lättast möjliga kastrull

Den procentuellt största viktvinst jag någonsin gjort var nog när jag vägde stekpannan till Trangiaköket och landade på 220 g. Eftersom jag aldrig steker något (och när jag gör det så går det ju hyfsat att steka i en kastrull också) så bytte jag mot en pajform av folie på 5 g. Denna funkar då som lock.

Jörgen

Sorry gammal tråd, men blev tvungen att bumpa detta.
Lägger dit en utskruen plastskärbräda istället för stekpannan som "lock" för Trangian..
 
Gaserna från brännaren som går efter sidan på grytan är betydligt hetare än 100 grader C - kan vara uppemot och över 200 grader C och då faller de flesta vanliga plaster bort utan kräver PTFE-plaster om det skall hålla för 200 grader C och lite högre.
 
Sparkar lite mer i denna gamla tråden.

Trådskaparen hade ett omnifuel. Ett sådant kör jag också, dock bara vid kall väderlek. Till det kör jag en 3l eta kastrull. Sommartid kör jag dock ett etaExpress kök.

Varför?

Under sommaren är ett omnifuel overkill om man inte befinner sig på mycket hög höjd eller någonstans där tillgången till bränsle är begränsad. Är man 4 personer som ska ut och motiverar valet av omnifuel sommartid pga det, så är det ändå bättre att ha ett kök var om det skulle ske ett haveri. Bättre att stå med 3 små kök på 4 personer än att stå utan kök och vara tvungen att avbryta turen.

Vintertid så kör jag omnifuel med en stor kastrull och oftast med primus egna petroleumbränsle. Detta för att kunna smälta så stora mängder snö som möjligt på en gång samt att flytande bränslen fungerar bättre vintertid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apaapa Minsta möjliga flerbränslekök? Kök och brännare 25
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.