lättast möjliga kastrull

Den procentuellt största viktvinst jag någonsin gjort var nog när jag vägde stekpannan till Trangiaköket och landade på 220 g. Eftersom jag aldrig steker något (och när jag gör det så går det ju hyfsat att steka i en kastrull också) så bytte jag mot en pajform av folie på 5 g. Denna funkar då som lock.

Jörgen

Sorry gammal tråd, men blev tvungen att bumpa detta.
Lägger dit en utskruen plastskärbräda istället för stekpannan som "lock" för Trangian..

Gaserna från brännaren som går efter sidan på grytan är betydligt hetare än 100 grader C - kan vara uppemot och över 200 grader C och då faller de flesta vanliga plaster bort utan kräver PTFE-plaster om det skall hålla för 200 grader C och lite högre.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Sparkar lite mer i denna gamla tråden.

Trådskaparen hade ett omnifuel. Ett sådant kör jag också, dock bara vid kall väderlek. Till det kör jag en 3l eta kastrull. Sommartid kör jag dock ett etaExpress kök.

Varför?

Under sommaren är ett omnifuel overkill om man inte befinner sig på mycket hög höjd eller någonstans där tillgången till bränsle är begränsad. Är man 4 personer som ska ut och motiverar valet av omnifuel sommartid pga det, så är det ändå bättre att ha ett kök var om det skulle ske ett haveri. Bättre att stå med 3 små kök på 4 personer än att stå utan kök och vara tvungen att avbryta turen.

Vintertid så kör jag omnifuel med en stor kastrull och oftast med primus egna petroleumbränsle. Detta för att kunna smälta så stora mängder snö som möjligt på en gång samt att flytande bränslen fungerar bättre vintertid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips