Lättaste liggunderlaget (som inte är Jysk 5mm)

Kan man inte ta med sig en sopsäck avsedd för trädgårdsavfall (eller kanske något tunnare om man är modig) och fylla den med allehanda luftiga saker, löv, halm, vassstrån etc. Borde bli ganska lätt. Och bekvämt.

Eller så kan man ha med sig en mindre kniv eller sekatör (dessa ska vara lätta och uppfylla andra funktioner naturligtvis) och klippa gransly. Väger väldigt lite, och man behöver inte ens bära det. Fungerar inte ovanför barrträdsgränserna och inte heller i känsliga områden. Dessutom ska man passa sig för att ta mer än 2-3 ruskor från samma träd, ta de som är långt ner så hjälper man markägaren att röja.
 
Det finns bubbelplast, från små kulformade ca 8 mm till stora som köttbullar
men igen så är det bara luft och kan inte hålla någon särskilld värme i längden då det är den inre strukturen som avgör det, t.e.x dun där den vama luften hålls kvar i de många tunna hårskikten. i en bubbelwrap så är det enbart luft så: det kan jämföras med en luftmadrass mer eller mindre, visst den har lite bättre förmåga då de enstaka cellerna värms av kroppen på små isolerade engheter.

De går att införskaffa hos vilken elektronikförsäljare som helst.

Under t.e.x ett bergsmarathon får man ta med i beräkningen att man lägger sig att sova under "disciplin" dvs kort och gott lägger sig och slocknar på en plats och under korta faser.

Jag använder thermarest z rest 4 säsongers. Inte för at jag är nöjd, men för att det inte finns något bättre ur alla aspekter eller?

Jag har provat och kollat en sjuhelvettes massa liggunderlag av alla typer men finner inget vettigt.

Jag tror att de självupplåsbara är i rätt riktning men punkteringsrisken vintertid är inte rolig, de i dun har jag hört att rötrisken är för stor.

Var fins den smarta i tunn kevlar?

/H
 
Kan man inte ta med sig en sopsäck avsedd för trädgårdsavfall (eller kanske något tunnare om man är modig) och fylla den med allehanda luftiga saker, löv, halm, vassstrån etc. Borde bli ganska lätt. Och bekvämt.

Eller så kan man ha med sig en mindre kniv eller sekatör (dessa ska vara lätta och uppfylla andra funktioner naturligtvis) och klippa gransly. Väger väldigt lite, och man behöver inte ens bära det. Fungerar inte ovanför barrträdsgränserna och inte heller i känsliga områden. Dessutom ska man passa sig för att ta mer än 2-3 ruskor från samma träd, ta de som är långt ner så hjälper man markägaren att röja.

Jag har provat att sova både med och utan bivacksäck i både lövris och lövhögar, innanför och utanför säcken ungefär vid frostgränsen. det ger inte mycket: säkert hjälper det att överleva men inte så det blir behagligt på något sätt: Det kräver stöd av eld.

Jag gick en 10 dagar med bara bivacksäck och liggunderlag under sen höst och provade en massa, Det slutade med att jag skar ett hål i liggunderkaget på mitten och trädde den över huvet som en väst att sova i

Hö och halm däremot är finfint men det är ju inte precis lättillgängligt..

/H
 
Skillnaderna mellan olika cellplastmaterial när det gäller vikt är inte så stora. Vikt sparar man framförallt genom att minska på längd, bredd och tjocklek. Om jag förstått honom rätt är ju trådstartaren inte ute efter det absolut lättaste liggunderlaget. Jag tror han är ganska väl orienterad om vilka dessa är. Vad han ville var att hitta något som ger honom samma komfort som hans gamla Ridgerest till en lägre vikt.

Kvalitetsmässigt så är det väl så att en lättpackare vill bära det som ger honom mest slutna celler, mest isolation, för en given vikt. Vissa material kan då i butiken vara bra, men slits snabbt och tappar isoleringsförmåga. Jysk hör till dessa. Andra, ETA foam, har bättre rykte på den punkten, men är dyrare.

