Leva på räntan..

Thure: ja det gäller att ha koll på de egna motiven om man ska förvalta lyxen. Ett arbete påtvingar en uppgifter (vilket är bra) medan det kanske är svårt att ens föreställa sig att ha alla möjligheter öppna och kunna fylla dagarna med vad man vill. Man är inte van att själv ha hela ansvaret för att fylla dagarna med saker enbart för deras nöjes skull.

http://www.youtube.com/watch?v=N_sVsmZfQKE&feature=related


mäniskan är det sociala djuret. Vår förmåga att komunicera med andra av vår art gör oss helt unika i Djurvärlden. Hörde någonstans att man lärt Schimpanser ett relativt stort antal ord....men dom berättade aldrig någonting

Ett arbete är så mycket mer än bara en uppgift som måste utföras. Läste om någon engelsk undersökning som visade att förvånansvärt lite av det man samtalar om på en arbetsplats faktiskt är jobbrelaterat

Det finns förstås jobb som är seriöst trista men dom är faktiskt få och dom flesta mäniskor brukar på något vis hitta ett jobb som även är hyffsat intressanta.

Ett annat problem med att frikopplar sig från arbetsmarknaden är att man snabbt tappar farten. det är betydligt enklare att få ett nytt jobb när man redan har ett än när man är "arbetslös"

Jag röstar på att behålla jobbet men det är en intressant fråga

Hans Friedel
 
om man nu hamnar i den sitsen (hoppas hoppas) att man aldrig mer behöver jobba p.g.a bra investeringar... ja då skulle i vart fall jag sluta på mitt nuvarande jobb.

Jag har tidigare satt upp ett mål om när jag skall jobba min sista dag. för att klara detta jobbar jag som f&%n nu, lägger undan pengar, har hyffsat små utgifter och framförallt investerar mina pengar.
Nu har jag dock kommit till en brytpunkt då jag måste/borde flytta delar av investeringarna från finansmarknaden till något att pula med när det är dags att hoppa av. Så nu letas det större skogsfastighet. Har i dagsläget en för liten sådan för att kunna ta ut överskottet på ett vettigt sätt uppblandat med annan avkastning.

att jobba med det man har som hobby... är det att jobba :)

Den sociala biten tror jag inte behöver bli lidande, luncha kan man fortfarande göra, eller åka och träna eller vad anant som helst som är socialt.

BZ/
 
Jag skulle fortsätta arbeta men jag skulle göra det under färre timmar, säg 6 timmar istället för åtta. Efter ett års föräldraledighet så kan jag bara konstatera att jag inte skulle klara av att vara "hemmafru". Klättra på väggarna skulle vara det minsta problemet då. Jag har saknat den sociala samvaron som finns på jobbet; kamraterna som man har något gemensamt med. Javisst har man kamrater utanför jobbet men de är ju just på jobbet på dagarna. Man blir hänvisad till helger och i bästa fall någon timme kvällstid.

Har man dessutom en "äkta hälft" som absolut inte kan tänka sig sluta arbeta så blir det ännu klurigare. Alla de där resorna blir ju inte av i större utsträckning än tidigare. Ibland är inte alltid tid pengar (eller tvärt om...).

Vore jag helt ensam, utan sambo, barn , syskon, föräldrar så kanske det skulle vara annorlunda. Då kanske jag skulle kunna roa mig ett par år med att åka runt till alla de där ställena som man bara hört talas om. Men sen då? När man blir gammal och stel, och att åka flygplan bara blir krångligt och tråkigt. Tja...

Nej, jag skulle jobba färre timmar. Hämta barn på dagis tidigare, övertala sambon att gå ner i tid. Ta fler semesterveckor, kanske någon långresa. Men sluta jobba - det skulle inte funka för mig. Jag skulle förfalla mentalt utan socialt umgänge...
 
Jo, det vore en dröm

Att få ränta motsvarande en heltidslön ligger långt fram i tiden för mig. Däremot hoppas jag att inom 5 år eller så kunna få ut något som närmar sig en halvtidslön.

Då har jag en idé om att gå ner till halvtid, och ägna resten av tiden åt allt det som man knappt hinner med nu när man jobbar heltid: Barn, hus, friluftsliv, träning... Jag skulle vilja vara ledig under alla skollov, på de flesta jobb innebär det att man måste jobba ca 24 timmar per vecka resten av tiden.

Jobba 6 timmar per dag 4 dagar per vecka, helt ledig 14-15 veckor per år. Det skulle jag stå ut med!
 
Frågan är vem som vill leva "svenssonliv" med 5-7 millar (eller vad man nu tycker krävs för att leva på räntan, jag tycker 13...) i portföljen? Inkomster och tillgångar brukar återspeglas i utgifterna...
 
Kom bara ihåg att leva NU ! Klart man ska ha lite planerat för framtiden, men.......passa på, innan det är för sent. Det kanske låter väldigt negativt, men det är det inte, tvärs om.
 
Kom bara ihåg att leva NU ! Klart man ska ha lite planerat för framtiden, men.......passa på, innan det är för sent. Det kanske låter väldigt negativt, men det är det inte, tvärs om.

Ja, man kan ju toksnåla och göra investeringar som skall finansiera framtiden men det vore då trist att bli påkörd nästa vecka. Och de investeringar man gör idag kunde bekosta resor man drömmer om. Hur många kronor ska man skjuta på framtiden?
 
Frågan är vem som vill leva "svenssonliv" med 5-7 millar (eller vad man nu tycker krävs för att leva på räntan, jag tycker 13...) i portföljen? Inkomster och tillgångar brukar återspeglas i utgifterna...

Jag har en äldre släkting som som har sålt fastigheter för över 10 milj de senaste åren. Nu bor hon i ett litet enplanshus och ägnar sig åt sina intressen. Bilen har hon sålt, hon tyckte att den var för dyr i förhållande till hur lite hon körde. Hon cyklar och åker kollektivt istället.
 
Sluta!

Jag skulle sluta idag om jag fick chansen.
Men jag skulle inte sluta jobba!
Ta hand om skogen, bygga klart huset, fixa trädgården, fixa vandringsleder, jobba ideellt etc etc. Det finns massor med jobb som bara väntar på att bli gjort som man varken orkar eller hinner med.

Sen allt roligt också; vandra, ta med barnen ut mer, fiska etc etc

Skulle ha otroligt kul!

Har dessutom inget större behov av "att prata" på dagarna så kafferasterna på jobbet skulle jag också klara mig utan.

Pengar; kom till mig.........
 
Jag skulle sluta idag om jag fick chansen.
Men jag skulle inte sluta jobba!
Ta hand om skogen, bygga klart huset, fixa trädgården, fixa vandringsleder, jobba ideellt etc etc. Det finns massor med jobb som bara väntar på att bli gjort som man varken orkar eller hinner med.

Sen allt roligt också; vandra, ta med barnen ut mer, fiska etc etc

Skulle ha otroligt kul!

Har dessutom inget större behov av "att prata" på dagarna så kafferasterna på jobbet skulle jag också klara mig utan.

Pengar; kom till mig.........

prexis. så är det!
Exakt min mening... kan inte annat än hålla med. :)

BZ/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Varktos Leva i naturen? Allmänt om friluftsliv 38
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.