Lätta, tunna skor med stabil sula

Jag har läst Jörgens båda svenska böcker (http://www.fjaderlatt.se/p/our-books.html) för några år sedan, och sedan dess anammat många av hans idéer. Något som jag ännu inte lyckats med är skorna. Då jag började vanda köpte jag ett par rejäla Meindl-kängor för dyra pengar. På de vandringar jag använt dem har jag hela tiden känt att de är lite klumpiga, och jag tycker att Jörgens råd låter lockande även här. För ett par år sedan köpte jag ett par låga Salomon-skor som jag använt på några vandringar. De är sköna och har stabil sula, men problemet är att de är alldeles för tjockt vadderade. Det tar alltså väldigt lång tid för dem att torka.

Min fråga inför säsongs vandringar är alltså var man hittar den typ av skor som nämns i fjäderlätt-böckerna? Det ska alltså vara låga skor med en stabil sula, och med en överdel som släpper igenom det mesta åt båda hållen. Sandaler känns lite väl extremt och exponerat för att vara aktuellt.
 
Det är vanligt att man använder vattensportskor, typ Salomon techamphibian eller Merrel Waterpro. Finns i många modeller. Jag har Salomon varianten, gått både i regn, snö och lera med dem utan problem. Jag är dock missnöjd med spännet som håller hälkappan, som glider upp hela tiden. Tror att Jörgen också använder någon Salomonvariant.
 
Sådär ja, tackar! Det ser ju ut att vara precis vad jag har tänkt mig, och jag vill minnas att Jörgen skriver om just skor för vattensporter.

Var det problem med spännet på dina skor redan då de var nya?
 
Kan även jag rekomendera Techamfibian. Är inne på mitt tredje par av sådana och håller med om att hälspännet på de äldre modellerna släppte spänningen efter ett tag. Jag har nu fjolårets modell och de verkar faktiskt vara lite bättre på den punkten.
Tyvärr kan de vara lite svåra att hitta nuförtiden. Förr hade Stadium skorna, men de har slutat med det. Jag hittade till slut mina på Hansons i Åre...
/S.
 
Sådär ja, tackar! Det ser ju ut att vara precis vad jag har tänkt mig, och jag vill minnas att Jörgen skriver om just skor för vattensporter.

Var det problem med spännet på dina skor redan då de var nya?

Japp, det glider upp efter ett tag så man måste spänna om det hela tiden. Rätt fort faktiskt.

I övrigt sköna skor, bra skydd för tårna vilket är viktigt.

Nästa gång så blir det skor med fast häl, typ Merrel Waterpro Trek eller någon Inov-8 modell.

Har väldigt bra erfarenheter med Inov-8, förutom att de lättaste orienteringsskorna slits fort.

Har funderat på Terroc 330, ser ut att passa mina behov http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/footwear-c78/footwear-c159/terroc-330-p669
 
Jag har gått eng hel del med både Salomons och Merrells tildigare nämnda modeller. Hälkappan på Salomon är inte bra på så sätt att spännet släpper och det på alla årsmodeller jag provat. Går numera med lös hälkappa, vilket fungerar förvånansvärt bra. Merrell skor är skönare på foten men också mycket klenare för nötning. Har gått en säsong i dessa och de är i stort sett slutkörda. Salomons är hårdare i materialet och håller därmed bättre men blir då inte lika komfortabla.

För kommande vandringar gör jag en kompromiss och går i ett par Ecco Biom Hike (yakläder). Visst, man kan inte bara trampa på över bäckar och genom vattendrag på samma sätt som med vattenskor utan det kräver en damask eller liknande, dock väldigt skönt att hålla sig torr om fötterna utan att behöva bära runt på kängor vägandes bly. Har ingen vikt på dom men kan ligga runt halvkilot per styck, kanske något mer. Fantastiskt komfortabla och ger med sin ganska tunna sula bra markkänsla. Skönaste kängan hittills.
 
Japp, det glider upp efter ett tag så man måste spänna om det hela tiden. Rätt fort faktiskt.