Jag tror att enklaste sättet att uppnå samma komfort som Ridgerest till en lägre vikt är att leta efter en lösning som är tjockare där torson vilar och mindre tjock och bred under benen. Åtminstone känns det så för mig. För många år sedan hade Skandinavisk Höjfjellsutstyr ett liggunderlag som var tjockare under torson än under benen. Men detta är förhållandevis enkelt att skapa själv genom att limma ihop olika tjocka bitar cellplast. Expeds underlag ger ju utrymme för en hel del klippande och klistrande där man till och med kan ha tredubbla lager där det gör mest nytta.

Jörgen
 
Det tycker jag ochså verkar rimligast med tanke på utbudet idag:

ridgerest har ochså några delux varianter på 2 cm så möjligen ett av dem och ett av de tunnaste med slutan celler sedan klippa och klistra.

var och en rör sig olika i sömnen så det är värt att kartlägga innan.

/H
 
Härligt med diskussioner, även om det spårar ur ibland. Jag har nog kommit fram till att den bästa lösningen för mig är att gå på GetOut-underlaget och klippa till en lång och en kort bit. Däremot kommer jag att strunta i att limma ihop dem. På så vis får jag ett liggunderlag som ligger i säcken som ryggplatta och ett kortare att fästa utanpå för raster. Det är ju bara att testa så får vi se...

//Jörgen
 
Det som är negativt med Jysk, jula, ö o B produkter är ju att de inte har slutna celler

Har de inte? Jag kan sträcka mig till att det SER UT som de inte har slutna celler, men jag vill minnas att det faktiskt står på Jysk-underlagets förpackning att det är slutna celler.

Jag har ett gammalt liggunderlag som inte har slutna celler, så jag vet hur blött det blir, men jag inte upplevt liknande problem med mina Jysk-underlag.
 
Härligt med diskussioner, även om det spårar ur ibland. Jag har nog kommit fram till att den bästa lösningen för mig är att gå på GetOut-underlaget och klippa till en lång och en kort bit. Däremot kommer jag att strunta i att limma ihop dem. På så vis får jag ett liggunderlag som ligger i säcken som ryggplatta och ett kortare att fästa utanpå för raster. Det är ju bara att testa så får vi se...

//Jörgen

Det tror jag är den mest flexibla lösningen. Själv har jag ju som sagt två delar och upplever inga problem med att hålla ordning på dem under nätterna. Men om man vill kan man ju ta fram ett hålslag eller en huggpipa och göra några strategiska hål genom vilka man drar någon liten snörstump nattetid för att fixera dem i utrullat skick vid varandra.

Vid alla raster sitter jag på det lätta långa liggunderlaget. Därför vill jag ha det nära till hands utanpå ryggsäcken. Det andra liggunderlaget (i mitt fall självuppblåsande) ligger som en ryggplatta i ryggsäcken.

Vad gäller slutna och öppna celler så har nog Jysks tunna slutna celler när man köper det. Min upplevelse är att det är helt vattentätt när man ligger på det. Däremot slits det fort och ytan ruggas uppp och börjar suga vatten som en svamp. Så småningom blir sannolikt slutna cellerna alltmer öppna. Detta tror jag är den stora skillnaden mellan billig/lågkvalitativ och dyr/högkvalitativ cellplast.

Jörgen
 
Artiach Light Plus

Jag har ett Light Plus från det spanska företaget Artiach. Slutna celler med en vikt på 157 gram. !85 x 55 cm, tjocklek ca 10 mm eftersom konstruktionen är snarlik Riderest med tvärgående åsar. Detta är det bästa och lättaste liggunderlaget jag har stött på. Jag köpte det i Norge men det är väl bara att googla så hittar man inköpsställen. /Gustav
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.