Lättaste tält/tarp för fjället?

Hej,

Tänkte vandra i fjällen nu i sommar men jag behöver ett tält/tarp för 2 personer helst under 1 kg.

I skogen klarar jag mig med en poncho/tarp eller enbart en bivi säck (om jag vet att vädret är stabilt). Men på fjället kan det ju blåsa ganska så hårt så jag antar att jag behöver lite mer skydd. Har kikat på MLD's "Speedmid" vilket verkar vara en bra kompromiss (måste bara fixa vandringsstavar alt. tältpinne) med insektsnät på botten delen.

Vad sägs? Eller finns det något annat som är bättre lämpad?
 
Mountain Laurel Designs

Mountain Laurel Designs är ett bra val - det verkar vara omåttligt populärt. Jag har sett bilder runt på webben där många vandrare har använt det i Alperna, Pyrenéerna och i Skottland . Det är dock två problem - leveranstiden är lång, upp till två månader eller 10 veckor. Så beställer man nu, så är säsongen nästan slut. Jag har ingen produkt av märket. Men kanske jag beställer några under vinterhalvåret så att jag hinner får dem inför nästa säsong. Det andra är att det finns så många olika modeller så det gäller att läsa på och kolla otaliga rapporter och recensioner innan man prickar rätt modell för sitt ändamål.
 
Tarp på kalfjället har jag provat och inte haft några problem med. Däremot bör du ha erfarenhet av skitväder under tarp, gärna en snöstorm, rejält slagregn eller liknande :)

Tarp tål en hel del, men ställer krav på att du snabbt kan slå upp stormuppsättningar och att du snabbt kan ta ner och ändra uppsättning om så behövs.

jag TROR att det mest är en upplevd säkerhet med tält och visst! är det riktigt skitväder så kan det säkert ha andra fördelar än Tarp. Men ärligt... om du har koll på vädret, använder hjärnan och har lite rutin på tarpen... kör på den.

många infästningar även på tarpen. max 3x3m 2.5 x 2.8 räcker till 2 pers. Det finns hur många som helst (men köp bara de som är vägda med linor och då matchar din max-vikt)

BZ/
 
Om man kan kompromissa lite med var man slår upp tältet/tarpen finns en hel del alternativ. Tarptent cloudburst t ex. Då får man myggskydd på köpet också.
 
Tarp på kalfjället har jag provat och inte haft några problem med. Däremot bör du ha erfarenhet av skitväder under tarp, gärna en snöstorm, rejält slagregn eller liknande :)

Tarp tål en hel del, men ställer krav på att du snabbt kan slå upp stormuppsättningar och att du snabbt kan ta ner och ändra uppsättning om så behövs.

jag TROR att det mest är en upplevd säkerhet med tält och visst! är det riktigt skitväder så kan det säkert ha andra fördelar än Tarp. Men ärligt... om du har koll på vädret, använder hjärnan och har lite rutin på tarpen... kör på den.

många infästningar även på tarpen. max 3x3m 2.5 x 2.8 räcker till 2 pers. Det finns hur många som helst (men köp bara de som är vägda med linor och då matchar din max-vikt)

BZ/

Har du någon favorit konfiguration?
 
Har du någon favorit konfiguration?
Detta är en favorit
http://www.youtube.com/watch?v=MkBeZqXU4zk
Beroende på infästningar och annat så kan den bli rymligare och man kan spänna ut den mot ytterligare en stav som då tar en del belastningar (kräver att man har en infästning mitt på tarpen).

sen kan man alltid spänna ner alla hörnen och trycka dit en mycket låg stav i mitten (eller två en bit isär) om man råkar ut för en rejäl storm... men det är inte en skön uppsättning

A-Frame är väl annars den man använder mest

om du har ett träd kan en variant vara (tror den kallas flying v... men det låter mer som en hårdrocksgitarr)

bz
 
Tarp+bivysäck

Om man ska använda tarp ute i fjällen bör man också ha bivy-säck för att skydda sovsäcken ifall det skulle regna rejält och samtidigt som det blåser även om man har tarpen uppe. Så jag tror det är nödvändigt med kombinationen: tarp + bivysäck.

Jag har precis skaffat mig en tarp och nyligen beställt en bivysäck vilket innebär att jag kan lättare stå ut "skitväder" om det skulle hända. Ska testa det snart!

/Jonas


PS Jag har Tarptent Cloudburst 2 hemma. Är på gång att sälja det snart...
 
Om man ska använda tarp ute i fjällen bör man också ha bivy-säck för att skydda sovsäcken ifall det skulle regna rejält och samtidigt som det blåser även om man har tarpen uppe. Så jag tror det är nödvändigt med kombinationen: tarp + bivysäck.

