Laga Hillebergtält?

Upptäckte för någon vecka sen att jag fått ett litet hål på mitt ganska nya Hilleberg-tält, Jannu. Hålet är ganska litet, max en halv cm i diameter och går genom både ytter- och innerväven på ena tältsidan.
Hur kan man bära sig åt för att laga det? (behöver man ens laga det?)
Funderade på ifall det kunde räcka med att sätta en bit spinackertejp över om den fäster på väven?
 
Lappa

Medföljer det inte lagningslappar till HBs tält. Jag har iaf lagat mitt eget tält och tror mig minnas att det var med meföljande lagningsmaterial. Vi sydde dit en liten lapp med sicksacksöm och sedan på med seamsealer.
 
Tråkigt

Skicka in det skulle jag säga också!

Hur gick det till när hålen kom till? Lät lite skumt tycker jag så det vore intressant att höra. En brinnande/glödande flaga från en eld?
 
Någon lagningssats har jag inte fått med men får väl kanske ta och skicka iväg det till dem som ni säger. Men det får vänta i sådana fall, ska iväg på söndag och bo i det några veckor på scoutläger och sen i Grövelsjön.

Hur hålet kom till har jag också frågat mig ett antal gånger, har ingen aning faktiskt. Ser lite ut som det är en vass pinne eller liknande som åkt igenom, hur jag nu skulle ha lyckats med det. För elda har jag inte gjort i närheten av det..
 
Om du får lagninglappar från HB, borde det ju gå att limma innertältet med textillim och yttertältet med nåt annat. HB lär ju kunna tala om vad som funkar bäst.

Låter omständligt att skicka in tältet för ett par små hål.
 
Gryningsflickan; sa:
Hålet är ganska litet, max en halv cm i diameter och går genom både ytter- och innerväven på ena tältsidan.

Låter som ett kulhål...

Jag har goda erfarenheter av hillebergs reparationer. Snabbt, snyggt och billigt. Har dock passat på när jag bodde i Östersund med gångavstånd till Frösön. En tanke kan vara att det är bättre för andrahandsvärdet med "ett litet hål lagat av hilleberg" än "ett hål som jag själv lagat med en tygbit, hobbylim och en massa zick zack-söm".

/a
 
Mezzner; sa:
Om du får lagninglappar från HB, borde det ju gå att limma innertältet med textillim och yttertältet med nåt annat. HB lär ju kunna tala om vad som funkar bäst.

Låter omständligt att skicka in tältet för ett par små hål.
Jag vet inte om det är så klockrent att själv börja limma på sitt nästan nya tält.

Saxat från hilleberg.se:

"Mitt förra tält hade tejpade sömmar, men det har inte mitt nya Hillebergtält, varför?

Vi använder siliconbelagda vävar för att få högsta möjliga rivstyrka. Det är vävar som är överlägsna "vanliga" PU-belagda vävar, men det går ej att limma eller tejpa på sådana vävar.
Vi avstår därför möjligheten att tejpa sömmarna i yttertältet för att istället få överlägsen rivstyrka, ett val som för oss känns självklart!"
 
carl_; sa:
Mezzner; sa:
Om du får lagninglappar från HB, borde det ju gå att limma innertältet med textillim och yttertältet med nåt annat. HB lär ju kunna tala om vad som funkar bäst.

Låter omständligt att skicka in tältet för ett par små hål.
Jag vet inte om det är så klockrent att själv börja limma på sitt nästan nya tält.

Saxat från hilleberg.se:

"Mitt förra tält hade tejpade sömmar, men det har inte mitt nya Hillebergtält, varför?

Vi använder siliconbelagda vävar för att få högsta möjliga rivstyrka. Det är vävar som är överlägsna "vanliga" PU-belagda vävar, men det går ej att limma eller tejpa på sådana vävar.
Vi avstår därför möjligheten att tejpa sömmarna i yttertältet för att istället få överlägsen rivstyrka, ett val som för oss känns självklart!"
Håller med Mezzner, KISS-rule! (Keep It Simple Stupid). Jag är visserligen rädd om tältet, men användning sliter, det får man acceptera. Mindre lagningar bör marginellt påverka styrkan, om man gör det ordentligt. Det är ju inte så smidigt att skicka iväg tältet nästan varje säsong. Själv lagade jag sist små revor från snöspaden (om det snöar kraftigt kan det bli en hel del skottande längs med tältduken och en välanvänd aluminiumspade kan bli otäckt vass).

Dessutom: Seamsealer är väl siliconbaserat, eller? Det borde väl fungera även på de nya vävarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
Elvah Laga småhål i innertältduk Bo och sova 15
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
maratonic Laga Thermarest med cykellagning? Bo och sova 4
sunne Laga mat i tält! Bo och sova 15
daniel81 Laga dragkedja på sovsäck Bo och sova 7
SnowFlax Laga hål i sovsäck Bo och sova 4
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Arctic Fox Laga mat i absid? Bo och sova 49
Strövis Går luftmadrassen att laga.... Bo och sova 1
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Pseudonym "Laga" dragkedja på sovsäck? Bo och sova 4
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
Ix Laga tältbotten Bo och sova 0
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
emblamalva Laga sovsäck Bo och sova 1
Egel Laga tält Bo och sova 2
pqrstuv Laga tält? Bo och sova 6
Hans Linde laga tältbågen på et North face Bo och sova 1
Moga Rivstyrka hos UV-skadat Hillebergtält? Bo och sova 3
_DanneW Hur packar ni era Hillebergtält? Bo och sova 14
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Staffan Andersson Nya Hillebergtält Bo och sova 28
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
uffe Hillebergtält BILLIGT!! Bo och sova 2
mothesta Köpa Hillebergtält i Estland? Bo och sova 2
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.