Hur packar ni era Hillebergtält?

Dagens i-landsproblem.
Ja det här kanske vissa anser vara ett icke-problem...
Jag har en väldigt specifik fråga och den rör i första hand Hillebergtält med metalltråd i ventilkepsarna.
Hoppas ni är med på vad jag menar med ventilkepsar...
Jag har ett Nammatj 3GT.

När jag packar det så har jag ibland tryckt ner det som en sovsäck och ibland rullat ihop det. Även om det inte alltid är så lättrullat.
Mitt dilemma är hur jag avslutar packningen.
Jag har "hört" att man ska vara försiktig med metalltråden i ventilkepsarna.
Dels kan den sticka hål på tältet om det packas tokigt och dels kan de gå av om man kröker de för mycket (antagligen för många gånger).

Samtidigt ska man försöka få kortsidan med markfäste längst upp i drybagen när man packar, ifall det blåser satan när man ska sätta upp tältet.

Jag har därför lagt metalltrådarna i cirklar, för att inte skapa skarpa veck på dem som i förlängningen ger materialutmattning, och placerat bägge trådarna längst upp i min drybag.
Det medför att jag har ventilerna längst upp och inte markfästet till kortsidan.

Hur gör ni andra? Har ni fått samma information?
Packar ni på ett annat sätt?
 
Bara trycker ned det. Ska nog mycket till om det skall gå hål pga metalltråden. Inga hål i de jag pressat ned i påsen i alla fall. (Keron 4 GT om det spelar roll)
 
Kanske skulle det vara bra med en ungefärlig uppskattning om hur ofta man packat ner tältet också.
Så vi inte lägger samma vikt vid en metod som använts vid två tillfällen jämfört med någon som packat sitt tält 200ggr med en annan metod.
(Tänker mest på materialutmattning då).

Ungefärlig uppskattning alltså, ingen tävling i flest dagar i fält.
Kan lika gärna handla om att packa om tältet 200ggr i sovrummet förra helgen t ex. :)
 
Kanske skulle det vara bra med en ungefärlig uppskattning om hur ofta man packat ner tältet också.
Så vi inte lägger samma vikt vid en metod som använts vid två tillfällen jämfört med någon som packat sitt tält 200ggr med en annan metod.
(Tänker mest på materialutmattning då).

Ungefärlig uppskattning alltså, ingen tävling i flest dagar i fält.
Kan lika gärna handla om att packa om tältet 200ggr i sovrummet förra helgen t ex. :)

I mitt fall rör det sig om 15 månader, troligen och åtminstone 90 st ned packningar (lågt räknat). Dessutom var jag inte först på tältet.

"bara trycker ned det" kanske låter lite brutalt. Man viker det givetvis med utsidan utåt och viker ihop det i lämplig storlek innan man trycker ned det.
 
Senast ändrad:
Förutom metalltråd i ventiler finns det tält med hörnpinnar som t ex Akto. De delarna kan inte knökas ner hur som helst. Från att ha varit en vikare, rullare har jag övegått till att vara knökare med en viss försiktighet.
Brukar tält efter behov så per tält och år blir det inte så många men acumulerat en hel del.
Torkning och rengöring hemma är nog bland det viktigaste för längre tältliv.
go tur
 
Äger inget Hillebergtält själv. Men Hilleberg är en av de ledande tillverkarna så detta är knappast deras första tält. De har nog tänkt på den saken innan de petade in en ståltråd i konstruktionen. Hur känns änden på ståltråden? Har de rundat av den eller satt ngt i änden? I vilket material sitter ändarna? Insydd i ngn förstärkning?
 
Äger inget Hillebergtält själv. Men Hilleberg är en av de ledande tillverkarna så detta är knappast deras första tält. De har nog tänkt på den saken innan de petade in en ståltråd i konstruktionen. Hur känns änden på ståltråden? Har de rundat av den eller satt ngt i änden? I vilket material sitter ändarna? Insydd i ngn förstärkning?

Jo de har säkert tänkt på det men allt har en livslängd och kanske bör man låta bli att vika/knäcka tråden?
Det är det jag vill veta.
Ligger det någon "sanning" i det jag hört om att ha mjuka cirklar istället för skarpa veck när jag packar tältet?

Ang ändarna så är de vikta. Sista cm är vikt dubbel. Fast det är ändå en förhållandevis skarp kant där tråden är kapad. Känns som en potentiell nötningsrisk.
Materialet runt om ändarna är inte förstärkt.
Ena sidan är vanlig tältduk, andra sidan är svart nylontyg eller liknande.

Det känns inte som att det finns risk för att trådändarna i nuvarande utformning sticker hål på något, men vid materialutmattning med brott på tråden som följd finns uppenbar risk.

Så frågan är om metallen är helt okänslig för skarpa veck...
 
Jag rullar tältet och viker in absiderna och linorna innan rullning. Ca 20 packningar/år. Ser inte problemet.

Problemet, om det nu existerar, består i den potentiella risken att knäcka/vika metalltråden genom att inte försäkra sig om att de ligger mjukt rundade i toppen av packväskan.
Det skulle då kunna resultera i en materialutmattning med brott på tråden som följd.
Vi pratar långsiktigt nu... :)
 
Problemet, om det nu existerar, består i den potentiella risken att knäcka/vika metalltråden genom att inte försäkra sig om att de ligger mjukt rundade i toppen av packväskan.
Det skulle då kunna resultera i en materialutmattning med brott på tråden som följd.
Vi pratar långsiktigt nu... :)

Pratar vi långsiktigt är de flesta delar i tältet "förslitningsmtrl" och bör förväntas repareras och underhållas över tiden kanske till och med ersättas.
Tråden är en av de enklare åtgärderna att reparera eller ersätta. Dessutom är tälten vid förvaring sällan packade i tältpåsen utan bör förvaras löst liggandes/hängandes då man vill sörja en god luftning.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
1. Väljer ett tält utan metalltråd

2. Tidigare knölade jag ner det

3. Numer viker jag in överdelen över bottendelen, viker den dubbel, rullar ihop tältet och stoppar ner det väldigt smidigt i påsen.

4. 20-30 ggr per säsong. Ibland mer, ibland mindre
 
Har haft mitt Nammatj 3 sedan 2005. Blir väl 10-25 nätter per år och jag har inte tänkt på hur jag packar det. Brukar knästående pressa ur luften ur en drybag. Ibland har det blivit skarpa veck på ventilerna men oftast inte. Brukar inte tänka på hur jag packar ur den aspekten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.