Lättaste liggunderlaget (som inte är Jysk 5mm)

Letar efter ett nytt lättare liggunderlag än mitt Thermarest Ridgerest (vilket har bra komfort tycker jag, så inget tunnare och hårdare). Någon som har tips? Inköpsställe? Länk?

//Jörgen
 
Exped Doublemat Evazote på Getout är ett intressanta liggunderlag i ett högkvalitativt material. Det är 1 m brett och 2 m långt samt 0,4 cm tjockt. Vikt 390 gram.

Man kan t ex köpa ett ihop med en kompis och klyva på mitten. Eller man kan dela det så att halva är 60 brett och halva är 40 cm brett. I ditt fall kanske man kan klippa till det så att man dubblerar det under överkroppen. Då kanske komforten blir något i stil med Ridgerest. Under benen behöver man inte tjockleken vare sig för komfort eller isolering. Åtminstone inte vintertid. Gäller det vinter så har jag goda erfarenheter av Goodpad från Getout. Billigt, tjock och även det av Evazote.

Jörgen
 
Exped Doublemat Evazote på Getout är ett intressanta liggunderlag i ett högkvalitativt material. Det är 1 m brett och 2 m långt samt 0,4 cm tjockt. Vikt 390 gram.

Man kan t ex köpa ett ihop med en kompis och klyva på mitten. Eller man kan dela det så att halva är 60 brett och halva är 40 cm brett. I ditt fall kanske man kan klippa till det så att man dubblerar det under överkroppen. Då kanske komforten blir något i stil med Ridgerest. Under benen behöver man inte tjockleken vare sig för komfort eller isolering. Åtminstone inte vintertid. Gäller det vinter så har jag goda erfarenheter av Goodpad från Getout. Billigt, tjock och även det av Evazote.

Jörgen

Det här kanske inte hjälper trådskaparen men jag har just funderat på att köpa evazote och kombinera det med ett Insulmat Uber-lite, tänkt när jag använder tarp, då får man ju med sig ett mindre golv oxå, blir ju inte superlätt precis men just att man kombinerar liggunderlaget som ett golv tycker jag verkar vara en bra idé.
 
Vad väger ett ridgerest? Den siffra jag hittade vid snabbt googlande är strax under 400 g. Det är mer än två Jyskunderlag.

Jag kommer troligen börja komplettera mitt hellånga Jysk-underlag med ett nerklippt under överkroppen (för att få lite bättre komformt när man sover på golv).
 
Vad väger ett ridgerest? Den siffra jag hittade vid snabbt googlande är strax under 400 g. Det är mer än två Jyskunderlag.

Jag kommer troligen börja komplettera mitt hellånga Jysk-underlag med ett nerklippt under överkroppen (för att få lite bättre komformt när man sover på golv).
Minsta Ridgerest väger 320 gram.

Raskesven
 
Det som är negativt med Jysk, jula, ö o B produkter är ju att de inte har slutna celler, så har man oturen att få det blött så ligger man därefter.(inte heller kan det "hålla värmen utan celler")

Förutom dessa ETA foam produkter som Jörgen påtalar dvs i stil med Doublemat Evazote. som jag inte provat. Så blir lättaste då Boubblewrap (slutna luftbubblor som i emballeringsplast)som en del använder under bergsmarathon det lättaste.Kortsiktigt men verkligt lättl!

När jag gick Santiago de kompostella, så var det en karl som använde en räddningsfilt i aluminiumfolie som ända liggunderlag, det blir mycket lätt, han som många andra tror att det reflekterar kroppsvärmen och ja om man "tror" tillräckligt mycket så kanske man inte drar på sig reumatism. Det håller i och för sig en del av den mest direkta markfukten borta.

Jag kanske tänker för mycket men: är det inte en balans av vikt,storlek,mångsidighet och slitstyrka som är grejjen även för en renodlad lättpackare?

/H
 
Senast ändrad:
Zzzzz

Det finns minst två storlekar på bubbelplast, den sorten som jag brukar har relativt stora bubblor och känns först lite knottrig men upplevs snabbt mjuk och luftig. Städar man bort kottar och vassa grenar håller den flera nätter före första enstaka punkteringen. Lättast av det jag brukat. 2/3 längd och avsmalande.
//J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...