Lätta kläder för nybörjaren?

Jag tänkte uppdatera garderoben lite inför kommande vandringar och behöver som nybörjare lite hjälp i djungeln av material och märken.

I första hand behöver jag en vindjacka och ett par byxor. Jag har redan ett par poly/cotton-byxor så vad jag är ute efter är något snabbtorkande.

Jag tar gärna tips på direkta modeller om ni har någon personlig favorit men även material som är lämpliga.

Kan nämnas att jag är 184 cm lång och väger 72 kg så jag klassar in i kategorin lång och smal.
 
Squamish

En liten brasklapp angående Squamish, det är en helt underbart lätt och mångsidig vindjacka, tyvärr så sitter alla positiva egenskaper i ett tunnt PU-lager som försvinner med tiden (det står inte på någon hemsida, man måste fråga direkt till ARC'TERYX) efter det läcker jackan både vind och vatten som ett soll. Tvätta den inte i onödan och använd mildare tvättmedel så behåller jackan sina superegenskaper längre.
 
En liten brasklapp angående Squamish, det är en helt underbart lätt och mångsidig vindjacka, tyvärr så sitter alla positiva egenskaper i ett tunnt PU-lager som försvinner med tiden

Det lät ju sådär, regn oroar jag mig inte så mycket för, det har jag ett regnställ till men vindegenskaper är något jag gärna ser att jackan behåller en längre tid.
 
Är du bara ute efter att stoppa vinden och tycker prisklassen på Squamisch är ok så kanske det här är ett bättre alternativ: Haglöfs Wind Pull
Känns lite onödigt att ha två riktiga jackor om man vill spara vikt.

Löst sittande löparbyxor ett lätt och billigt alternativ. Själv använder jag ett par Pro Touch på Intersport för ca 300kr. Väger 200 gram.
 
Känns lite onödigt att ha två riktiga jackor om man vill spara vikt.

Löst sittande löparbyxor ett lätt och billigt alternativ. Själv använder jag ett par Pro Touch på Intersport för ca 300kr. Väger 200 gram.

Haha, ibland tänker man inte tillräckligt. Klart mitt regnställ klarar att stoppa vind också. Tack då kan jag ju skippa jackan och bara fokusera på ett par byxor.
 
Jag kan faktiskt tipsa om decathlons "vandringsbyxor".
Var ganska skeptisk till deras grejer länge och skulle inte köpa deras tält men byxorna har jag haft nu ett tag och kan bara säga bra saker om dom.
Dom passar in i kategorin lätta byxor som är snabbtorkande.
Packas ihop väldigt litet och väger inte mycket.
Dom jag köpte kostade väl runt 300-400kr och har lite förstärkning vid knäna.
Stretchiga så man rör sig helt fritt i dom.
 
Jag kan faktiskt tipsa om decathlons "vandringsbyxor".
.

Decathlon kränger bland annat ett märke som heter Quechua. Har några av deras saker och många vänner från Spanien använder dem väldigt mycket. Alltid varit nöjd med deras prylar faktiskt och inte hört någon annan som har dem klaga heller.

Utbudet i Sverige är något begränsat, i Frankrike tex finns det rena Quechuabutiker och Decathlon brukar ha stor del av deras utbud inne. Hos oss finns bara vissa av sakerna. Men hittar du något som verkar motsvara vad man vill ha är absolut inte märket i sig anledning att avstå.
 
Decathlons byxor innehöll bomull och ett sånt par har jag redan. Samtidigt tror jag faktiskt att jag gärna tar ett par byxor som är gjorda för vandring, jag inbillar mig att de är förstärkta där det behövs och har fickor som går att stänga vilket kanske inte är helt självklart på träningskläder. Ska dock kolla upp det senare innan jag avfärdar det helt.
 
Såg att på min xxl-butik hade de löparvindjackor på sistachansenstället för typ 300. De väger verkligen ingenting och jag tror de är mycket behagligare att gå i än en regnjacka om du ska gå i blåst och inte regn. Om du har en XXL-butik i närheten kan den vara värd ett besök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...