Laga tält?

Har ett tält med en liten reva (ca 3 cm) i en av kanalerna. Har även självhäftande lagningsmaterial till detta. Frågan är dock om man inte borde limma också för att det ska sitta ordentligt? Har någon tips på "rätt" lim till detta?

Nästa fråga är: Min spontana tanke är att man borde försöka lägga på både en lapp från insidan och en från utsidan. Stången löper ju trots allt på insidan och det torde annars finnas en risk att stången river upp flikarna inifrån. Har någon tips på hur man lägger på en decimiterlång lapp över en ca 3 cm lång reva i en kanal inifrån? Känns lite som att bygga flaskskepp... Funderar på om man på insidan kunde lägga en lapp med sånt där lim som verkar först när man stryker på det. Någon idé någon?

Mvh, Markus
 
Lim för tältduk

Rekomenderar LiquiSole av Casco. Mycket bra och slitstarkt som fungerar till det mesta.
Peta in väl täckande bit smörpapper (för att hindra vidhäftning av kanalen) och aplicera sedan LiquiSole, det tror jag räcker. Att peta in en tygbit via revan och ev en utifrån och pressa i hop är säkert inte fel...
 
Hellsport???

Hej!

Jag har ett Hellsport tält som blixtlåsen är trasig på.

Går det att lämna in sådana tält för lagning eller?

Detta hade gått jättebra om det hade varit ett Hillebergtält.Men går det att fixa andra tältmodeller på nåt sätt?Hilleberg servar bara sina egna tält och detta är ju kanon för de som har ett Hillebergtält!!
Men vi andra då???

Nån som vet???
 
Sy själv

Blixlåsbyte bör du kunna klara själv på en standardsymaskin. Ett smart sätt att göra det enkelt och dessutom få en relativt vattentät söm är att sätta fast blixtlåset med dubbelhäftande tejp mot tältväven innan du syr. Vill du ha proffshjälp så borde vilken sömmerska som helst eller kapellmakare/segelsömmare kunna greja det.

Thure
 
Re: Lim för tältduk

"Rekomenderar LiquiSole av Casco. Mycket bra och slitstarkt som fungerar till det mesta."

Det verkar vara en vettig lösning om man är bra på att peta. Limmet fungerar i alla fall mycket bra till det mesta. Själv har jag fixat ett punkterat thermarest med just LiquiSole och det fungerar utmärkt. Man kan säga att det är ett universallim som konkurerar ut silvertejpen och dessutom gör det snyggt. Men så är ju torktiden lite mer än ett dygn.

Andreas
 
Laga bågkanal!

Jag har lagat ett flertal tält med hål i kanalen. Jag kan säga att lim inte är optimalt utan oftast släpper, säkert delvis beroende på de flikar som lätt blir på insidan. Alternativet blir då att sy!
Leta reda på en kort rak synål eller en kort böjd om du har. Fixa en sytråd av syntet som håller lite bättre än den enklaste sorten.
Stoppa in rep.hylsan (smidigast) eller hela bågen (sämre)i kanalen så blir det lättare att sy utan att lyckas sy ihop flera lager tältduk och få börja om.
Sy ihop revan med "åttaturer". D.v.s att tråden går genom tyget, igenom hålet (revan), genom tyget, genom hålet, genom tyget o.s.v.
Snåla inte för mycket på marginalen till revan!
Detta sätt drar ihop revan. Sy sedan fast en laglapp ovanpå. På enklaste vis men så att det blir stygn över hela lappen. Tag bort rep.hylsan. Färdigt! Kanske inte snabbaste sättet men det bästa jag har kommit på. Lycka till!!!
 
Re: Re: Lim för tältduk

ansjoblo; sa:
"Rekomenderar LiquiSole av Casco. Mycket bra och slitstarkt som fungerar till det mesta."

Fixade revan för ett par veckor sedan. Köpte en bit syntetmaterial med lim på ena sidan och som man stryker fast på svag värme. Det pillade jag in på insidan av kanalen och strök fast. La en bit tidningspapper bakom för att det inte skulle limma ihop kanalen. Sedan tog jag en reparationslapp som följde med tältet och limmade den på utsidan med LiquiSole. Blev kanon! Tack ni som tipsade om LiquiSole. Instämmer i att det verkar väldigt användbart. (Dock lite smetigt att jobba med tycker jag men det står man ut med när man vet vilket resultat man får).

Mvh, Markus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
Egel Laga tält Bo och sova 2
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Arctic Fox Laga mat i absid? Bo och sova 49
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.