Leva på räntan..

finns det bolag som alltid, genom alla tider, gett utdelning till aktieägarna? vilka?

Tja, vad menar du med "genom alla tider"? De flesta företag grundades under 1800- och 1900-talen, så innan dess gav de väl ingen utdelning.

H&M börsnoterads 1974, och har sedan dess aldrig sänkt sin utdelning. Det har hänt att utdelningen legat på samma nivå från ett år till nästa, men de flesta år har den höjts.

Jag skulle tro att investmentbolag som Investor och Industrivärden har gett utdelning varje år, men i dåliga tider har den sjunkit.
 
Tja, vad menar du med "genom alla tider"? De flesta företag grundades under 1800- och 1900-talen, så innan dess gav de väl ingen utdelning.

H&M börsnoterads 1974, och har sedan dess aldrig sänkt sin utdelning. Det har hänt att utdelningen legat på samma nivå från ett år till nästa, men de flesta år har den höjts.

Jag skulle tro att investmentbolag som Investor och Industrivärden har gett utdelning varje år, men i dåliga tider har den sjunkit.

du behöver inte raljera över på vilket sätt jag ställde frågan för det var ni själva som anlade tonen genom att prata i temer som gjorde att man mer eller mindre kunde få intryck av att man undantagslöst alltid kunde förvänta sig utdelning.

jag vet också vad en aktie är, däremot känner jag inte till så många exempel där man år efter år ligger på samma eller högre utdelning och att denna kommer rutinmässigt utan större risk för avbrott. jag var bara nyfiken på vilka bolagen var som ni förväntar er att få denna utdelning av.
 
du behöver inte raljera över på vilket sätt jag ställde frågan för det var ni själva som anlade tonen genom att prata i temer som gjorde att man mer eller mindre kunde få intryck av att man undantagslöst alltid kunde förvänta sig utdelning.

jag vet också vad en aktie är, däremot känner jag inte till så många exempel där man år efter år ligger på samma eller högre utdelning och att denna kommer rutinmässigt utan större risk för avbrott. jag var bara nyfiken på vilka bolagen var som ni förväntar er att få denna utdelning av.

De flesta större bolag i "mogna brancher" lämnar utdelning varje år. Dock skall man vara medveten om att det kan komma år då ett visst företag går dåligt och ställer in utdelningen. Det hände t ex flera företg i fjor efter det resultatmässigt usla året 2008. Har man som plan att leva på aktieutdelningar bör man därför ha en buffert för att klara av sådana sämre perioder.

En diversifierad aktieportfölj minskar risken för att bli utan utdelning. Det är oftast någon branch eller världsdel som går hyfsat när de andra dippar. Tre exempel från 2008-2009: H&M höjde sin utdelning eftersom folk visst köpte kläder som vanligt trots finanskris, Investor sänkte sin utdelning från 4:75 till 4:00, SEB ställde in utdelningen helt då man var näst intill bankrutt.

Jag har haft en aktieportfölj i över 20 år, och har kunnat följa utdelningsnivåerna under dessa år. Man skall ta kurvan med en nypa salt. Ibland har jag återinvesterat utdelningarna, ibland inte. Ibland har jag sparat pengar och utökat portföljen rejält, vissa perioder har jag inte sparat något. Trots bristerna illustrerar bilden nedan ganska väl utvecklingen av utdelningsnivåerna över tiden. Min portfölj är ganska tung i bank, bygg och fastighet. Det syns tydligt på att de två rejäla svackorna i utdelningsnivån som inträffat under dessa år sammanfaller med bankkriserna 92-93 och 08-09.

Som synes är den långsiktiga trenden klart uppåtgående. Under alla år har jag fått utdelningar (även om det inte var mycket 1993). Tyvärr är inte y-axeln graderad i milj kr (då hade jag nog slutat jobbet för länge sedan) utan indexerad där nivån 1988=1. Från 1988 till 2008 steg alltså utdelningsnivån med 17 gånger.

Minnst lika intressant är att "golvet" 1993 låg på 0,3 och 2009 på 9. Lägstanivån uppvisar alltså en ännu större ökning, vilket känns tryggt.
 

Bilagor

  • Utdelning1.jpg
    Utdelning1.jpg
    29.8 KB · Visningar: 509
De flesta större bolag i "mogna brancher" lämnar utdelning varje år. Dock skall man vara medveten om att det kan komma år då ett visst företag går dåligt och ställer in utdelningen. Det hände t ex flera företg i fjor efter det resultatmässigt usla året 2008. Har man som plan att leva på aktieutdelningar bör man därför ha en buffert för att klara av sådana sämre perioder.

En diversifierad aktieportfölj minskar risken för att bli utan utdelning. Det är oftast någon branch eller världsdel som går hyfsat när de andra dippar. Tre exempel från 2008-2009: H&M höjde sin utdelning eftersom folk visst köpte kläder som vanligt trots finanskris, Investor sänkte sin utdelning från 4:75 till 4:00, SEB ställde in utdelningen helt då man var näst intill bankrutt.

Jag har haft en aktieportfölj i över 20 år, och har kunnat följa utdelningsnivåerna under dessa år. Man skall ta kurvan med en nypa salt. Ibland har jag återinvesterat utdelningarna, ibland inte. Ibland har jag sparat pengar och utökat portföljen rejält, vissa perioder har jag inte sparat något. Trots bristerna illustrerar bilden nedan ganska väl utvecklingen av utdelningsnivåerna över tiden. Min portfölj är ganska tung i bank, bygg och fastighet. Det syns tydligt på att de två rejäla svackorna i utdelningsnivån som inträffat under dessa år sammanfaller med bankkriserna 92-93 och 08-09.

Som synes är den långsiktiga trenden klart uppåtgående. Under alla år har jag fått utdelningar (även om det inte var mycket 1993). Tyvärr är inte y-axeln graderad i milj kr (då hade jag nog slutat jobbet för länge sedan) utan indexerad där nivån 1988=1. Från 1988 till 2008 steg alltså utdelningsnivån med 17 gånger.

Minnst lika intressant är att "golvet" 1993 låg på 0,3 och 2009 på 9. Lägstanivån uppvisar alltså en ännu större ökning, vilket känns tryggt.

intressant att ta del av! verkligen! men det vore super kul att veta hur många procent (av investerat kapital) du fick i utdelning 1988.


PS Varför diskuterar vi detta under rubriken "Allmänt om friluftsliv"..?

haha
 
intressant att ta del av! verkligen! men det vore super kul att veta hur många procent (av investerat kapital) du fick i utdelning 1988.

1988 fick jag netto 1,7% direktavkastning, mätt som utdelning under året jämfört med marknadsvärdet 31/12. Detta var ovanligt lågt då börsen var ganska högt värderad i slutet av det året. Tar man istället ett genomsnitt för åren 1988-1992 hamnar direktavkastningen på 3,2% (netto). De senaste 5 åren (2006-2010) ligger i snitt på 3,5% fast med stora variationer.

Snittet för alla de 23 åren 1988-2010 ligger på 2,5% netto (ca 3,6% brutto). Det verkar alltså finnas en tendens till högre direktavkastning under senare år. En förklaring kan vara att jag försökt vikta om portföljen lite mot aktier med högre direktavkastning.

Jag har mina aktier i en vanlig depå, men Idag finns möjligheten att lägga sina aktier i en kapitalförsäkring. Detta kan vara skattemässigt fördelaktigt om man investerar i aktier med hög utdelning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Varktos Leva i naturen? Allmänt om friluftsliv 38
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.