Jag har precis skaffat mig en tarp och nyligen beställt en bivysäck vilket innebär att jag kan lättare stå ut "skitväder" om det skulle hända. Ska testa det snart!

/Jonas


PS Jag har Tarptent Cloudburst 2 hemma. Är på gång att sälja det snart...

Erfarenhetsmässigt så blir kombinationen enligt ovan tyngre än ett rejält enmanstält. Flerpersonerstält delat på sovande brukar bli än lättare.
Tarp är bra om man står ut med att spänna ner kanterna och accepterar dålig sitthöjd när man blir inregnad. Det trista är att knotten oxså vill ha lä förutom blod. Tält har sina fördelar oxså.
 
Totalvikten är viktigt att tänka på

Erfarenhetsmässigt så blir kombinationen enligt ovan tyngre än ett rejält enmanstält. Flerpersonerstält delat på sovande brukar bli än lättare.
Tarp är bra om man står ut med att spänna ner kanterna och accepterar dålig sitthöjd när man blir inregnad. Det trista är att knotten oxså vill ha lä förutom blod. Tält har sina fördelar oxså.

Själv skulle jag inte använda en tarp ute i fjällen. Då föredrar jag tält av praktiska skäl. Men tarpen skulle bli trevlig på Skåneleden under höst- och vårsäsongen. Bivysäck kan vara överflödig beroende på sovsäcken. Har man en varm sovsäck med bra yttertyg då behövs inte bivysäcken. Har man däremot lite tunnare och lättare som endast är för sommarbruk då kan det bli skönt med bivysäck då det isolerar lite bättre och skyddar mot vind under tarpen. I vissa fall även mot insekter och mygg som kan vara aktiva vid övernattningsplatsen.

Men jag håller med, kombinationen med tarp, bivysäck och övrigt är inte så lätt när man räknar totalvikten. Jag har börjat räkna fram olika alternativ och inser att man tjänar inte så mycket på det. Å andra sidan så innebär tarp-användning en viss flexibiltet vilket många gillar det. Nu är det hett bland brittiska friluftstält med några tarp-modeller som funkar bra där på Skottland. Men återigen måste man se in totalvikten för allt man behöver.

Vill ni, trots det, bli lite inspirerade av att använda tarp i fjällen? Kolla reseberättelsen på bloggen. Flera bilder i det här albumet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ElinasPappa Lättaste gasolköket? Lättpackning 31
Yezziqa Minsta och lättaste packningen? Lättpackning 20
wistrom Lättaste "riktiga" tältet Lättpackning 58
Joakim Ambrosson Lättaste ryggsäckarna runt 50-60 liter Lättpackning 5
Schneeberger Lättaste bensinköket? Lättpackning 0
gullegubben Lättaste liggunderlaget (som inte är Jysk 5mm) Lättpackning 23
tbergman Lättaste sommarsäcken 2008 Lättpackning 27
Jörgen Fjaderlatt.se Världens lättaste och billigaste regnställ? Lättpackning 58
Joakim Ambrosson Lättaste totalpackningen Lättpackning 42
Martin Fjäderlätt Lättaste köket Lättpackning 8
Martin Fjäderlätt Lättaste teleskopstaven? Lättpackning 27
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
grodanbolle UL tält 2015 Lättpackning 35
grodanbolle Nya tält för sommarsäsongen 2014? Lättpackning 83
Ulvskog Nya tält - vad ännars Lättpackning 59
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
splashmore Att beställa tält från USA Lättpackning 24
tsd packa tält Lättpackning 3
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
tsd lätt tält Lättpackning 2
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11
Fjällkjell Välja tält/tarp Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se The One - intryck av ett lätt tält Lättpackning 26
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Fjällkjell Välja tält Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Tält i Tyvek - nu går de väl ändå för långt? Lättpackning 46
lilonjo Tarp-tält för 2? Lättpackning 10
Avslut090305 Tält utan innertält = Tarptält (?) Lättpackning 41
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Kvarnträsk Fibraplex tält-/tarp-bågar/stolpar Lättpackning 0
brigas Fjällrävens nya tält Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Nya tält från Golite Lättpackning 2
omaisgrande Tarp lina Lättpackning 2
pal2 Hur utnyttja stavar bäst för uppspänning av tarp? Lättpackning 4
simon_a85 Sea to summit tarp + myggnät Lättpackning 2
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
LightDan Lättvikt tarp/regnställsystem. Lättpackning 19
UnderEnTarp Tarp/poncho-kombination! Lättpackning 27
GustavF. Skippa tältet, tarp och myggnät istället! Lättpackning 13
Ulvskog Tarp godkänt Lättpackning 17
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
Cremytos GoLite 2010 Poncho Tarp Lättpackning 8
Eric R Tarp-ryggsäcks teori Lättpackning 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...