Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp

Jag tror du var rätt ute från början med att titta på en syntetsäck om du vill vara säker på att inte förlora isoleringsförmågan på grund av väta. Det är inte den yttre kondensen som kommer göra en dunsäck blöt i långa loppet utan fukten inifrån. Med en dunsäck får du räkna med att stanna till bara för att torka säcken rejält med ungefär 10 dagars mellanrum. Iof kanske dessa tillfällen kan passas in med tvättschema etc.

Syntet
Haglöfs
http://www.haglofs.se/prd/visaprod....CatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1501

Marmot
http://marmot.com/fall_2009/equipme..._ultralight/pounder_plus_25f_reg/info/details
Jag tror herr regular passar dig bättre om du är 168cm och vill ha lite extra rum att vifta på tårna.

Dun
Tror du denna blir för varm?
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10413&art=2102222&ref_lp=prisjakt
Vikt ca 950g så den klarar både dina kostnads och viktkrav. :)
 
Tusen tack för alla svar! Den där PipeDream 400 verkar ju nästan för bra. Ca 1200 kr om man köper den i am. dollar! Tror jag ska maila företaget för att se om allt verkligen stämmer...

Kan inte hitta vikten på haglöfssovsäckarna någonstans!

Jag är dock fortfarande inte säker på om det blir dun eller syntet. Just nu väljer jag hellre dun, men det känns lite osäkert, oförutsägbart, eftersom jag inte har haft en dunsovsäck innan. Kanske är det lite överdrivet med att man måste sköta den mkt mer än en syntetsovsäck? Jag kommer självklart få tid att lufta den på morgnarna, när jag äter frukost. Om det räcker, så väljer jag definivt dun.
 
Senast ändrad:
...om man köper den i am. dollar!...

...betyder det kanske att du "importerar" den...

Jag har köpt en del från andra sidan pölen och upplever att tullen blivit "bättre" på att suga ut moms å sånt (jag har fått rekommenderade brev från Arlandaterminalen å sånt... nästan så man ringer advokaten :eek:). Somliga kan skicka med "modifierad" produktbeskrivning, typ "birthday gift" eller lägre nominellt värde, men inte alla vill det.
Hör med firman innan du köper - det kan bli en mindre angenäm överraskning annars.

Säckar snart ihop...
 
Jag har en Cat´s Meox...

The North Face Cat's Meow är en säck som jag själv fortfarande har. Jag köpte den till en friluftsutbildning 2003... Jag har bara positivt att säga om säcken. Jag har givetvis herrmodellen och den sträcker sig till - 7 grader... min tjej brukar ha den som sommarsovsäck... hon gillar också värme...

Efter alla turer kan jag bara konstatera att den håller värme som om den vore ny... ( Jag har nog gjort över 100 nätter i säcken...
 
Jag har en Pipedream 400 och den är VARM. Såpass att jag köpte en Marmot Atom för att slippa vara så varm. Med dina temperaturer borde Alpkit bli prefekt dock. Jag är väldigt nöjd med den säcken (i rätt temp), jag är varm av mig.

 
Alpkit!

Har både en Alpkit Pipedream och en Cat's Meow och är supernöjd med båda. Stor skillnad på packvolymen, Alpkiten är betydligt mindre ihoppackad. Om jag skulle resa runt i Nya Zeeland skulle jag välja en Pipedream, det där med fuktkänsligheten är inte så farligt. Du märker om den känns lite fuktigt och att då vädra den en stund innan du lägger dig är inget större besvär. Ha gärna ett innerlakan (i siden) så håller den sig fräschare. Och ja, Pipedreamen är både billig OCH bra!
 
Har en Pipedream 600. Jättevarm! Frakten gick på ca 150:- och jag hade säcken hemma på 3 dagar. Fyll i en order utan att skicka iväg så ser du vad det kostar.
 
Efter att ha läst inläggen är jag faktiskt väldigt sugen på att köpa en Pipedream!

Det är bara en sak som får mig att tveka: tullen. Jag vet ju inte vad den kan hamna på.
Någon som har en aning?

Har förut handlat kängor för ett par tusen från tyskland och tält med utrustning från storbritannien, också för ett par tusen, men mina grejer hamnade aldrig i tullen (tänkte inte ens på att det fanns risk för att behöva betala det...)

Är det ngt jag behöver oroa mig för?
Tredje gången gillt säger man ju... :S
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vegavio Letar efter stort tält Bo och sova 4
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
såg Letar efter en året om sovsäck Bo och sova 6
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Egiz Letar Bivibag... Bo och sova 17
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
såg letar efter tresesongs tält Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
teoek Letar bivacksäck Bo och sova 15
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.