Lågintensiv träning.

Bra att ha lite benstyrka iaf och det är mest den jag tränar upp inför en fjällvandring, för annars tycker jag inte det är mycket att träna för. jag går ett par tre mil i veckan utan packning. Ska man bära tungt så är det väl bra att vänja kroppen med det, själv brukar jag ha 12-13 kg på ryggen för en vecka och det brukar gå bra utan så mycket ryggsäcksträning innan, men hade väl varit bra, men jag är för lat.
Jag övar mer på fotisättning och att försöka vandra energisparande.
Blev en hel del crosstrainer förra året och det känns bra för ben och knän, men ger ingen kondis.

Du behöver inte gå supermycket i backar med tung ryggsäck. Ofta räcker det att ha längre träningspass med tung ryggsäck. Men, backe med tung ryggsäck är bra träning, dock finns skaderisk om man inte har koll på progressionen. Backe sliter mycket.
och tänk på att brant neråt oftast är större risk för skador än dito uppför.

/Patrik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag brukar göra det enkelt för mig: Man blir bra på det man tränar mycket på.
Ska man gå långt med packning är det just det man ska träna på.
Sen kan man komplettera med ren styrka (t ex gym) och ren kondition (cykling, löpnign etc) men träna på vad du ska göra och vill bli bra på.

Börja med måttlig belastning (t ex tyngd på ryggan) och måttlig tid/repetitioner och öka med max 30%.
Kör detta till det känns lätt och sedan öka igen med 30%.
Börja med att öka tid/antal repetitioner innan du ökar belastning och när du ökat belastning kanske du beöver backa lite i tid igen.

Att gå med packning kräver inte bara muskler och flås/kondition/hjärtat utan även bygga upp tålighet i leder och senor och det är inget man gymmar sig till. Det kostar tid.

/Patrik

en variant på Stenmarks utsaga då någon journalist frågade om han hade tur, hans svar var väl något i stil med: Jag vet inget om tur men ju mer jag tränar, desto mer tur har jag

Jag försöker mig på lågintensiv träning. Och går eller åker skridskor långa stunder utan krav att uppnå någon speciell sträcka. Är jag rätt ute då, eller har jag missförstått lågintensiv träning?
Har du inte läst artikel som Nils van det Poel publicerade? Han går igenom i detalj hela sin träningsprogram som är lågintensiv träning. Det gick att ladda den artikeln

Tänker det kan vara bra med muskler i knä för stabilitet inför fjällvandring. Det finns garanterat folk här som kan komma med tips.
Brukar sluta i väldens tråkigaste träning med gummiband gissar jag.

Har du inte läst artikel som Nils van det Poel publicerade? Han går igenom i detalj hela sin träningsprogram som är lågintensiv träning. Det gick att ladda den artikeln
Han fick ju en del gratis träning på jobbet som jägarsoldat också och så nämner han i sitt sommarprat att han belv bättre skrinnare av att hoppa med fallskärm men det sista gäller nog bara om man har grundkondis som är atlet i världsklass och behöver tänka på något annat ett tag.

/Patrik

Beror på var man bor hur lätt det är att få till men tycker det att gå snabbt och upp och ned för branta backar är bra träning och också väldigt nära det att gå upp Kebnekaise.

Sen vad man eventuellt behöver träna mer på tror jag varierar en hel del. En del kanske behöver träna anklar för stabilitet medans andra inget alls.

Men Keb är ju enkel. Jag hade 0 fjällvana och otränad och strax över 50 och klarade det.
Men jag hade ingen ambition att sätta världsrekord.
En normalt tränad man med normal hälsa klarar det utan träning. Och normalt tränad kvinna för den delen.

Men Keb är ju enkel. Jag hade 0 fjällvana och otränad och strax över 50 och klarade det.
Men jag hade ingen ambition att sätta världsrekord.
En normalt tränad man med normal hälsa klarar det utan träning. Och normalt tränad kvinna för den delen.
Det låter lovande. Och jag har heller inga ambitioner att sätta något rekord.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips