Lätta sovsäckar

Vill ha förslag på lätta säckar som ska funka till:

Sommarvandring och höstvandring
Gärna runt -5 eller upp till 0.
Gärna under 700 gram.
Gärna så billigt som möjligt, dvs under 1500.

// Jocke, med nästan 1,2 kg vintersäck som han inte orkar dra med sig på lätta sommar- och höstvandringar

Bra kompromisslösning?

Jag valde mellan en North Face Beeline (funkar ner till -1) och en Marmot Atom innan jag bestämde mig. Det skiljer 100 gram i vikt till Atoms fördel men det var inte huvudskälet till att jag valde Atom.

Beelinesäcken var för varm! Jag har en kompis som har en beeline och han pallar nästan inte med att använda den på sommaren. Även här verkar komforttempen vara för högt satt.

Tror att Beeline med 550 gram kan vara ett bra alternativ, toppluva och underställ som backup men det tror jag inte behövs. Negativt med beeline är annars om jag minns rätt att den saknar dragkedja (svårt att reglera temp om det blir för varmt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
brukar reas i USA för runt 1500:- + frakt ev. moms/tull hamnar den på 1700 - 2100 lev. hit. En del sajter säljer dock inte utanför usa pga importvara.

Annars tror jag att ekvationen med 1500 max blir väldigt svår att lösa om du vill behålla lågt viktkrav.

Alldeles för dyrt...

...men i alla fall. Jag har tänkt köpa den här säcken att ha för 3-säsongsbruk. Jag vägrar frysa på nästa höstvandring!

http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5337

Om du inte är lika frusen som jag eller om du är det men inte tänker tälta i September där det finns risk för minusgrader så kanske denna skulle vara något:

http://www.getout.se/v2/index.asp?item=5334

Väldigt mycket dyrare än vad du hade tänkt dig, men jag ville ändå slänga ut tipsen så du har mer att välja på.

Lycka till med ditt köp!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips