Lång paddling på öppet hav?!

Pontoner (seawings)

Jag har sett två typer av pontoner. Bägge har sålts av VKV.

VKV:s egna har den stora fördelen att inte släpa i vattnet (om det inte är vågor), vilket innebär att farten inte sätts ned. Vid vågor tar de naturligtvis i, men bara en begränsad tid, varför det inte blir så jobbigt att paddla mot vågorna.

Den andra typen går delvis under vattenlinjen och bromsar därför rejält. En fördel är dock att de är mycket smidigare att ständigt ha monterade på kajaken och därför är lättare att blåsa upp ute till havs.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Grunda grynnor

Inte vet jag men det skulle alltså vara långgrunt längs Finska kusten norr om Åland upp mot Vasa.
Mitt översiktskort är naturligtvis för grov skala för att egentligen utrycka sig om det men det stöder teorin.
Överfarten lär i alla fall inte vara grund var man än väljer att gå över...

Dessutom pratar stora delar av befolkningen svenska längs den svenska kusten.
Lyxig finess som tyvärr tar bort lite av känslan av en resa.

Tja vi får väl se, vet inte om jag kan ta ledigt heller.
 
Det där med pontoner verkar riktigt intressant!!
Om man nu skulle fästa dem på min Icefloe, vet ni hur de ser ut eller fungerar. Måsta man plasta på fästen?
Eller kan man på något vis få dit dem utan att göra allt för mycket "skada" på kajaken? Alltid trist att göra för stora ingrepp på det ursprungliga?
 
Tack för länken. Måste nog och åka och titta på det där i verkligeheten för att bilda mig en uppfattning.
Känns trist at behöva bygga om kajaken alltför mycket men samtidigt är remsystemet en aning bromsande. Hm, ja något att fundera på.
 
GPS med inbyggt sjökort

Vad ute och testade en kompis GPS med inbyggd sjökort/karta. Tyckte dock det var väldigt svårt att få någon bra översikt men samtidigt väldigt ballt att kunna plotta exakta positionen. Tyvärr var det ett fasligt teyckande för att hela tiden hänga med på kartan .Någon som har erfarenhet av sådana GPS:er. Några som är bättre än andra? Är det något att ha över huvud taget?
 
Displayen i en GPS är för liten

Däremot är det några som kopplat GPS till en hand-PC (Palm) och fått ett bra(?) resultat. Kika runt lite på gamla inlägg så hittar du dem.

Själv tycker jag inte kart-funktionen är något vidare användbar för kajakpaddling. Har du land i sikte, så behöver du knappast GPS med karta för att undvika grundstötning. Är det något speciellt du skall till, så har du ju knappat in det som waypoint i alla fall. Utom synhåll från land finns det bara fartyg att krocka med och de finns inte heller på GPS:ens karta. Då räcker riktning och avstånd till intressanta landformationer väl. Misstänker du fel på en waypoint är det ju bara att "triangulera" och jämföra med ett par andra waypoints.

En bra sak med GPS:en som jag upptäckte i Stockholms skärgård är att de inte, som kompassen, luras av magnetiska felvisningsområden (magnetit i berggrunden). Kan bli lite lurigt i dimma annars.

Visst är kart-funktionen en kul leksak, men det är ytterligare en pryl att släpa med sig.

Även om nu de flesta av oss är upplärda med att ha med karta och kompass - hur nödvändigt är det egentligen? Våra förfäder klarade sig rätt bra utan, kanske genom att just vara rätt nöjda med att veta att de var "just precis här"! Beträffande Åland så är ju Sverige västerut och Finland är österut och har du inga öar i närheten är du för långt norrut eller söderut. Missförstå mig rätt nu, visst är det bra att veta var du är, men med allt du behöver i kajaken, så är det rätt sällsynt att du behöver veta mer än ungefär var närmste land ligger.

Själv gjorde jag min första tur till Åland utan någon annan karta/sjökort än vad jag kom ihåg efter att ha studerat en GROV karta hemma. GPS:en innehöll iofs vissa viktiga landmärken (sund, större öar etc) och ett flertal kompasser var med. Men det gav mer upptäckarglädje.
 
Stabilisatorfästen

Staffan_w; sa:
Det där med pontoner verkar riktigt intressant!!
Om man nu skulle fästa dem på min Icefloe, vet ni hur de ser ut eller fungerar. Måsta man plasta på fästen?
Eller kan man på något vis få dit dem utan att göra allt för mycket "skada" på kajaken? Alltid trist att göra för stora ingrepp på det ursprungliga?

Lars Clifford (http://www.clifford-kajak.com) monterar stabilisatorfästen på de kajaker han säljer som inte är VKV. Fästet är ett rör som sitter fast på däck bakom sittbrunnen med kraftig gummicord eller liknande. Det blir inte lika stabilt som det ingjutna röret i VKV:s kajaker, men skall tydligen fungera hyfsat. En annan nackdel är att det kommer att sitta högre än VKV:s fästen. Har man en kajak med lågt akterdäck (vilket VKV:s modeller inte har) så kanske inte skillnaden blir så stor?

Peter
 
GPS med karta?!

Ja, det verkar som sagt vara mest en rolig grej, speciellt om man ska paddla, håller med till fullo. Det är nog inget jag tänker införskaffa för överpaddlingen, då det enda jag ser verkar vara bra är just att ha en waypoint att sikta på så man inte hamnar helt åt skogen. Räcker ju gott och väl att bara ta fram den ibland för att checka hur man ligger till efter lite avdrifter med mera. Ser det som en ut-i-fall-att-grej!
Tack Peter för länken. Jag förstår att det som VKV-kajakeran uppnår i stabilitet är omöjligt att få till utan att gjuta in fästen. Eftersom jag inte vill "förstöra" så lite som möjligt så är det perfekt. Får man i alla fall lite sabilitet om man vill sträcka på sig och liknande. Kanon!!
 
Re: GPS med karta?!

Staffan_w; sa:
Tack Peter för länken. Jag förstår att det som VKV-kajakeran uppnår i stabilitet är omöjligt att få till utan att gjuta in fästen. Eftersom jag inte vill "förstöra" så lite som möjligt så är det perfekt. Får man i alla fall lite sabilitet om man vill sträcka på sig och liknande. Kanon!!
Hej
Om du använder grönlandspaddlar kan du sätta en paddelflottör på ena paddeln och en på resevpaddeln. Stoppa sedan in paddlarna under däcklinorna på var sin sida om kajaken. Jag har bara praktiserat detta vid självräddning ännu, men det blir väldigt stadigt. Enbart paddlarna gör också nytta eftersom det är ganska stor flytkraft i dem.

Hans
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips