Liggcykel - ja eller nej?

Har aldrig vurpat eller ramlat eller haft ont i armar / nacke eller därnere på sadeln eller så, givetvis måste man träna lite i förväg, jag måste svara NEJ på frågan, bike-touring med en CycloCross RULES !
 

Bilagor

  • Ita08_536_1.jpg
    Ita08_536_1.jpg
    52.2 KB · Visningar: 1,479
Har

som sagt rätt begränsad erfarenhet. Men jag tyckte att jag hade lite sämre känsla för balansen.

Nån som testat att cykla och sladda med liggcykel den tvåhjuliga varianten i halt väglag?

Thure
 
Har aldrig vurpat eller ramlat eller haft ont i armar / nacke eller därnere på sadeln eller så, givetvis måste man träna lite i förväg, jag måste svara NEJ på frågan, bike-touring med en CycloCross RULES !
Det ser otäckt ut med väskor hängandes på framgafflen, måste bli lite tungstyrt. ;)

som sagt rätt begränsad erfarenhet. Men jag tyckte att jag hade lite sämre känsla för balansen.

Nån som testat att cykla och sladda med liggcykel den tvåhjuliga varianten i halt väglag?

Thure

Balansen tar en stund att vänja sig vid men det gjorde det väl när man lärde sig cykla vanlig cykel också vill jag minnas, lite kortare trackstand blir det med liggcyklen.
Sjävl ställer jag in liggcyklen när vinterhalkan kommer men lite sladd på grusvägar blev det under sommaren, men någon MTB är inte liggcyklen och jag undviker sladd om jag kan för så skoj var det inte även om jag höll mig på hjulen.
 
Läste egenvikten på liggcykeln och kom underfull med att det var strax under totalvikten på mitt sommarekipage. Eftersom massan skall lyftas över backarna har jag fått ett nytt argument för traditionell cykel....men tack för upplysningen.
 
Det finns rätt stora variationer i vikt på liggcyklar så det beror ju alltid på vad man jämför mellan. Min väger 20kg, ungefär 3kg mer än en Skeppshult STC Pro.
 
trevlig på lång tur

Hej!
Du behöver inte en liggcykel för att köra långfärd. Såklart. För mig är det ett val jag inte ångrat, och ett på många sätt fördelaktigt åkdon speciellt för långa turer (både med och utan packning).

Det finns många sorters liggcyklar, och olika passar för olika behov. Ex passar höga liggcyklar bättre om du gör sällskap med vanliga cyklar, och trehjulingar kan vara extra stabila på expeditionstouring. En bra sida att börja med är HPVS - föreningen för människodrivna fordon. Prova fler stycken, kolla att de har lagom stol-vevavstånd (motsvarar sadelstolphöjd) och var inte rädd att det kan vara annorlunda att styra i början.

Vikt skulle jag inte säga är något större problem för en långfärdscykel - med 20 kg packning och 70 kg cyklist gör 2-4 kg cykel inte så stor skillnad jämfört med komfort, bra tyngpunkt för väskor osv. Liggcyklar är generellt snabbare än vanliga i ren hastighet per watt, men något jag faktiskt tycker ger snabbhet är också komforten - man kan köra längre i sträck utan att bli trött.

img_0116.jpeg

två vänner i täten på en klunga under Hisingen runt

Fördelar med liggcykel
  • Bekvämare - kan vara ett stort eller litet argument. Mycket bättre för rygg, nacke, handleder osv. Jag får erkänna att jag ofta skrattar åt alla annonser om krämer och inlägg i Vätternrundans tidning ...
  • Snabbare än motsvarande vanlig cykel (tack vare bättre aerodynamik)
  • Säkrare (fötterna först, inte huvudet)
  • Bättre utsikt jämfört med racer (lättare titta upp i stället för ner på framhjulet)
  • Mer plats för packning med låg tyngdpunkt (bra vid touring)

Nackdelar med liggcykel
  • Pris - de flesta är byggda i Europa och i små serier, och kostar därför något mer
  • Vikt - säte i stället för sadel + längre kedja väger något kg mer än motsvarande racer- eller touringcykel
  • Ingen styrväska. Å andra sidan kan man ha en baklåda med kamera / vattenbehållare etc.

Tillfällen där liggcykel passar särskilt bra
  • Touring av alla de slag
  • Långpendling på allt mellan 5 och 50 km
  • Randonneurlopp 20-120 mil och längre motionslopp

Tillfällen att köra vanlig cykel hellre
  • När du vill köra med cykeln i UCI-godkända tävnligar (varför får man inte köra liggcykel där? Läs allt om 'et ...Läs allt om 'et ..)
  • När du kör i terräng tuffare än grusväg (då är en MTB eller cross bättre)
  • Om du inte vill avvika för mycket från andra i klubben/klassen
  • För korta ärenden i stan - då räcker en öppen ram/"tantcykel" med korg långt, och är en mindre förlust om den blir stulen

IMG_2358.jpeg

nuvarande racer/audaxcykel

p7110024.jpeg

Min gamla långfärdscykel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
hmarkstrom Liggcykel för långfärd Långcykling 18
abielk Långfärd med liggcykel Långcykling 3
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.