Lapporten till Nikkaloukta?

Funderar på att gå från Abisko nästa vecka via Lapporten ned till Nikkaloukta/Keb. Alternativt avsluta även i Abisko. Har inte gått där tidigare. Är det någon som har tips?

Ska vandra 4-9 aug.
 
Förslagsvis går du över Mårmapasset och sen ner till Vistas. Därifrån kan du fortsätta Nallo-Sälka-(Singi)-Kebne-Nikka eller (lite jobbigare) Kaskasavagge-Tjeuralako-Tarfala-Kebne/Nikka.

Kom precis hem efter att ha gått från Abisko till Nikka via Mårma-Vistas-Kaskasavagge-Tjerualako-Tarfala. Vi gick ej genom Lapporten dock. Jag kan i alla fall varmt rekommendera dig att ta dig upp på Tjerualako och gå över passet ner till Tarfala. Fantastisk utsikt! När vi gick över Mårma var det tyvärr regn & dimma så vi såg inte särskilt mycket. Kan tänka mig att det är väldigt fint där också annars, men nu var det mest svettigt, jobbigt och tidskrävande.
 
JonathanW; sa:
Kom precis hem efter att ha gått från Abisko till Nikka via Mårma-Vistas-Kaskasavagge-Tjerualako-Tarfala. Vi gick ej genom Lapporten dock.

Gick ni genom Ballinvagge?

I sådana fall ska jag och en polare gå samma sträcka med början måndag nästa vecka.

Hur lång tid tog er tur?

Om ni gick via Ballinvagge, var passagen ned mot Alesätnus dalgång nedstigningsbar?
 
Har gått liknande rutt två år i rad. Första året genom Lapporten, men andra året valde vi en väg genom en av dalgångarna närmre Kungsleden för att undvika vandringen från Lapporten fram till dalgången som Mårmastugan ligger i (har inte kartan framför mig).

Vandringen på baksidan av Lapporten fram till denna dalgång är enligt mig bara av ondo och bör om det är möjligt undvikas. Snårig och jobbig terräng som myggen trivs bland. Stigen ser ut att vara rak på kartan, men vindlar sig upp och ner, vilket gör vandringen jobbig eftersom man ständigt tar höjdmeter och sedan tappar dem igen.

Lapporten är dessutom vackrare nerifrån Abisko, än när man passerar igenom den (även om det finns en vacker sjö där).

Efter Vistas har vi valt att gå Vistas-Nallo-Unna Räita-Jojoleden till Tarfala-Keb. Detta är en spektakulär tur som bjuder på många häftiga vyer (i synnerhet jojoleden eller trepassleden som den också kallas).

Jojoleden kan vara tuff, men det går att tälta i båda dalarna man passerar och på så sätt dela upp den. Första passet (närmast Unna Räita) är väldigt brant och har ofta diskuterats här på forumet, men enligt min mening är det inga problem att ta sig upp, även sent på säsongen när snöfältet, som annars förenklar stigningen, är avsmält.

Lycka till!
 
Hej!

Nej, vi gick inte igenom Ballinvagge. Vi funderade ett tag på det men för att få en mjukstart valde vi till slut att gå Kungsleden förbi Abiskojaure-stugan och sedan vika av innan Alesjaure (dvs efter runt 1/3 av sträckan till Alesjaure-stugan). Jag tror vägen via Ballinvagge är mycket finare, men vill man ha en mjukstart så var vägen vi gick bra. Lite snårigt var det klart i någon kilometer innan bron över Alesätno, men inte nämnvärt besvärligt. Det går ju en upptrampad stig där.
 
Tjena!

Jag och 2 kompisar ska oxå gå Abisko-nikka med början nästa helg. Vi tänkte gå från Kaisepakte eller Abisko Östra med huvudmål Leavasvaggi. Förhoppningsvis fiska lite i leavasjokka om man får det. sen ner mot nikka.
God tur!
 
Inga problem med Ballinvagge eller Lapporten

Det finns inga egentliga problem när ni kommer från Ballinvagge och ska ned till Alesätno.
Men Ni behöver söka nedfarten. En lämplig passage kan vara att hålla västsidan om jokken där det ser ut att börja bli brant. Sedan håller Ni västerut ca en km och kan sedan skråa tillbaka mot öster. Vägen ger sig då i princip av sig självt. Ni behöver inte utsätta Er för någon "skräckinjagande" brant vilket kan vara bra att veta i dimma.

Om Lapporten vill jag bara nämna att det finns bra tältplatser väster om Nissuntjårro i ett gammalt deltaland på ca 1000 möh där dalen öppnar sig mot Bessevagge.

Leavasvagge nämns också i inläggen ovan. Via den kan man nå Nikkaloukta genom att gå intill kartans 1200 m höjder i riktning mot Nikka. Det är en lättare väg en över Mårmapasset men förmodligen tämligen oanvänd.

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Evajar Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) Fjällvandring 12
_winston_ Lapporten till Beisfjord?? Fjällvandring 9
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
Mapalon Lapporten - värt en dag i videsnåret? Fjällvandring 5
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
helmutlotti Lapporten Fjällvandring 3
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
abisko21 Webkamera mot Lapporten Fjällvandring 3
capman Lapporten??? Fjällvandring 3
jokanv97 Lapporten Fjällvandring 8
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 55
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.