fjällen har jag aldrig upplevt det för varmt med välisolerat underlag, men i skärgårn, med 18-20 grader på natten så blev det oskönt. Det blir tropiskt här också ibland. räcker inte med öppnad sovsäck då - då är det endast lakan för mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips