Laga gore tex skal

Hej.

Har någon tips kring vart i Stockholmsområdet man kan få hjälp att laga skador i GoreTex-skalkläder? Jag har ett par ordentliga revor i mina skalbrallor som jag vill ha hjälp med. Tar även gärna emot tips kring hur man lagar revor själv på bästa sätt.

/Andreas

Billigaste och enklaste DIY är spinnackertejp på baksidan och silikon i skarven.
En godkänd Gorereparatör kan göra en snyggare lagning med lapp på framsidan och tejp på baksidan, det kostar ett par hundringar. Bodarna brukar ha en adress om du frågar. Det brukar vara en skrädderska som har GTXreparationer som ett ben till att stå på.

En kompis fick kontakt med en duktig tjej via Naturkompaniet på Hantverkargatan. Det här är säkert 6-8 år sen men du kan ju prova att ringa dem.

Lyckades hitta en förteckning över GoreTex Service Centers med hjälp av metrotigers länk. Kanske skulle fixa ett DIY-kit också...

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
En tillräckligt mjuk vävtejp ("silvertejp") lagar det mesta - inte snyggt men snabbt och funktionellt. Visst - plaggets membranfunktion försvinner under det tejpade området. Eller sy men vanlig symaskin -. inte heller så snyggt att snörpa men billigt och effektivt.

/Patrik, med tejp och hemsömmar på sina kläder

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips