Lätt sovsäck för 0grader

Alla ni som äger eller har testat lätta sovsäckar för 0grader (EN).
Kan ni rekomendera en säck? Har en syntetsäck på kilot och vill ta bort så mycket vikt som går. Säcken skall användas framförallt barmarkssäsongen (men med inslag av snöfall i början och slut).

Skall till Staterna om ett par veckor, så om det finns någe bra obskyrt märke i Arizona så går det med.

BZ
 
För min egen del så har jag en WM SummerLite. Den kan jag definitivt rekommendera. Men den är klassad till +2grader och uppfyller, kanske, inte dina krav.

Eftersom jag har erfarenhet av WM så skulle jag därmed kunna rekommendera HighLite. Den är klassad till 0grader. Skillnaden mot SummerLite är att den inte har Hellång dragkedja, därav lägre klassning. Dessutom är den lättare än SummerLite.

//Peter
 
För min egen del så har jag en WM SummerLite. Den kan jag definitivt rekommendera. Men den är klassad till +2grader och uppfyller, kanske, inte dina krav.

Eftersom jag har erfarenhet av WM så skulle jag därmed kunna rekommendera HighLite. Den är klassad till 0grader. Skillnaden mot SummerLite är att den inte har Hellång dragkedja, därav lägre klassning. Dessutom är den lättare än SummerLite.

//Peter

På WMs hemsida http://www.westernmountaineering.com/ så är SummerLite klassad för 0 grader (32 F) medan HighLite är klassad till ungefär +2 (35 F), vet inte om det är EN gradering eller WMs egna men den relativa skillnaden bör ju vara den samma. På GetOut http://www.getout.se är det dock märkligt nog tvärtom, kan det verkligen stämma??. Nog för att den långa dragkedjan på SummerLite kanske läcker lite värme men den har också mer dun och inga genomsydda sömmar som HighLite har.

Hur som helst, jag har också en SummerLite som jag varmt rekommenderar men skulle inte tveka en sekund att använda HighLite som 3-säsongsäck. Tror säkert du blir nöjd vilken av ovanstående säckar du än väljer.

Jämför man priserna på ovan nämnda sajter så är tex SummerLite 900 kr billigare i staterna så passa på om du ska dit :)


//B
 
På WMs hemsida http://www.westernmountaineering.com/ så är SummerLite klassad för 0 grader (32 F) medan HighLite är klassad till ungefär +2 (35 F), vet inte om det är EN gradering eller WMs egna men den relativa skillnaden bör ju vara den samma. På GetOut http://www.getout.se är det dock märkligt nog tvärtom, kan det verkligen stämma??. Nog för att den långa dragkedjan på SummerLite kanske läcker lite värme men den har också mer dun och inga genomsydda sömmar som HighLite har.
//B

Jag har också reagerat på det tidigare men jag har kört helt och hållet på GetOuts klassning. För min egen del så klassar jag summerlite som en 0graders-säck men jag är också väldigt varm av mig.
Skall man lita på någon så borde ju WM's sida stämma men det finns kanske speciella regler gällande EN som gör att en hellång dragkedja blir kallare än en halvlång även om det är mer dun i den och inte genomsydd. Även om det låter märkligt.

//Peter
 
Klämt på 2

Caribou och Highlite har jag nu klämt på och de har ett klart mycket bättre loft än Marmot säckar som jag klämt lite på tidigare.

Har haft en kort dragkedja i en gammal säck (som nu mer är heeeelt slut) och har bara stört mig på en sak, att den är svår att ha som täcke enbart (kan vara ett toppenalternativ ibland). Så so far är det Caribou som lockar mest av WM säckarna.

Fler förslag mottages tacksamt.

passade även på att kolla in vapour trail ryggan... tror att det blir en sån Regular, fast jag e 1.9m lång. Såg ut och kändes som om den skulle sitta bra ändå, fast det kanske skulle vara en Long på min rygg.

BZ
 
Jag har en WM SummerLite som jag har använt två år nu som jag är väldigt nöjd med.
Jag har även två vänner som har samma säck som också är väldigt nöjda.
 
Låg vikt, kanske en quilt? Golite Ultra

Om du är ute efter riktigt låg vikt kanske en quilt (Sovtäcke med skydd för drag) kan vara något?
Golite Ultra 20 har fått hyfsad kritik och borde klara runt -3 iallafall. Golite hävdar att den går ner till 20F, men det lär vara optimistiskt. Lätt som attan och billig. Funkar ju också bra som täcke. Jag har dock inte testat själv ännu, men är klart sugen.
Om du ska till staterna är det ju alltid billigare att beställa prylarna dit. Man lär kunna skicka till hotell.
 
Tips

...
passade även på att kolla in vapour trail ryggan... tror att det blir en sån Regular, fast jag e 1.9m lång. Såg ut och kändes som om den skulle sitta bra ändå, fast det kanske skulle vara en Long på min rygg.

BZ

Jag tror Camoscio har en sådan till salu, kontakta honom (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=57343)

På papperet låter WM summerlite som det absolut förnämsta! Min Marmot Atom med genomsydda sömmar var billigare och duger gott. Alpkit har bra pris/prestanda sägs det.
 
Caribou


Köpte en Caribou i somras på Säck efter att ha tvekat mellan den och Marmot Arroyo, tog Caribou då den är lättare (595 g i long) och loftet verkar högre.

Jag är nöjd även om den inte bekänt färg på två fjällturer i somras då det var ganska varmt.
Jag tror också att Caribou är lite rymligare än många av de andra WM-säckarna.

0 grader är EN-märkningen och det är väl det man bör gå på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
efa "Lagom" lätt sovsäck och liggunderlag Lättpackning 12
avslut1102 Lätt varm sovsäck Lättpackning 54
awarnqvist Lätt syntEtisk sovsäck Lättpackning 8
nmr lätt sovsäck Lättpackning 32
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...