Lavvu Rondane

Lavvu rondane

--------------------------------------------------------------------------------
Hejs..
Nån här på forumet som kan ge en enkel förklaring..
Köpte förra året en tältkåta LAVVU RONDANE,men får fasen inte till de hur man fäster topphatten.
Längtar till sommaren och fjällen men vill inte bli blöt igen,vi fick inte till hur man skulle fästa hatten..
Så vore tacksam för enkel förklring..
Mvh/ Håkan
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
svar

Jag har inte svaret .

Men jag tänkte fråga om du är nöjd med tältet ?


Var köpte du ditt ?

Jag köpte det av en bekant för 1800 inkl golv..helt nytt..
Har iofs bara testat den en gång när vi var upp till padjelanta på en 4 dagars fiske tur..
Så jag är nöjd bara jag skulle få lite pejl på de där med topphatten../Håkan
 
Jag har också en sådan kåta och klurade länge på topphatten. Jag fäste elastiska remmar i topphatten och satte små hakar i andra änden av snodden, sen knäppte jag fast hakarna i samma hål som stormlinorna sitter. Var ute med kåtan i påsk men tog tyvärr ingen närbild av konstruktionen.
Pär
 
Hej på er
Jag har också en sådan kåta. Efter en stunds klurande insåg jag att man bara delvis ska följa den bifogade bruksanvisningen. Knut ett snöre i var ände på topphatten, dra ner dom mot kåtans öglor korsvis. Ta ett långt snöre till och knyt ihop med ett av fästena du tidigare knutit fast. Dra det långa snöret genom topphattens öglor, men när du kommer till "mittöglan" där bak så drar du snöret också via tältkåtans ögla och sedan upp och vidare via topphattens öglor till slutet. På så sätt sitter topphatten fast i kåtan på tre ställen och du kan relativt enkelt öppna och stänga med dom tre snörena.
 
Hm, jag slog upp mitt tält i veckan bara för att upptäcka samma sak. Hur sätter man fast hatten... Tyvärr fanns det ingen bifogad bruksanvisning så jag är helt lost. Mycket snällt av dig "Taxen" att dela med dig av dina erfarenheter. Tyvärr är jag fortfarande lite fundersam på hur det skall se ut, har du möjlighet att bifoga en bild till din kommentar?

Tack på förhand...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
topphatten

Hej på er
Jag har också en sådan kåta. Efter en stunds klurande insåg jag att man bara delvis ska följa den bifogade bruksanvisningen. Knut ett snöre i var ände på topphatten, dra ner dom mot kåtans öglor korsvis. Ta ett långt snöre till och knyt ihop med ett av fästena du tidigare knutit fast. Dra det långa snöret genom topphattens öglor, men när du kommer till "mittöglan" där bak så drar du snöret också via tältkåtans ögla och sedan upp och vidare via topphattens öglor till slutet. På så sätt sitter topphatten fast i kåtan på tre ställen och du kan relativt enkelt öppna och stänga med dom tre snörena.

Hej jag har nyss köpt ett lavvu rondane och får inte till topphatten, ser att du har en lösning på det har du någon beskrivande bild mvh andre
 
Hejsan, nu har det ju gått lite tid sedan denna tråd skapades och jag undrar om någon av er som äger denna lavvu kan ge någon form av recension av den? Hur är den att vandra med? Klarar den vind + regn bra? Några problem (utöver top-hatten som många verkar uppleva har en osmidig lösning) som ni upplever det? Hur är den jämfört med andra "billigare" kåtor typ från Bergans eller helsport m.m.? Om ni nu har någon erfarenhet av dessa.

/ Albin
 
Jag har inte använt min tillräckligt mycket för att skriva en riktig recension, men jag tycker att det verkar vara en helt ok kåta. Jag vet inte om det behövdes men jag gjorde egna ventiler på min eftersom jag tyckte det blev dåligt drag på brasan.
Pär
 
Har inte heller använt min alltför mycket.

Lite sporadiskt sovande under älgjaktsveckan en höst. Köpte min utan golv, så vi hade eld i mitten. Dock mycket rökigt så jag vet inte om vi hade för dåligt drag inne. Plus att det var svårt att reglera pga topphatten.

En billig kåta får man säga, vann min på nätauktion för 800 SEK tror jag.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.