Laktosfri mat på vandring

Hej!

Vi är ett gäng som ska upp till Jämtland till sommaren och min kära sambo är laktosintolerant så tänkte höra om någon kan ge lite tips på olika frystorkade rätter som inte innehåller laktos. Eller bra recept som man kan tillaga och torka själv i en vanlig ugn.

/hjälpande sambo.
 
På blå bands hemsida för frystorkat kan man filtrera på laktosfritt. Väldigt smidigt och har lett till att jag nästan uteslutande använt deras frystorkade käk på senare år.
 
Även REAL turmat har laktosfri kost. Vill även tipsa Lactrase GO som finns receptfritt. Tar man en eller två såna innan en måltid klarar iallafall jag att äta en ”vanlig” måltid
 
Välkomna till Utsidan :).

Ni har redan fått tips om frystorkat och har säkert själva koll på laktosfritt till andra måltider (frukost, mellanmål, tilltugg...).
Tips om värdiga ersättare i pulverform till mjölk (eller "mjölk") i muslin eller morgongröten finns anars i denna tråd.
Skirat smör brukar funka för dem som inte tål vanligt smör, men testa helst hemma först.

Annars får ni bära lättare och äta godare, om ni tänker bortom de färdiga frystorkade påsarna. Man behöver inte ens torka så mycket hemma, det går att hitta mycket "färdigtorkat" i vanliga mataffärer utan att det står "frilufts-" nånting på förpackningen. Couscous och finare bulgur behöver bara svälla i hetvatten (förutsätter att ni har en "grytmysare" - isolerande fodral till kastrullen). Bönpasta med kort koktid (jag bryter den i småbitar för ännu kortare) är min egen proteinrika favorit. Alla sorters frön, nötter och rostade kikärter funkar fint som kaloririkt tilltugg. Här finns en lista med diverse bra proteinkällor, de flesta laktosfria. Ännu fler spännande färdigtorkade ingredienser brukar finnas i invandraraffärer - massor med tips finns samlade i denna tråd.

Sen kan man själv komplettera med sånt som är enkelt att torka: grönsaker efter tycke och smak, tomatsåspulver (jag utgår från någon god tomatpuré, som redan är koncentrerad), hackade svarta oliver, svamp, auberginer, strimlad purjolök etc. Lat som jag är använder jag ofta frysta wokblandningar, fryst hackad spenat och andra genvägar - de är då redan ansade, finfördelade och förvällda.
Här ett exempel på vad jag hade med på en av mina turer.

Det finns faktiskt mycket och god mat, som man inte ens behöver ett kök till - exempel i denna tråd, det mesta laktosfritt.

Botanisera gärna vidare i delforum "Friluftsmat", och särskilt tråden "Torka mat" med hjälp av sökfunktionen, där finns massor med tips.
 
Amen. :) Bättre svar kunde ni inte få!

Instämmer!

Vill slå ett slag för kokosmjölkpulver! Gott, krämigt, massa kalorier! Funkar till varm choklad, gröt, pastasås osv.

Finns laktosfritt mjölkpulver också. Men kokosmjölkpulver är godare..

Testa att mixa torkade tomater med nötter. Och lagom kryddor. Släng ev i lite torkade grönsaker. Blir krämigt, gräddigt, gott och mättande. Lätt att förbereda också!!
 
Många bra svar redan!
Skulle bara vilja slå ett slag för vanlig köttfärsås baserad på krossade tomat, innehållande mager nötfärs och rivna morötter bla. Uppkryddad med chili, curry, örtkryddor etc.

Bred ut på en ugnsplåt så mycket som ni brukar äta och torka i ugnen ca 50-60C tills allt vatten är borta. Blötlägg gärna innan den ska tillagas i en vattenflaska på förmiddagen, och koka därefter upp med pasta på kvällen.

Man kan göra motsvarande för en het chili på nötfärs med kidneybönor, krossade tomater och torka hemma, därefter servera med couscous/bulgur.

Går utmärkt att torka salladkyckling och göra någon curry gryta med tikka masal och kokosmjölkpulver samt olika torkade grönsaker.
 
Stort tack för alla tips och hjälp! Blir att testa sig fram och se vad som passar i smaken. Glad att jag hitta hit till detta forum, många hjälpande själar!

Lactrase GO Fungerar inte hos min sambo men glad att det fungerar för dig Underlig Hök :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Underlig Hök Laktosfri pulvermjölk Friluftsmat 13
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...