Har gått liknande rutt två år i rad. Första året genom Lapporten, men andra året valde vi en väg genom en av dalgångarna närmre Kungsleden för att undvika vandringen från Lapporten fram till dalgången som Mårmastugan ligger i (har inte kartan framför mig).
Vandringen på baksidan av Lapporten fram till denna dalgång är enligt mig bara av ondo och bör om det är möjligt undvikas. Snårig och jobbig terräng som myggen trivs bland. Stigen ser ut att vara rak på kartan, men vindlar sig upp och ner, vilket gör vandringen jobbig eftersom man ständigt tar höjdmeter och sedan tappar dem igen.
Lapporten är dessutom vackrare nerifrån Abisko, än när man passerar igenom den (även om det finns en vacker sjö där).
Efter Vistas har vi valt att gå Vistas-Nallo-Unna Räita-Jojoleden till Tarfala-Keb. Detta är en spektakulär tur som bjuder på många häftiga vyer (i synnerhet jojoleden eller trepassleden som den också kallas).
Jojoleden kan vara tuff, men det går att tälta i båda dalarna man passerar och på så sätt dela upp den. Första passet (närmast Unna Räita) är väldigt brant och har ofta diskuterats här på forumet, men enligt min mening är det inga problem att ta sig upp, även sent på säsongen när snöfältet, som annars förenklar stigningen, är avsmält.
Lycka till!