I övrigt sköna skor, bra skydd för tårna vilket är viktigt.

Nästa gång så blir det skor med fast häl, typ Merrel Waterpro Trek eller någon Inov-8 modell.

Har väldigt bra erfarenheter med Inov-8, förutom att de lättaste orienteringsskorna slits fort.

Har funderat på Terroc 330, ser ut att passa mina behov http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/footwear-c78/footwear-c159/terroc-330-p669

Ja, jag tyckte själv efter en första anblick att Merrel Waterpro ser mer ut att vara en "riktig" sko i och med den fasta hälen. Tråkigt att Crimper säger att de nöts ut så fort bara... Kan kanske vara värt att testa ändå. Är det någon särskild Inov8-modell du tänkt dig? Hittade en massa att välja bland här: http://www.footway.se/skor?kb=1&gclid=CN_a7KCWpbgCFcZ2cAodU0IAvQ#!/inov8

Det är ju lite svårt att avgöra på bild egentligen, men jag tycker inte att någon av de skorna eller Terroc 330 ser ut att vara fullt så luftiga som Salomon- och Merrel-skorna (och därmed inte torkar lika snabbt). Kommentarer kring det?
 
Hur viktigt är det egentligen att ha styv sula? Det poppar ju upp nya minimalist märken hit och dit. Tänker mig att Vivobarefoot Breatho Trail eller Neo Trail skulle funka kanon. De passar ju in på lätta och snabbtorkande, dock väldigt ostyv sula. Bra grepp.
 
Hur viktigt är det egentligen att ha styv sula? Det poppar ju upp nya minimalist märken hit och dit. Tänker mig att Vivobarefoot Breatho Trail eller Neo Trail skulle funka kanon. De passar ju in på lätta och snabbtorkande, dock väldigt ostyv sula. Bra grepp.

Jag vet inte eftersom jag inte testat, men rent spontant skulle jag tycka att det känns som en värd sak att satsa på ändå. Jag vill minnas att när Jörgen i sin bok argumenterar för att överge kängor och satsa på lätta skor hänvisar till någon studie som kommit fram till att det är styvheten i sulan snarare än stödet kring ankeln som är det viktiga för att undvika stukningar. Eftersom jag inte har tillgång till boken kan jag dock inte svära på det.
 
Strumpor

Jag tänker mig också att för att det ska fungera att vandra fötterna torra på något sånär kort tid behöver man även väldigt tunna strumpor. Eftersom jag aldrig ägt något så tunt tänkte jag fråga er som vandrat enligt den här principen om det också. Har ni konkreta exempel på lämpliga strumpor i någon webbutik?
 
Ingen kommentar på det, har inte prova dem. Dock så verkar de vara tillräckligt luftiga enligt recensioner. Det är ju inte bara luftigheten som räknas utan mest hur mycket eller lite materialet suger åt sig.

Generellt så passar Inov-8 mina fötter. Har äldre terränglöpardosor och ett par Roclite 390 gtx. 390 har jag bara när jag är nästan säker på att det inte blir blött, typ Alperna.
 
Varför är det viktigt att de torkar fort? Jag har ställt samma fråga på amerikanska lättpackatforum men inte fått svar. Exempel: om man vandrar en vecka i Sverige så är det ju inget ovanligt med regn under mkt stora delar av veckan. Under tiden det inte regnar är marken fuktig vilket gör att skorna blir våta första steget på morgonen om man nu lyckats torka dem i ett fuktigt tält. Jag har kört med de förmodligen mest snabbtorkande skorna som finns, vivo barefoot ultra, och de torkar över natten men man blir ju genomblöt första steget av morgondaggen!

Att torka fötterna vid stoppen är så klart viktigt. När det är för kallt att gå med blöta fötter i vanliga strumpor använder jag neopren eller goretex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
camoscio Skor. Lättpackning 23
dmchris Skor för vandring Lättpackning 2
Tordnado Skor och stavar x 5 !! Lättpackning 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...