Liggcykel - ja eller nej?

HasseQ

Temp. avstängd
Har aldrig vurpat eller ramlat eller haft ont i armar / nacke eller därnere på sadeln eller så, givetvis måste man träna lite i förväg, jag måste svara NEJ på frågan, bike-touring med en CycloCross RULES !
 

Bilagor

  • Ita08_536_1.jpg
    Ita08_536_1.jpg
    52.2 KB · Visningar: 1,525

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har

som sagt rätt begränsad erfarenhet. Men jag tyckte att jag hade lite sämre känsla för balansen.

Nån som testat att cykla och sladda med liggcykel den tvåhjuliga varianten i halt väglag?

Thure
 
Har aldrig vurpat eller ramlat eller haft ont i armar / nacke eller därnere på sadeln eller så, givetvis måste man träna lite i förväg, jag måste svara NEJ på frågan, bike-touring med en CycloCross RULES !
Det ser otäckt ut med väskor hängandes på framgafflen, måste bli lite tungstyrt. ;)

som sagt rätt begränsad erfarenhet. Men jag tyckte att jag hade lite sämre känsla för balansen.

Nån som testat att cykla och sladda med liggcykel den tvåhjuliga varianten i halt väglag?

Thure

Balansen tar en stund att vänja sig vid men det gjorde det väl när man lärde sig cykla vanlig cykel också vill jag minnas, lite kortare trackstand blir det med liggcyklen.
Sjävl ställer jag in liggcyklen när vinterhalkan kommer men lite sladd på grusvägar blev det under sommaren, men någon MTB är inte liggcyklen och jag undviker sladd om jag kan för så skoj var det inte även om jag höll mig på hjulen.
 
Läste egenvikten på liggcykeln och kom underfull med att det var strax under totalvikten på mitt sommarekipage. Eftersom massan skall lyftas över backarna har jag fått ett nytt argument för traditionell cykel....men tack för upplysningen.
 
Det finns rätt stora variationer i vikt på liggcyklar så det beror ju alltid på vad man jämför mellan. Min väger 20kg, ungefär 3kg mer än en Skeppshult STC Pro.
 
trevlig på lång tur

Hej!
Du behöver inte en liggcykel för att köra långfärd. Såklart. För mig är det ett val jag inte ångrat, och ett på många sätt fördelaktigt åkdon speciellt för långa turer (både med och utan packning).

Det finns många sorters liggcyklar, och olika passar för olika behov. Ex passar höga liggcyklar bättre om du gör sällskap med vanliga cyklar, och trehjulingar kan vara extra stabila på expeditionstouring. En bra sida att börja med är HPVS - föreningen för människodrivna fordon. Prova fler stycken, kolla att de har lagom stol-vevavstånd (motsvarar sadelstolphöjd) och var inte rädd att det kan vara annorlunda att styra i början.

Vikt skulle jag inte säga är något större problem för en långfärdscykel - med 20 kg packning och 70 kg cyklist gör 2-4 kg cykel inte så stor skillnad jämfört med komfort, bra tyngpunkt för väskor osv. Liggcyklar är generellt snabbare än vanliga i ren hastighet per watt, men något jag faktiskt tycker ger snabbhet är också komforten - man kan köra längre i sträck utan att bli trött.

img_0116.jpeg

två vänner i täten på en klunga under Hisingen runt

Fördelar med liggcykel
  • Bekvämare - kan vara ett stort eller litet argument. Mycket bättre för rygg, nacke, handleder osv. Jag får erkänna att jag ofta skrattar åt alla annonser om krämer och inlägg i Vätternrundans tidning ...
  • Snabbare än motsvarande vanlig cykel (tack vare bättre aerodynamik)
  • Säkrare (fötterna först, inte huvudet)
  • Bättre utsikt jämfört med racer (lättare titta upp i stället för ner på framhjulet)
  • Mer plats för packning med låg tyngdpunkt (bra vid touring)

Nackdelar med liggcykel
  • Pris - de flesta är byggda i Europa och i små serier, och kostar därför något mer
  • Vikt - säte i stället för sadel + längre kedja väger något kg mer än motsvarande racer- eller touringcykel
  • Ingen styrväska. Å andra sidan kan man ha en baklåda med kamera / vattenbehållare etc.

Tillfällen där liggcykel passar särskilt bra
  • Touring av alla de slag
  • Långpendling på allt mellan 5 och 50 km
  • Randonneurlopp 20-120 mil och längre motionslopp

Tillfällen att köra vanlig cykel hellre
  • När du vill köra med cykeln i UCI-godkända tävnligar (varför får man inte köra liggcykel där? Läs allt om 'et ...Läs allt om 'et ..)
  • När du kör i terräng tuffare än grusväg (då är en MTB eller cross bättre)
  • Om du inte vill avvika för mycket från andra i klubben/klassen
  • För korta ärenden i stan - då räcker en öppen ram/"tantcykel" med korg långt, och är en mindre förlust om den blir stulen

IMG_2358.jpeg

nuvarande racer/audaxcykel

p7110024.jpeg

Min gamla långfärdscykel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips