Hur laga Hillebergstält på bästa sätt?

Jag har ett Keron 3 som är inköpt under tidigt 80-tal (ett alldeles fantastiskt och synnerligen prisvärt tält, troligen forfarande världens bästa tält!).

Problemet är bara att min katt har klättrat över de när jag tältat i trädgården. Detta har inneburit att jag fått små hål efter klorna i tältduken.

Innan nästa övernattning på gräsmattan är jag nu intresserad av hur jag på ett fullständigt optimalt sätt ska kunna laga hålen. Jag har funderingar över att använda en lagningssats för Gore-Tex, men har sett att det finns andra billigare fabrikat. Är de verkligen lika bra? PGA den fina ventilationen i tältet kan jag tänka mig att permeabiliteten i GTX kanske inte är nödvändig och då kanske man kan klara sig med nåt annat?

För att få en långsiktig lösning är det dock nödvändigt att göra nåt åt kattens klor. Jag tänkte kapa dessa med kniv. Kan jag då köpa en kniv på Biltema? Jag har sett att de har väldigt fina kolstålsknivar med gummerat handtag (har hört att det egentligen är Frosts knivar). Är dessa bra?

Ett mer polyvalent val vore kanske en Kniv jag sett i Gerbers sortiment, den är kanske inte lika vass men den har matterad dubbeleggad klinga och skulle då kunna användas för att slutgiltigt hindra främmande katter att göra intrång på min mark.

Hjälp! jag behöver lösa problemet innan juni!

(Tråden tillägnas Patric)
 
host.. host.. *harkel*

För det första, hur kunde du köpa en av universums mest överskattade friluftsprodukter. Det är nästan att man förstår katten som vill mörda ditt usla tält.. Jag förstår att du använder tältet i trädgården, det duger ju inte till något annat!!

Angående reparation så är det helt bortkastad tid, passa nu på att investera i ett prisvärt kvalitetstält tillverkat av någon seriös tillverkar långt från Åre.. Om du nu av någon oförklarlig anledning måste reparera så gör som farsan gjorde med vår gamla bubbla under mitten på 70-talet, reparera med gasbinda och plastic padding(på tal om legendariska produkter), det kan hända att tältet blir lite stel men det borde inte vara några problem om du förbockar lagningen innan den härdat..

Istället för att kapa klorna på din kisse så föreslår jag små tofflor i GTX och kevlar vilket hindrar kissen från att perforera din friluftsutrustning samtidigt som kissens fötter inte blir fuktiga av svett vilket i sin tur kan leda till tass-svamp..

Gällande valet av kniv så har jag bara en sak att säga, köp en handgjord lappkniv för ett 5-siffrigt belopp och med en matchande kåsa i samma prisklass.. Då e du hemma på fjället!!

(Tack Anders :) )
 
Svaret är enkelt:

Berghaus Vulcan. Finns billigt på till exempel Recon.
Möjligen kan det funka lika bra med ett par Itab-brallor, men det kanske är dumt att chansa. Å andra sidan har ju Arcteryx väldigt, väldigt bra passform.
 
-Patric-; sa:
host.. host.. *harkel*

För det första /.../
För andra gången idag:
A men va f... Du skrev ju alltihop i ett inlägg! Det där är ju åsikter som räcker för en rekordstor diskussion. Va ska vi göra nu? Och säg inte "jobba", för det har jag inte lust med!

/Håkan
 
Kanske byta katten till en hund, dom är inte lika förtjusta i att klättra. Dom föredrar att bita, därmed koncentreras skadan till ett område.

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Undrar om Hilleberg behöver fler produkttestare för i så fall har jag ett gäng passande. Dvs fick fyra katter på köpet när jag böt familj och de kan tjäna ihop sitt foder själva. Och med Hillebergs priser kan de säkert tjäna grovt på att klättra på tält. För att inte tala om hur skoj de kommer att ha det.

*Kommer inte att testa mitt eget tält i trädgården i alla fall*
 

avslutad210712

Gäst
Wolf25; sa:
Kanske byta katten till en hund, dom är inte lika förtjusta i att klättra. Dom föredrar att bita, därmed koncentreras skadan till ett område.

/Ulf

Eftersom hundar föredrar skor före tält så ligger nog Lund.. *ops förlåt* Meindlarna risigt till då.
 
lägg av

Håkan K; sa:
-Patric-; sa:
host.. host.. *harkel*

För det första /.../
För andra gången idag:
A men va f... Du skrev ju alltihop i ett inlägg! Det där är ju åsikter som räcker för en rekordstor diskussion. Va ska vi göra nu? Och säg inte "jobba", för det har jag inte lust med!

/Håkan

Nu börjar jag bli allergisk mot P****c!
Han klagar mot ett populärt märke överallt...
Är det lika bra att stänga forumet?
Katten hade klösa sönder vilka tält som helst, även de från USA eller Norge eller månen. För att vara säker så ska man köpa ett grönt billigt tält från Ö&B men det blir lite tungt att bära...

Om jag skulle köpa ett tält så är jag mer åt märke F (ok för P?) men man kanske skulle köpa ett H istället bara för att! Morr :-(

Tips ändå, prova att höra av dig till bolaget H om de kan hjälpa till med reparationen och klipp kattens klor innan du testar tältet modell x!
 
fson; sa:
Lös båda problemen och lappa med kattskinn. Andas fin-fint, och ger en lyxig, luden touch!

/Per
Äntligen! Ett andra användingsområde för katter! Hittills har jag trott att man bara använde katter för att göra chica experiment med ebonitstav. Lagningslapp är inte illa!

/Håkan
[Edit: Ordföljd korrigerad]
[Ändrat av Håkan K 2004-03-23 kl 12:36]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Arctic Fox Laga mat i absid? Bo och sova 49
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Gryningsflickan Laga Hillebergtält? Bo och sova 9
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
handbagsatdawn Villrådig för Hillebergstält Bo och sova 12
EmFnn Hillebergstält Bo och sova 5
jarbring Markpinnar hillebergstält. Bo och sova 7
PickabooKat Gammalt Hillebergstält Bo och sova 5
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
nissehängbuk Hillebergstält Bo och sova 1
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.