Att sova i en tarp

Jag är intresserad av UL och hade planerat att börja köpa UL-utrustning vart eftersom. Men så förra veckan var jag uppe och vandrade kring sylarna. Vädret var dåligt nästan hela veckan och en av dagarna blåste det 20 m/s och regnade. Även om detta var ovanligt dåligt väder så händer det ju att det blir riktigt dåligt väder.

Dagen då det blåste så hårt pratade vi med flera och såg själva hur riktiga ordentliga hillebergtält och liknande hade blåste sönder, inga lätta varianter heller. För det första måste dessa tält hålla, det är otroligt dåligt att de inte gör det.

Men sen började jag tänka hur det skulle varit om jag legat i den där tarpen jag tänkt köpa. Jag insåg att den nog hade blåst bort eller så hade jag krampaktigt fått hålla i den eller bryta upp. Stämmer det? Vad gör man när det regnar spik och blåser 20 m/s?

I härjedalsfjällen kan man ju alltid gå till en stuga på sommaren även om vandringen dit i natten och regnet kan bli tung. Är UL och tarp begränsat till områden med stugor eller håller dom för en stormig natt eller får man räkna med att inte sova nåt de allra värsta nätterna?

Jag är scout och sover gärna under en press i ett vindskydd i skogen här i södermanland men jag har svårt att överge tältet på fjället. Hur är det att sova i en tarp på fjället?
 
Oavsett val av förläggning under så blåser det 20m/s blir det oroligt. Val av lägerplats med hänsyn till ljus, torrt, plant och vind måste alltid vara med i beaktningen.
Jag har sovit under tarpar och dess likar under många år. Alla blåsiga nätter sover man inte lika bra.
Jag har oxså sett rejäla fyraårstiders fjälltält blåsa sönder. Vid samtliga tillfällen var tältplatserna m h t vidriktningarna olämpliga.
Har du gjort rätt och inte oroar dig, brukar det gå att sova. Men vrider vinden kan det vara bäst att gå upp och riva lägret och gå till en mer vindskyddad terräng.
I skogen däremot har jag bara vid ett par tillfällen sovit dåligt under tarp. Vid båda tillfällena gick en storm fram över skogen.
För det mesta räcker en tarp mer än väl.
//J
 
Oavsett val av förläggning under så blåser det 20m/s blir det oroligt. Val av lägerplats med hänsyn till ljus, torrt, plant och vind måste alltid vara med i beaktningen.
Jag har sovit under tarpar och dess likar under många år. Alla blåsiga nätter sover man inte lika bra.
Jag har oxså sett rejäla fyraårstiders fjälltält blåsa sönder. Vid samtliga tillfällen var tältplatserna m h t vidriktningarna olämpliga.
Har du gjort rätt och inte oroar dig, brukar det gå att sova. Men vrider vinden kan det vara bäst att gå upp och riva lägret och gå till en mer vindskyddad terräng.
I skogen däremot har jag bara vid ett par tillfällen sovit dåligt under tarp. Vid båda tillfällena gick en storm fram över skogen.
För det mesta räcker en tarp mer än väl.
//J

Instämmer i ovanstående. När det är riktigt dåligt väder så är de flesta lösningar mindre bekväma. Men enligt min erfarenhet så inträffar detta såpass sällan att luftigheten och lättheten hos tarpliknande lösningar under 98 nätter av 100 uppväger nackdelarna med detta.

Jag har aldrig legat på kalfjället i en tarp, i bemärkelsen ett mer eller mindre rektangulärt tygstycke som är svårt att sluta till mot marken runt om. Däremot har jag legat mycket i "tarptält" som jag gjort själv.

Dessa tarptält är helt enkelt modellerade efter yttertält på ryggåstält från perioden före tunneltältens hegemoni. De har tak men ingen botten. Genom att använda mina teleskopiska vandringsstavar som tältstänger kan jag spänna upp dem i olika lägen beroende på väder och vind. I vackert väder så lämnar jag 2-3 dm mellan nederkant på tältduken och marken. Detta ger en prima luftväxling och en fin närhet till naturen. Vid halvdåligt väder kan jag spänna ned ena sidan, vindsidan, mot backen och en ordentligt springa på läsidan. Vid den typ av väder du beskriver från Härjedalen/Jämtland så spänner man tältväven mot backen runtom och är då väl skyddad.

Enligt min mening räcker den här tarptältlösninge för alla väder som realistiskt kan inträffa under barmarkssäsongen i både skog och fjäll. Om så inte är fallet så kan man alltid, som trådskaparen skriver, packa ihop och gå till ett mer skyddat ställe.

Ju lättare olika UL-lösningar blir, framförallt när det gäller just skyddet, desto mer måste man kompensera med egen kunskap. Om tältet säckar mitt under en regnig och blåsig natt så är detta knappast förenat med livsfara. Men det är en högst obehaglig upplevelse att i denna situation kränga på sig regnstället, packa allt man har och gå någon annanstans. Om man har varit med om liknande upplevelser tidigare (blöt, kall, hungrig, trött, nattvandring osv) så kan man hantera dem med betydligt större självförtroende och säkerhet.

Många av de extrema UL-förespråkarna i USA upplever jag som oerhört erfarna, vältränade och hårdhudade individualister. Typ Kropp, Corax eller Skinnarmo. Jag har testat en hel del av deras tekniker och funnit att det fungerar bra. Men jag är inte beredd att hårddra min packning till XUL (extremt ultralätt) för de där sista kilona och hektona. Med 5-6 kg i baspackning klarar man det mesta och har ändå en väldigt lätt ryggsäck utan att försaka särskilt mycket i komfort.

Viktmässigt så kan man idag hitta minimala tarps/ponchos från ca 200 gram och uppåt. Mitt lättaste hemsydda tarptält väger 440 gram. Den lilla viktskillnaden ger väldigt mycket i säkerhet när vind och regn samverkar och drar horisontellt över kalfjället.

Så mitt tips är: Satsa gärna på UL, men gradvis och vänj dig vid utrustningen pö om pö.
Du kan titta på www.fjaderlatt.se under rubriken Turer; där beskrivs några turer jag gjort med mycket lätt utrustning.

Jörgen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.