Lätta snabbtorkande skor att vandra i

Jag går för tillfället i ett par Merrell Waterpro och är nöjd med dessa överlag. Dock är de ganska mjuka och tål inte speciellt mycket nötning. Skons snören har en tendens att skära genom materialet efter en tids användning och hälremen tål inte mer än visst många kilometer i stökig terräng. Jag använde tidigare Salomons Techamphibian men upplever Merrells modell som skönare. Salomons är dock klart tåligare i konstruktionen.

Jag har kikat runt lite på andra modeller men har inte riktigt hittat något som verkar värt att prova. Kriterier är att skon är bekväm och snabbtorkande. Jag har kollat på Merrells Barefoot-serie med främst Trail Glove men är osäker på om den väldigt tunna sulan är praktisk i stenigare terräng. Jag har gått ett par längre dagsturer i Fivefingers Spyridon utan problem (skogsmark) men vet inte om det är helt rätt val för en flerdagars till fjälls, då också på grund av den tunna sulan. Väldigt skönt i mindre dramatisk terräng dock. I Waterpro använder jag en lite styvare innersula.

Finns här någon som har några erfarenheter vad gäller lätta skor att vandra i? Det handlar om vandring i all typ av terräng utom högalpint.
 
Jag har merrel true glove. De har en hårdare plastplatta under framfoten som fördelar trycket från skarpa stenar. Senaste vandringen i turkiet innehöll en hel del rasmassor med skarpa stenar och de var suveräna. Dock slits sulan ganska snabbt, iallafall om man springer på asfalt.

Jag tror trailglove finns på rea hos addnature fortfarande.
 
Jag har ett par inov-8 roclite 315 (tror jag de heter). De känns väldigt lätta på foten, de har en ganska bra, rejäl sula som ändå är böjlig, och de är ganska hållbara, dock inte i jämförelse med ordentliga vandringskängor. Mitt första par är ungefär två år gamla nu, och sulan börjar bli lite väl sliten, men de fungerar fortfarande för vardagsbruk.
 
Jag provade igår Trail Glove och den är väldigt skön på foten. Dock svårt att bilda mig en uppfattning om hur den står sig i fjällterrängen. Jag går och springer en hel del i tunna skor så sulan är inte helt ovan detta men flera dagars vandring kanske blir tuffare. Sen verkar True Glove riktigt trevlig övelag så det kanske kan vara värt ett köp nu på rea i vilket fall...;)

Hur upplevs Inov-8 när det kommer till vatten och torktid?
 
Hur upplevs Inov-8 när det kommer till vatten och torktid?

Jag har också Inov-8 315 och tycker för egen del att de inte torkar tillräckligt fort. Det är en del stoppning i skorna som är svår att "vrida ur" vilket gör att en hel del fukt blir kvar. Nu senast i Sarek räckte inte nätterna till för att torka dem när vädret blev sämre. Å andra sidan så är det ju så mycket vatten att skorna alltid är mer eller mindre blöta. Det är egentligen först när man slagit läger som jag tycker att det tar emot att dra på sig de blöta skorna. Då åker Sealskinzen fram (vilka även är utmärkta skydd mot mygg!).

Jag stör mig istället på dräneringen. Det är svårt att få ut allt vatten med en drygt centimeter hög kant som skon har och jag funderade på om jag skulle ta ut egna dräneringshål.
 
Jag hade endast Merrell sandaler när jag gick runt halva Gotland. Är det kallt i fjällen får man kanske komplettera med strumpor, de går ju att ta av innan vad. Men du lär inte hitta skor som torkar snabbare än sandalerna. Sulorna var mycket bra och gav stöd till både mina 85 kg + 20 kg packning, längsta dagsvandringen var Slite - Visby - Kneipbyn. Sträckan gicks på vägar visserligen men är mellan 50 - 60 km och detta utan skoskav eller andra problem.

Så sandaler är kanske ett alternativ?
 
Jag provade igår Trail Glove och den är väldigt skön på foten. Dock svårt att bilda mig en uppfattning om hur den står sig i fjällterrängen. Jag går och springer en hel del i tunna skor så sulan är inte helt ovan detta men flera dagars vandring kanske blir tuffare. Sen verkar True Glove riktigt trevlig övelag så det kanske kan vara värt ett köp nu på rea i vilket fall...;)

Hur upplevs Inov-8 när det kommer till vatten och torktid?

Är du van vid minimalistiska skor så tror jag inte sulan (din egen) kommer ge problem. En reservation är det begränsade mönstret på true glove.
(Jag vill ha ett par vivo barefoot ultra med grövre mönster och tryckplatta. Dagens modell skakar man bara av sen är de "torra" men de är lite tunna för skarpa underlag i längden.)
 
Jag är inne på mitt andra par Trail glove. Tycker dom är underbara. Dom tjänstgör vid löpning, anmarscher vid klättring, lägerskor vid paddelturer och lite grand vid vandring. Vandrat lite i fjällterräng och lite i djungel.

Ok, lovpris och jubel så långt, men..
Vätan och trailglove är jag lite kluven inför. De funkar finfint att använda i vätan på så sätt att våtvikten är låg, skringer gärna i busväder med dom, men tyvärr tycker jag dom gärna fortsätter att vara blöta rätt länge efteråt! Har inte så mkt att jämföra med andra intressanta skor i sammanhanget, men det är något jag reagerat på. De kanske inte är värre andra i det avseendet, kanske, men jag har en misstanke om att det finns bättre just på den punkten.
 
Skaffade precis Feelmax kuuva -skor. Tanken är testa lite dom först hemma och sen prova vandra i finska fjäll. Jag har haft ganska stora beskymmer med styva kängor, svårt att hitta passande modell osv. Och just att de torkar så långsamt. Feelmax skor är faktist sköna o lätta. Vattentäta är de inte men tunna så vill tro att dom torkar snabbt. Måste testa först dock:)
 
Jag har inte använt mina inov-8 i särskilt blöta förhållanden. Jag vandrade med dem i Nepal, och eftersom det var under torrsäsongen regnade det inte särskilt mycket. Men jag tvättade dem några gånger i floder och så, och då torkade de ganska snabbt, men då var det ganska varmt och soligt! Inte som svenska sommarnätter i fjällen.
 
Jag tänkte testa lite barfotalöpning kombinerat med amatör-orientering (bor precis vid en skog med 40 kontroller, Naturpasset). Jag köpte Sonic Glove istället för Trail Glove då den lär vara bättre på att hålla smuts utanför skon och enklare att rengöra. Det är något slags softshell på Sonic och bara mesh på Trail Glove.

Sonic
mens-merrell-sonic-glove-black-gradient.jpg


Trail
Merrell-Trail-Glove_1.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
camoscio Skor. Lättpackning 23
dmchris Skor för vandring Lättpackning 2
Tordnado Skor och stavar x 5 !! Lättpackning 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...